AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.677

Räta skadade original-fälgar eller köpa nya?

e3
336
e39520it
520dT -14
Träffade ett rejält hål i vägbanan när jag låg runt 90. Både fram- och bakfälg blev skadad(ska in och kolla hjulinställningen också), och diameter varierar ca 1-2cm på insidan av fälgarna. På utsidan visas ingen "ovalhet".
Fälgarna är model 236, 17'' original, och kostar typ 3-5 tusen per styck.

Har aldrig rätat en fälg förr, men är detta något som man tryggt kan lämna in till en bra fälgrättar-verkstad?
Har läst lite om att dom lackar om fälgarna, men gäller det i alla typer rättning?

Skal dom pulver-lackas så borde det väl inte vara så mycket att spara jämfört med att köpa nya fälgar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla med transportstyrelsen (eller kommunen om det är de som är väghållare på vägen i fråga), det är inte omöjligt att du kan få ersättning för fälgarna - annars är det väl ett försäkringsärende...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
e3
336
e39520it
520dT -14
Redan kollat med väghållaren. Inget därifrån tyvärr...

Det är ett försäkringsärende, men då min självrisk är så pass hög ligger kostnaderna för skadan på gränsen om det lönar sej att ta det själv...
Just därför ville jag reda ut om det kan vara en möjlighet att fixa fälgarna. Kanske kostnaden då understiger självrisken...
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle inte ha några problem att låta räta/rikta fälgarna hos en seriös verkstad. Vad gäller lackning så sker väl inte det per automatik utan om det behövs.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Finns det inga sådana fälgar på bilskrotar?

Per L
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag körde ner i ett potthål i Västerås en gång, Västerås stad stod för reparation av fälgen. Det tog dock några månader att få pengarna. Ta bild på hålet i vägen, väldigt viktigt.

Dom ville först att jag skulle ta det på försäkringen så skulle de betala självrisken (vagnskada 3000:-). Men reparationen/frakten kostade mindre (2000:- totalt) än självrisken så det blev det alternativet istället. Jag skickade fälgen till Intera.
Transportstyrelsen ska stå för kostnaderna då vägen är undermålig, bara ligga på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.