AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.328

Bavaria köper Novation

som sagt Bavaria köper Novation Länk

/Anders
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Oj. Jag hoppas Novation får ytterligare möjligheter att vidareutveckla sin verksamhet inom Bavaria, jag har hittills varit nöjd med bemötandet hos Novation.
De gör ju precis en jättestor till- och ombyggnad som snart börjar bli klar. En helt annan anläggning.

/Anders
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Stod en stor artikel om det i UNT idag också.

Jag befarar att allt blir sämre hos en av Sveriges bästa återförsäljare.
Frågan är hur mkt sämre det blir...

Novation har haft en mkt rimlig prissättning i verkstaden om man jämför med andra märkesvärkstäder (för andra märken) i Uppsala och BMW-verkstäder över hela landet.
Dom har även varit mycket flexibla och tillmötesgående... Knappast vad man har hört om Bavaria solna...

Vi får hoppas att dom bevarar det "lilla" företagets mentalitet även om dom nu blir del av en större kedja.

Måste slå ett slag för kundmottagarna också... Frank i kundmottagningen för verkstaden på novation kanske är bäst i Sverige.

/Jonas
Kundmottagningen är suverän på Novation! Styrkan i verksamheten tycker jag.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mindre konkurrens är aldrig bra

-------
//Lövet
Exakt Lövet. Trist om BMW åf snart heter bara Bilia och Bavaria. Men helt klart lär det gå mot större enheter. Vi får gynna de kvarvarande "mindre" som M-bilar, Pro-Auto, Molins, Autovåx m fl.

/Anders
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Som BMW entusiast (dvs. inte normalkunden)- kan jag inte se något positivt i detta tyvärr, hoppas dom låter Novation köra sitt eget race i möjligaste mån.... annars får man söka sig nya vägar , jag har lång erfarenhet av båda.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Varför tror ni att det ska bli stor skillnad bara för att Bavaria blir ägare?
Kommer antagligen vara samma personal som de är idag.
Jo det är och blir väl förhoppningsvis som Haas skriver. Det är ju ändå människorna som många gånger är företaget, dvs de anställda.

/Anders
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bara inte en ny kultur kommer till Uppsala, Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Suverän kundmottagning på Novation. De har överträffat förväntningarna flera gånger. Jag åker många mils omväg för att lämna mina bilar där istället för Bavaria i Solna, fem km från kontoret.

Tyvärr kan förändrad ägarbild och ny ledning ändra, även om personalen blir kvar. Men vi får hoppas att det inte blir så.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Så länge Bavaria intar ett passivt ägarskap, "sköt ert som ni alltid har gjort så lägger inte vi oss i hur ni gör det eller med vilka anställda", så kommer det gå bra. Utmaningen blir om Bavaria vill börja hitta "samordningsvinster", ha "ett uppträdande utåt" från alla anläggningar, de kanske sätter någon Bavaria-chef i Uppsala eller liknande, då kan det lätt bli förändringar i kulturen.
Men låt oss hoppas på det bästa!
Novation får ju en kanonfin anläggning när allt blir klart, stor minst sagt.
Som Västeråsare är man lite lätt orolig då M-Bilar är trångbodda och funderar på att bygga nytt men tvekar pga kostnaderna.
400 m söderut finns ju Björkmans Bil som ju deläger Proauto sedan länge.
Dom har säkert haft funderingar på ett uppköp.
Verdi
Visst är det samma personal men de agerar ju efter vad de har blivit tillsagda. Att de nya ägarna förstår att Uppsala inte är Stockholm är nog viktigt. Kanske en fördom men ju större stad desto mer anonymt och det innebär oftast sämre service och ett mindre personligt bemötande.

Jag är ju uppväxt i en håla där bilförsäljarna kände till pappa redan första gången han besökte en bilhall. Där i princip alla hade gemensamma bekanta osv. Där ryktet sprids väldigt fort om någon blir dåligt behandlad.

Nu är väl inte Uppsala riktigt så litet men nog är det stor skillnad mot Stockholm. Tror nog de som jobbar på Novation har rätt bra koll på kundbasen. Åtminstone jämfört med Solna.
em
906
em3
M3 cab -03
Det mesta styrs av pengar.....om Novation har visat, och kommer att visa, bra siffror, kan det kanske tom bli så att Bavaria söker orsakerna till framgången ( typ bra och nära kundservice), och kanske kopierar goda exempel.

Men om siffrorna är röda i Novation, då kommer nog förändringar snart.

Money talks, vem blir överaskad?

em3
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Novation visar , och har visat svart siffor länge.
em
906
em3
M3 cab -03
Då kanske Bavaria tar fasta på det, och plockar in det goda exemplet!!!! Det beror ju såklart också på kompetensen i köparens ledning...( jag har ingen aning om den...)

em3
Ri
41
Rizzle
320d F31 -14
Jag har inte haft anledning att besöka Novation innan Bavaria tog över. Mitt första och hittills enda besök för att kolla på bilar var sep 2016. Jag har aldrig någonsin mött en så slö och blasé säljarkår. Inte bara en säljare, utan tre som inte brydde sig ett piss om mig som kund trots att jag bad om uppmärksamhet. Jovisst jag fick viss uppmärksamhet men de fick mig verkligen att känna mig besvärlig. Bilar jag skulle prova hann låsa sig utan att säljaren brydde sig det minsta.

Säljare 1 - ok, jag hade otur, han hade kanske bråkat med frun och var därför allmänt sur och ohjälpsam.

Säljare 2 - hade antagligen sovit dåligt för maken till trött människa har jag svårt att påminna mig. Han gick nog raka vägen till kaffemaskinen efter att jag bett honom att få provsitta några bilar. Såg inte till honom mer.

Säljare 3 - utstrålade irritation över att jag tagit mig sådan tid att han måste låsa upp den bil som hans tidigare kollega redan låst upp. Han låste upp och sen försvann han som en avlöning.

Är detta en kultur som Novation ärvt av Bavaria eller har det sett ut så här tidigare?
Då är det tydligen numera Bavaria i Uppsala också

Länk

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.