|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E36 M3 som jag väldigt sällan använder och skulle vilja entusiastförsäkra. Har googlat runt lite för att leta information men jag hittar väldigt lite om just detta. Är det någon här som har en E36 M3 som faktiskt är entusiastförsäkrad? I så fall vilket bolag har du och ungefär vad ligger priserna på? Betalar i dagsläget nästan 25 tusen igenom BMW originalförsäkring. Tacksam för svar. | |
|
Gå in på BMWCS hemsida. Där finns information om entusiastförsäkringar som klubben har förhandlat fram. Är dock lite tveksam till om en E36:a går att entusiastförsäkra, men det kanske går under vissa omständigheter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det går utmärkt OM den är över 20år och du är en vettig person med garage. Är den under 20år måste du vara extremt vettig och det är inte säkert det går ändå. Är den över 20år kan du välja MHRF (måste vara BMWCS medlem minst ett år eller i annan bilklubb ansluten till MHRF) Bilsport/MC eller Länsförsäkringar. Mvh Stephan |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Är det en 96:a går den att entusiastförsäkra från och med den 1:a maj, är den äldre kan du göra det direkt. Tänk på att du måste ha en bruksbil registrerad på dig också. Sen som Stephan säger måste du ha ett garage att förvara den i. @Stephan: Du behöver inte vara medlem i BMWCS i 1 år innan du kan försäkra via MHRF. Jag blev medlem i april 2015 men försäkrade min M5:a redan i november samma år. Sen blev jag medlem i BMW Old Timers alldeles innan jag försäkrade genom MHRF. |
|
Det är en 96:a jag har, den står inlåst bakom galler och bom i ett garage. Får ringa MHRF och se hur dom ställer sig till det hela. Finns det ingen annan aktör? Mvh. |
|
| Jag har tecknat entusiastförsäkring hos Bilsport och MC på min 96:a. 1884 kr helår. Kunde teckna direkt 1 januari. | |
|
LF funkar också, jag har mina 96:or där sedan 2-3år och 95an blev precis godkänd hos MHRF. Funderar på att flytta över 96:orna 1/5. Westersund: Bra att veta, tack. Mvh Stephan |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan även tillägga att MHRF har enligt min besiktningsman släppt ganska mycket på kraven, enligt honom ska det gå att entusiastförsäkra en fabriksny Porsche 911 direkt. Dom är ju inte direkt ovanliga. Sen om det är hela sanningen vet jag inte, men han borde ha bra koll tycker jag (besiktningsman i över 20 år). Ska nog höra med MHRF om jag kan försäkra Z4:an hos dom, blir ju en "aning" billigare. |
|
Idag ringde jag Bilsport och MC och fick ett blankt nej. Enligt kvinnan jag pratade med så försäkrade dom inte M3:or ifrån 96. Hur lyckades du få till det med din Turbovin? |
|
|
Jag mailade dem redan i november för att kolla om det ens var möjligt. Jag fick maila lite info om mig, mitt garage samt om bilen och bilder på den förstås. Det var inga konstigheter utan jag skulle återkomma i januari. Återkom lagom till årsskiftet och det var inga problem. Låter konstigt att de inte skulle ta M3:or av årsmodell -96, de är ju 20 år nu. Är det inte entusiastbil nog eller vad är problemet? Hur som helst har de ju gjort ett undantag på min bil isf. Det var dock inte en kvinna jag var i kontakt med :) |
|
| Jag har nu skickat in bilder etc via deras hemsida och hoppas dom hör av sig inom kort och ändrar sitt beslut. Tyckte det vart väldigt konstigt att jag blev nekad. | |
| Bilsport är inte kinkiga med skicket direkt till skillnad från LF & MHRF. Jag skulle valt bort Bilsport, de är klart dyrast, o verkar använda sig av "schablon värderingar". | |
|
Mhrf är inte superkinkiga med skicket - det är desto viktigare vem du är och att du uppfyller garagekravet, endast nöjeskörning och ytterligare en bruksbil. Observera att nöjeskörning inte är samma sak som sommarkörning. Är du inte medlem i BMW CS är det ju dags att bli det. Om inte annat så lär du träffa andra med M3 E36 för erfarenhetsutbyte. Dessutom finns det andra bra fördelar. Om Porscheklubben har förhandlat till sig någon specialdeal har jag ingen aning om men det är väl inte helt omöjligt eftersom Porsche 911 är en bil som till sin natur används uteslutande för entusiastkörning, även om det finns undantag. I BMW:s MHRF-försäkring så skall dock bilen vara 20 år gammal eller äldre och har du sedan tidigare en 20 år gammal bil försäkrad där kan du få MHRF-försäkrga ytterligare en bil som är 10 år eller äldre men då krävs det att den är av "klar entusiastbilskaraktär". Som "klar entusiastbil" räknas automatiskt alla cabbar och coupéer, men följaktligen inte sedan- och touringmodeller. Jag kan dock tänka mig att en välskött M5 Touring skulle räknas som en entusiastbil. Observera att kravet på "klar entusiastbil" bara finns om man vill försäkra en andra-, tredje-, fjärde-osv bil som är mellan 10-20 år. Vill man försäkra en 22 år gammal 318d Touring så går det alltså utmärkt. I övrigt är ALLA BMW-modeller tillåtna BMW CS MHRF-försäkring. |
|
| Bilsport nöjer sig med 6-8 bilder på fordonet. På bild kan man få "vad som helst att se bra ut". Det ligger i försäkringstagarens intresse att bilen besiktigas innan försäkringen tecknas, iaf om bilen är i "entusiast skick". Jag propsade på att Bilsport skulle besiktiga bilen, men "det behövs inte" hette det. Sen när de sade att "M5 E34 kan inte försäkras för mer än max 100', de är inte värda mer", dvs alla bilar, oavsett skick har alltså samma värde? Sedan läste jag i en blocket annons att nån hade försäkrat/värderat sin bil hos Bilsport till 200', hur då? Eller är det som så att det beror på vilken försäkringsagent man får? Låter som ett lotteri, o vad händer vid en eventuell skada? Är det då helt plötslig 100' som gäller? Nej det blev LF, där jag fick godkänt på upp till 320', o det räcker med råge. Dessutom 40% lägre premie än hos Bilsport, svårt val...O hos LF så kom det en värderingsman o tittade, där man dokumenterade bilen o diskuterade vad ett rimligt värde var på bilen vid försäkringstillfället. Så Bilsport skulle jag inte välja. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det beror mycket på vem man får/väljer som besiktningsman via MHRF. Jag är väldigt petig med skicket och hade varit alldeles för kritisk när jag fyllde i ansökan (i förhållande till besiktningsmannen). När besiktningsmannen kom och kolla på bilarna var han närmast lyrisk, vilket jag inte förstår varför för jag tycker bara att bilarna är i okej skick för tillfället. Men bedömningen är subjektiv och det beror på vad besiktningsmannen har som referens. :) |
|
Idag tog Bilsport och MC emot min ansökan helt plötsligt. Tack för tipsen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.