AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.435

320d e91 lci ingen värme i kupén

Visa användare
18
Aadm
320Da Touring -2009
Hej!

Har haft ett problem med min bil över ett tag nu, det började med att den läckt kylarvätska till och från. Bytt vattenpump & termostat, packningar samt suspekta kylslangar. Lösningen på det problem uppstod när jag bytte avgaskylaren (EGR även kallad AGR) då den mest troligt spruckit invändigt och läckt ut i grenröret. Väldigt lika symtom som när topplockspackningen har gått. Men innan jag bytte EGR så märkte jag att jag hade riktigt dålig varmluft i kupén. Utan att ägna en tanke mer på det så bytte jag EGR, för att sedan lufta systemet. Men värmen finns fortfarande inte, motorn kommer upp i rätt arbetstemp. Sista ingreppet jag gjorde var att spola rent "heater-core" men den var i ett bra skick. (Vad jag kunde avläsa av vattnet).

Jag har försökt att lufta systemet ordentligt men osäker på om jag får ut all luft. Full värme, full fläkt, motorn igång och varva lite till och från. Kan stå 30-40min utan att märka nå vidare resultat. Har även märkt att ibland får jag lite värme, men så fort jag börjar ändra på reglagen så blir det kallt igen.

Finns det någon förståsigpåare som kan hjälpa mig?

Med vänlig hälsning,
Adam
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har inte dessa bilar en auxiliary heater? Ett värmeelement och nån slags pump till detta? Då motorn jobbar med så låg temperatur. Kanske kan vara en infallsvinkel på problemet. En teori är att pumpen lagt av, eller magnetventilerna som reglerar värmen i kupén.
Kolla här på heatern:
Länk
Kolla här på magnetventilerna etc:
Länk
Och om du inte har individuell styrning av värme förare/passagerare så är det denna:
Länk

Vi får hoppas du hittar någon felkod som kanske kan leda oss på rätt spår.

Min bil:

Länk

Visa användare
18
Aadm
320Da Touring -2009
Nu har jag kört igenom felkoderna, "A6D1" kopplat till Aux water pump som du nämnde Ola! :) Så ska beställa en ny cirkulationspump imorgon och se om värmen kommer tillbaka.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart! Detta löser nog ditt problem.
Fungerade Inpa på ett bra sätt tyckte du?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
18
Aadm
320Da Touring -2009
Den tyckte jag verkligen! Kommer ha mycket nytta av det och NCS :)
Visa användare
18
Aadm
320Da Touring -2009
För att få ett avslut på den här frågan så bytte jag pumpen och värmen var tillbaka! :D 1600kr för cirkulationspumpen på bmw, men värme är ju något man uppskattar nu när det är -18 grader ;)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Härligt att det löste sig på bästa sätt!

Mvh Ola'
'
Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.