|
|
|
|---|---|
|
Bil: E90 -06 Motor: N52 B25 O1 Värmare: Defa 413802 Effekt: 300W Placering: oljetråg Premisser: Mätningarna gjordes i november och december. Bilen står i kallgarage. Motorn hade inte varit igång tidigare under dagen. Yttertemperaturen enligt bilens yttertemperaturmätare. Motortemperaturen enligt dolda menyn (kylvätsketemperatur). Länk En del märkliga resultat kanske delvis kan bero på tid på dygnet, att det blev kallare/varmare under tiden. Det man kan säga är väl att en kontaktvärmare inte är så effektiv, ger inte så mkt värme. Men bättre än ingenting. Sen om det är en värd investering... (Blev lite skillnad när man la på en slangvärmare.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. | |
|
Testat slangvärmare med inbyggd cirkulationspump? Tycker dom.är väldigt bra samt att värmepaketet blir varmt = varmluft direkt man startar. Dom kan ha ganska hög effekt också så det går undan |
|
| Såg nu i en annan tråd att du testat det mesta redan :) | |
|
Intressant Vad är "dolda menyn"? |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Det verkar som kallare ute temperatur, ju sämre verkningsgrad av kontakt värmare (pga högre värmeförlust till atmosfären). När det är plus grader ute, desto högre grad av temp stegering i motorn (mindre förlust). Verkar vara ganska värdelös i norra Sverige med minus grader mesta del av vintern. | |
| Så.. inkopplingstid 0:40 är 40 minuter? | |
|
Ja, timmar:minuter. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det tidigare "testet" här är ofullständigt då oljetempen inte finns med (för kontaktvärmaren värmer just inte motorn värst utan oljan). Här är både motortemp och oljetemp med: Länk Nu var det ju inte så kallt vid mätningarna, men kontaktvärmare vs slangvärmare handlar lite om att starta med kall motor eller starta med kall olja. (Det är så klart bättre att ha både kontaktvärmare och slangvärmare så att både oljan och motorn värms.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kör "Strykjärnsvärmare" på min E60 N53 530i, satt och läste på före jag monterade och det var en del som påstod att slangvärmarna inte fungerade på just den motormodellen då vattnet inte cirkulerade som det skulle när motorn var avstängd. Osäker på vad som är bäst, kyltempen stiger ju oavsett upp väldigt fort på en rak sexa, och det märks stor skillnad av att ha i motorvärmaren i 3-4 timmar vid 30-. Istället för att stå å muttra av kylan ifall man glömt koppla i så går motorn väldigt mjukt å fint igång. Så att påstå att strykjärnsvärmare är värdelöst som man hört många gånger stämmer nog inte riktigt, även om jag dock själv hellre hade haft slangvärmare. Det är Defas 300W modell jag har monterat på oljetråget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.