|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Varför köpa själv om du kan få den för 4995/mån p-leasing? Det är ju bara 180k i avgifter, lär ju inte täcka värdeminskningen vid privatköp ens. ------- //Lövet |
|
|
Men man ska vara säker på att trivas med bilen i 36 månader och inte få ändrade behov sv någon anledning då det är nästintill omöjligt att komma ur avtalet under löptiden. /Anders |
|
| Efter 36 månader med en 318d känns 36 månader med vad som helst möjligt :) | |
| Det verkar ju finnas en del privatleasing på blocket, lite nyfiken är jag allt på hur lätt de blir av med dem. Att köra första året och sedan lyckas överföra den är ju en perfekt affär. Men inte om man måste ge bort flera månader gratis. Vet en kompis som hade en A5 Coupe till låg månadskostnad och den kunde han "ge" bort efter 18 månader. Samtidigt ser man någon som valt en del utrustning och fått upp priset 1000kr och då är det svårt att motivera en begagnad bil på 2 år och högre månadskostnad än en ny och 36 månader. | |
|
För att det ska funka måste man ju sitta på ett väsentligt bättre avtal än vad som erbjuds på marknaden. Varför skulle någon annars åka en begagnad bil för samma månadskostnad och dessutom ta över risken för avgifter för skador vid återlämningen som man inte orsakat själv? Nej, jag tror det är mycket svårt att överlåta ett vanligt privatleasingavtal. Ska till någon i så fall som behöver ett kortare avtal men de tror jag inte är så många. De som lyckas få tag på avtal som tecknas inför en bils utförsäljning vid modellårsbyten, facelifts osv som på A7an och TTn tidigare är en annan sak. Men vem tar över ett privatleasingavtal för 2995kr för en 118d när man får en helt ny för samma pengar? ------- //Lövet |
|
|
Exakt är det så Lövet. Det är ju det som är den stora risken i ett privatleasing avtal, att man kanske ev får ändrade behov av olika orsaker. Då skall det väldigt mycket till för att komma ur avtalet på ett bra sätt. Därför måste man vara tämligen säker på att man vill och kan ha bilen i tre år. /Anders |
|
| Jag fick ju ändrade behov efter ett år med A1:an - frugan blev gravid.. Men det löste sig smidigt genom ett beg.köp av en Q7:a hos dem istället, inga problem att "bryta" kontraktet då! | |
|
Det kan säkert gå men jag tror inte man ska räkna med det. /Anders |
|
|
Att växla upp kontrakt hos ÅF är en sak absolut. Men villkoren i den affären lär inte vara till handlarens nackdel direkt ;-) ------- //Lövet |
|
|
Jag kollade på blocket efter överlåtelse av leasingkontrakt då jag letade efter en bil för att ha mellan 1-2 år. De flesta kontrakt är av Lyxfällan-karaktär där folk skrivit upp sig på tre år med låga miltal och efter ett halvår redan kört en årsförbrukning, många av dessa även med taskig attityd eller vilseledande ordalag i annonsen. Det fanns även rätt så attraktiva överlåtelser, kan ha varit någon som fått bil via företaget eller hade helt andra behov än när kontraktet tecknades. Dessa försvann i regel inom någon dag, jag tittade bla på en 420d men det föll på att det var en coupe. Fick av en slump reda på att Audi leasade ut sina begagnade bilar, enligt säljaren så skulle detta tids nog tillämpas på alla märken i VAG-koncernen. Möjligheten att ta en begagnad bil (i mitt fall 10 månader) med valfri körsträcka och kontraktstid är något som jag hoppas att BMW tar efter. |
|
|
Leasing av begagnade bilar började VAG med i somras. Det är uteslutande hyrbil som är 12 månader gamla och sedan privatleasar man ut de resterande 24 månaderna. Var själv nära att ta en Golf Variant TGI till sambon för 1795kr/mån inklusive vinterdäck. Kan inte tänka mig att det skulle vara bililgare att äga den bilen själv. Till slut blev det en privatbil till henne ändå (Audi A1), främst av de skäl som Med Känsla anger. Vi ville inte låsa upp oss på en viss ägandetid. Har hänt förr att vi under perioder bara behövt 1 bil. (Nu kommer plutteAudin inte kunna funka som enda bil ändå men det är en annan fråga). ------- //Lövet |
|
|
Finns det några tilltalande privatleasing alternativ för övrigt? /Anders |
|
|
andreas_lofgren: Mer eller mindre alla bilar som stod på Audis begagnatcenter kunde man ta ut som leasing. Jag gick runt i hallen och tittade, valde ut vilka jag kunde tänka mig och fick senare offerter mailade till mig. Detta var i mars i år, Fick bra pris på en välutrustad A4, men den hade någon skum färg som jag inte alls kunde tänka mig att leva med (silverblå typ). Säljaren ringde då sin chef och frågade om de hade fler på ingång, visade sig att chefen ville byta bort sin A4. Dom tog in den i hallen, fixade kontrakt och dagen efter plockade jag ut den. Kollade även på en Golf-kombi, men backade efter provkörning, typ ingen extrautrustning utöver nav och backkamera. Steget från en M3 var på tok för stort. Nu tog vi in offert på 2000 mil per år i två år, men ungefär en tusing billigare än offert om man tog 1500/3 år Länk |
|
| 7:- per övermil på min deal, 5:- tillbaka per undermil, max 500. | |
| Vilken bil :) Svårt att se hur man ska kunna få en sådan lyxlimpa billigare än på detta viset. | |
|
Hej, Är i tagen att eventuellt privatleasa en Audi Q5 2.0 TDI 190hk S-tronic Proline edition med utrustning enligt följande: Dieselvärmare med fjärrkontroll Audi Connect safety and service ( möjlighet att styra värmare via app ) Infällbar dragkrok Elektrisk öppning/stängning baklucka LED strålkastare Tonade rutor med akustikglas Parkeringshjälp bak Bluetooth musikstreaming & handsfree Audi sound system Connectivitypaket Apple Car play Landar på 4270:- inklusive vinterhjul och service för 2 år /1500 mil/år Den är ganska så klent utrustad men egentligen inget som bekymrar mig, kommer idag från en V70 - 2010 så ett lyft blir det nog ändå på den fronten. Men är ändå osäker.. /Robert |
|
| Tycker det låter som en ok deal om det bara är på två år... | |
| Bara att slippa åka en V70 från 2010 är värt minst 1000kr per månad haha | |
råbban |
robert7539 : vad var totalpriset på Q5:an ? Tycker det låter som en riktigt bra månadskostnad då priset bör vara en bit över 400tkr. |
|
råbban : Vet faktiskt inte vad ett nettopris skulle vara men enligt offert så är det här bruttopriset (minus Kampanj på proline edition). Nu blev det en bil med lite mer utrustning för ca hundring till i månaden. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.