|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som rubriken säger - min 530 Touring -01, nu med snart 24 000 på mätaren, beter sig orkeslöst och lynnigt. Vid jämn fart kan varvtalet fara iväg, upp eller ner, oavsett vad gasfoten ber om. Det har också gjort att växellådan - automat alltså - valt att byta växel, mot min vilja. Problemen började så smått under hösten, vid ett par tillfällen lät också det som den inte gick på alla cylindrar vid uppstart, men det gav sig efter en kort stund. Under en längre period valde också vänster xenonljus att slockna titt som tätt och varning för detta indikerades. Bilen drog också olja (inga exakta siffror) på ett som kändes helt orimligt med tanke på körning. Så efter ytterligare ett mätande av oljenivån - där själva oljestickan satt som berg varje gång man skulle kolla, och efterföljande påfyllning av olja - så tändes den gula motorlampan. Jag körde in till en "bekant" som lovade läsa av koderna, men han fick förhinder när jag återkom och det enda jag fick till svar var: "En mängd koder, däribland Misfire", stiften ser dåliga ut. Lampan var dock släckt. Jag bytte stiften, vilket inte var fel enligt servicedokumenten, och de gamla var slitna, men också oljiga. Lampan har nu inte tänts igen på den dryga månad som gått sedan besöket, men symptomen är värre. Saknar kraft, oftast vill den inte "dra iväg själv" när man inte bromsar,känns slö vid acceleration. Har också ett vinande ljud vid acceleration, kan inte säga säkert, men tycks härröra från vänster sida motorn, sett från förarplats. Dock har vänsterlampan slutat spöka. Har läst detta och utländska forum och tycker mig känna igen många saker som ofta härrör från problem med vevhusventilationen. Denna är utbytt en gång tidigare på min bil, men detta var snart sju år sedan, och om jag förstår saken rätt är det vanligt att den fallerar flera gånger? Också Disa-ventilen kommer upp i liknande konversationer och det vinande ljudet. Har skaffat en ny packning till den, men inte fattat mod nog att skruva loss för att kontrollera den. Det varnas flitigt för den där metallpinnen, som kan lossna och falla ner i motorn. Och vad göra om man öppnar och den är kass - montera tillbaks och köra i godan ro tills man fått hem en rep-sats? Har också införskaffat de bägge luftbälgarna till insuget efter LMM, men inte bytt ännu. Den inre tycks ju ofta gå sönder, och ska den bytas, vill man kanske lätta på Disan för att komma åt... Så kom gärna med inspel och funderingar. Det dröjer tyvärr en stund tills jag kommer åt att få felkoderna lästa på nytt (och på riktigt). Törs jag skruva loss Disa-ventilen? Hälsningar JeppeH | |
|
Skulle säga att du har en luftläcka någonstans. Men det kan som sagt vara vad som helst. |
|
|
Jag tycker enda sättet att attackera detta är att radera alla felkoder, köra nån dag och sen läsa av igen. Annars är risken att man snöar in på gamla felkoder. Är inte bilen avläst och nollad på ett tag så finns ofta mycket gamla felkoder kvar. Mitt "rekord" är 26 felkoder på en motor. En e46 som inte hade lästs av på ett tag, Och den bilen gick faktiskt bra ;-) Investera i ett eget diagnosverktyg så slipper du vara beroende av andra. Finns flera alternativ till vettiga pengar bl.a dessa(jäv) Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
delorian - du är alltså inne på luftläcka. En sak jag inte skrev i mitt långa inlägg var en händelse bara häromdagen - jag gjorde en omkörning på motorväg; det högre varvtalet stannade dock kvar när jag släppte pedalen, motorn rusade i flera sekunder. Obehagligt, och sen dess har jag valt att köra med lådan i manuellt läge. Även om varven plötsligt får tuppjuck, så är det jag som väljer växel... Ola, tack för tipsen, ska definitivt skaffa ett diagnosverktyg. Min tidigare E39, en 528 -98, gav mig nästan inga problem under fem års tid, så det blev aldrig av, men nu tycks det ju vara befogat. |
