|
|
|
|---|---|
|
Jag skall parkera min e61 i två veckor på ett säkert ställe men då batteriet har visat svaghetstecken efter någon kall natt så undrar jag hur jag ska göra. Kan jag låsa bilen utan att larmet går på? Hur gör jag? Kan jag helt enkelt koppla bort batteriet? Går bakluckan att stänga/öppna igen utan ström? Något tips på hur jag ska göra (förutom att köpa ett helt nytt batteri då) så tar jag tacksamt emot. /JOT | |
|
Har du provat att ladda batteriet med en batteriladdare? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Länk | |
|
Batteriet har fungerat perfekt, tills en natt när det va 20 minus då jag med nöd och näppe fick startström på morgonen. Nu har det gått bra några dagar. Men känns inte som batteriet klarar 2 veckor med larmet på. Och jag kan inte ladda undertiden då jag ska vara bortrest. Så låsa utan larm eller helt enkelt koppla bort batteriet? Men hur? |
|
|
Kan du ladda upp batteriet innan du ställer bilen? Var batteriet dåligt laddat och det blev -20 grader, är det inte konstigt att det var tjurigt! Vad har du för vilospänning på morgonen efter att bilen gått in i "sleep-mode" (vänta typ 20 minuter utan att röra något som triggar igång bilens elsystem, det räcker att du öppnar en lucka eller dörr så "vaknar bilen")? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kommer att köra 15 mil innan bilen ställs så batteriet kommer garanterat vara fulladdat när jag parkerar. Men om det smäller till och blir riktigt kallt och lite förbrukning från larm etc kanske knäcker batteriet. Kan ju alltid kabla igång skrotet men då åker jag garanterat på att köpa nytt batteri då en sådan djupurladdning i minusgrader garanterat dödar den livskraft som finns kvar..... |
|
|
15 mils körning är ingen garanti att ladda upp batteriet helt...brukar ta mer än ett dygn med en bra batteriladdare! Så börja med att ladda upp det med en extern batteriladdare och se om det tar emot laddningen. Hur gammalt är batteriet? Hur ser din "körprofil" ut? Och återigen: vilken vilospänning har ditt batteri på morgonen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan du inte plocka ur batteriet när du kommer fram och ställa det lagom svalt och ladda det med en C-tech laddare medan du är borta? | |
|
Kan inte ladda undertiden bilen står parkerad. lossa batterikabeln hade ju varit enklast och så gjorde man ju alltid förr när man lämnade bilen ett tag. Men funkar det på en e61a? "Accepterar" bilen att stå strömlös 2 veckor och hur stänger eller öppnar man bakluckan utan ström? Har aldrig provat detta tidigare och vill inte chansa. Ska på semester idag så jag låser väl som vanligt och tar med startkablar he he /JOT |
|
|
Hur gammalt är batteriet och vilken vilospänning har det? Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder redan vid typ -10 grader C och då är risken stor att det börjar läcka syra... Jag skulle definitivt åtgärda problemet innan jag ställer bilen två veckor i förmodad "arktisk kyla"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låsa bilen utan att larma gör du genom att ta ut nycklämnet ur nyckeln och låsa dörren. Du vet som man gjorde i femtio års tid innan ;-) ------- //Lövet |
|
|
Låsa med nyckeln larmar på också. Jag har provat. Men ny är bilen parkerad så vi får se hur det går om 2 veckor |
|
|
Säker? Jag har testat och då har bilen _inte_ aktiverat larmet. ------- //Lövet |
|
thekinglives |
Varför göra det lätt för sig? Ring sydkraft och fråga om du får låna 15mil långa strömkablar, då kan du ju ha laddare på under tiden...... Att skaffa ett dugligt batteri måste vara jobbigt. |
|
Bra sagt thekinglives Jag undrar om han är smålänning? alex |
|
|
Frågan va ju hur man låser utan att larma på larmet eller vad som händer om man kopplar bort batteriet. Eftersom batteriet fungerar felfritt vill jag inte lägga 4000 på nytt batteri om det jag har fungerar. Dock så är det väldigt kallt därför ville jag veta. Men ingen visste eller orkade svara, spydiga kommentarer är väl brukligt här så det får man väl ta.... |
|
|
JOT, tycker "folk" gett ett flertal bra tips, men du har liksom inte velat ta dom, eller svara på viktiga följdfrågor som behövs för hjälp över nätet. Det mest givna, varför laddar du inte bara batteriet med laddare, det är i uppenbart behov av det!!!! Om du inte kan det, är det nog en tidsfråga innan du måste ha ett nytt, fulladdat. Men kan du inte ta ut batteriet och ladda inomhus? Tycker nog du gör det onödigt svårt för dig, men vet såklart inget om dina bo och parkerings-koordinater. Hur som helst, lycka till!! em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.