|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Köpte mig en E36 316 i höstas, med M43-spisen. Köpte den i September-Oktober och har rullat sen dess, funkat bra. Nu i november (innan det blev kallt) så kollade jag glykolhalten, tålde bara -5, så jag släppte på undre kylarslangen och fyllde upp med 50/50 och luftade. Efter någon vecka sådär så åkte jag i stan, då steg tempen. Jag lät den svalna en stund, och sedan åkte jag hemåt. Funderade på om det kunde vara vattenpumpen, så en ny sådan monterades, i med ny glykol och luftade igen. Efter någon vecka sådär så tappade jag värmen igen, misstänkte att jag inte lyckats lufta ordentligt, så jag luftade igen. Luftningen har skett i uppförslut. Funkade kanon tills idag, några veckor-någon månad senare. Nu har jag i princip obefintlig värme och det kändes som luft i kylarslangarna. Däremot så håller sig tempmätarn där den ska. Alltså måste det ju smita in luft någonstans känns det ju som, men var?! Får inget glykolläckage där jag parkerar bilen vad jag kan se och det är inget klägg under oljelocket heller. Ska väl försöka lufta den igen ikväll så får vi se, men är det någon som har förslag på vad mer man kan tänkas göra i felsökningssyfte? Dessutom, nu när det blivit halt så har jag upptäckt något riktigt äckligt. Jag upplever det som värst på hal motorväg, där det är lite spårigt. Det känns som att man "flyter" upppepå vägen och bilen svajjar fram och tillbaka, jag upplever det som att det kommer från bak. Det går i princip inte att åka fortare än 70. Fick även ett väldigt underligt kast i ca. 25 km/h efter ett möte när jag åkte ur moddsträngen. Jag har beställt länkarmsbussningar bak då det var min första tanke, men tar tacksamt emot förslag på båda problemen, jag börjar bli väldigt less på bilen nu.. /Fredrik | |
|
Nu har jag försökt att lufta igen. Lite luft kom det ut, men inga supermängder, tyvärr. Däremot började det komma värme iallafall, men det är inte glödhett som det borde. Slangarna till värmepaketet är bara ljumna.. Får se hur det är imorgon, annars får det bli nytt försök. |
|
|
Nu blir jag snart tokig på det här.. Försökte lufta igen igår, får inte till bra värme. Det fiser ut lite varmluft men inte mer än så. Åkte till jobbet nu imorse här och kände på slangar och grejer när jag kom fram, stenhårda och den undre är kall, den övre är varm. Temperaturen håller sig där den ska enligt tempmätarn. Inget klägg under oljelocket. Några tips? Ska ge det ett försök till idag och lufta ur skiten enligt konstens alla regler, sen får jag ge mig och åka till någon verkstad. Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta? |
|
| Har samma problem med min, la även upp en tråd här. Har bytt princip allt, vattenpump, termostat, kylslangar, EGR, spolat värmepaketet.. ja det mesta känner jag. Ska kolla felkoder och återkomma med svar om det finner något :) | |
|
Ska testa att rycka övre kylarslangen och fylla genom den, och hissa den lite fram idag tänkte jag. Utöver det har jag ingen som helst aning. Hur svårt kan det vara att lufta liksom? Har nog bränt minst 500 spänn på glykol jag "luftat ur" vid det här laget. Måste vara någon riktigt krallig luftficka någonstans. |
|
|
...eller så har du ett läckage som suger in luft i systemet. Locket till expansionskärlen brukar inte helt sällan ge sig och skapa dylika läckage. Kostar inte så många kronor och i förhållande till 500 spänn i glykol är de nästan gratis! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena Johan! Det har jag också tänkt på - MEN, släpper jag på locket efter en dag på jobbet så finns det fortfarande tryck i systemet - om än mindre en när jag parkerade. Borde pysa ut under dagen annars kan jag tycka, eller har jag fel? |
|
|
För information så verkar det ha löst sig efter ytterligare luftning. Gjorde såhär ifall någon ramlar in i den här tråden med samma problem. 1. Hissade vänster fram. 2. Bort med luftskruv och kylarlock 3. Fyllde fullt i expansionskärlet tills det blev fullt i luftningshålet. 4. Stängde luftskruven och startade bilen 5. Fyllde på varefter det sjönk och såg till att hålla kärlet i princip proppfullt. Då kom det ut en hel del luft vartefter. Pumpade även på slangarna till och från och varvade till lite ibland. Har även beställt kylarlock och luftskruv, för säkerhets skull. Återkommer om svajjandet efter bussningsbytet. |
|
| Härligt att det löste sig, hur länge fick du hålla på och lufta?? | |
|
Jadu.. Åkte in i en GDS och gjorde det, tog ca. en timme totalt. Men då skulle jag ju lasta ur grejer, blanda glykol, hissa bilen etc. Så jag luftade väl i kanske 40 minuter någonting. Körde tills slangarna kändes bra och det kom bra värme. |
|
|
Hallå igen.. Svajjandet löste sig med byte av länkarmsbussningarna. Makalös skillnad! Lite fun fact är att bakvagnen stog KLOCKrent på fyrhjulsinställningen efteråt. Däremot, mitt värme/luft/glykol-problem, jag håller på att bli tokig. Har efter mycket om och men och diverse anledningar bytt kylare, expansionskärl (utöver det nya på kylaren alltså), kylarlock, luftskruv. Luftat som nämnts ovan. Idag så märkte jag igen att värmen försvunnit på tomgång, funkat klockrent i ca. en vecka. Jag FÖRSTÅR inte vad det beror på. Inget gegg varken under oljelock eller på oljestickan. Vad jag märker inga avgaser/kompression i kylsystemet. Någon som har något långskott man kan försöka med? |
|
|
Kan vara impellern på vattenpumpen som lossnat från axeln - inte helt ovanligt. Lossa pumpen och inspektera hur det ser ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vattenpumpen är bytt till en ny med aluimpeller, trots att den gamla verkade fräsch om än lite glapp. Luftade igen nu ikväll och det var hur mycket luft som helst, och allting i kylare/expansionsväg är bytt inkl. lock. Slangarna blir stenhårda. Jag har som sagt ändå svårt att tro på topp/packning då den går som den ska i övrigt och det inte är tillstymmelse till komp i kärlet. Det är ju inte så heller att det inte blir bättre av att lufta utan luftar man så har man jämn och fin värme även på tomgång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.