|
| Vinande ljud, pendlande tomgång tyder lite på det, rätt vanligt bland gamla bilar också. | |
|
Uppdatering. Bytte bägge insugsbälgarna - ingen av de gamla tycktes dock ha synliga skador, men jag hade köpt nytt så. Lossade Disan, och inspekterade, inget synligt där heller, "flärpen" stannade kvar i öppet läge vid test med tummen över vakuumhålet, vilket var det enda funktionstest jag kunde göra. Möjligen var packningen något sliten, men den skrapades rent och ny o-ring på. Gjorde ingen som helst skillnad i motorns beteende. Hittar däremot en mängd gul gucka under oljepåfyllningslocket, majonnäs som en del kallar det. Torkade rent häromdagen, i går var det etter värre. Tyder väl på igensatt vevhusvent, tillsammans med symptomen? Vad gäller ev koder, så var jag tillbaks till "min" mek - självklart blev det pixelfel i maskinen när vi höll på. Tolkningen blev: "felaktigt luftflöde ...bank 1" och en siffra 7 någonstans i slutet. Så i väntan på bättre besked blev man kanske inte mycket klokare av det. |
|
| Låter som igen satt vevhus slangar håller med. | |
|
Ny uppdatering då - frustrerad sådan. Var ju ganska säker på att vevhusvent. var problemet, så beställde delar och hade till sist möjlighet att göra jobbet nu i helgen. Tack till FAF som författat mek-tipset här på forumet, och diverse youtube-mekaniker, utan vars insatser jag inte hade gett mig på jobbet. Bökigt, tidsödande (och smärtsamt, när man har en trasig högeraxel), men gjordes enligt alla recept. Bytte även den mindre slangen som fäster i kopplingen till övre luftbälgen (vet inte vart den går..), eftersom den smulade sönder. Men. Gick inte på alla cylindrar vid uppstart. Tog sig dock efter några sekunder, och återkom inte. Fortsatt trög vid gaspådrag vid låga varv - bluddrar till och stryps nästan, svårt med acceleration, återigen tvingad köra med manuell växling för att komma upp för ens måttliga backar i normal hastighet. Kick-down känns oerhört avlägset... Känns som jag gjort vad jag kunnat komma på, blir väl verkstad ändå. Trist. |
|
|
En ordentlig felkodsavläsning borde vara på sin plats tycker jag. LMM? Kamaxelgivare? Vevaxelgivare? Borde finnas något som kan ge ledtrådar. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ola - du har ju helt rätt i det, och jag har beställt tid för felsökning. Undrar bara rent teoretiskt tills vidare: #1 LMM rengjorde jag med avsedd spray - ingen skillnad. Provade också att koppla bort den under gång - då fick motorn rena snurren, så nånting gör ju LMM iaf. Kan den trots det vara felaktig? #2 De givarna du talar om - kan dom vara felaktiga men inte ge egna koder? De koder jag trots allt fått lästa för mig summariskt var ju "misständning" och "felaktig luftblandning bank 1" #3. Misständningskoden tog jag ju för symptom på nånting annat, så bytte ju bara tändstiften eftersom det behövdes, men har inte kollat exempelvis tändspolar, som tydligen kan ge problem. Frågan är bara om det kan ge de specifika problem jag har beskrivit? /Jeppe |
|
|
Jaha. Den här gången kodade motorn ur sig P0340 - alltså kamaxelgivaren. Denna byttes direkt och problemen tycks vara väck. Har inte kört någon längre sträcka, men allt tycks som sagt tuffa på. Märkligt att den koden inte dök upp tidigare då, eller så var det de märkliga turerna kring kodläsningen i början. Får ju som sagt skaffa en egen läsare...återkommer till dig Ola. Men hoppas att just detta problem är borta då (och en del saker jag bytte får man väl se som bonus), och tack för intresset så länge. |
|
|
Skönt att det löste sig JeppeH! Hör av dig om du behöver ett verktyg, det spar ju som sagt både tid och pengar. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.