AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.170

BMW 525 -04 startar ej

Tjena! Jag har en BMW 525 -04 som vägrar starta. Problemet började för en vecka sedan, men då löste jag det snabbt genom att putta bilen en bit, sen startade den hela dagen. 3 dagar efter typ skulle farsan ut o köra och då gick den inte, vi puttade den en bit och då gick den. Men igår och idag skulle jag iväg så jag satt mig och skulle starta, gick som väntat inte så jag puttade och puttade men den ville verkligen inte starta. Har provat med kablar också men det funkade inte.

Asså det verkar vara någon elektroniskt, eftersom allt annat går prima. Den slår lixom av när jag ska dra igång startmotorn. Den kirrar inte ens, utan den bara säg nope.

Någon som upplevt liknande?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Börja med att mäta batterispänningen. Den bör inte ligga under 12,4V. Ett friskt och fulladdat batteri ligger på 12,7V.
Hej Håkan! Jag har inte mätt med spänningsmätare men jag har mätt med en som säger good medium bad och den visar att där ska vara gott om ström.

Men eftersom den inte ens kirrar, kan det fortfarande vara batteriet då? Då allt annat verkligen fungerar skitbra.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
För mig så låter det som att battriet är slut. Om du har ett annat som du kan testa med som du vet med säkerhet fungerar så gör gärna det.

Mvh Håkan
Okej, tack. Ska se om jag kan få tag på en spänningsmätare. :-)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det bästa vore om du kunde belastningstesta batteriet. Spänningen kan visa ok värde, men när batteriet belastas så orkar det inte med att leverera startströmmen. Om batteriet är 5-6 år gammalt (normal livslängd) så kan du lika gärna byta ut det.

Mvh Håkan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.