AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.594

Begagnad M3, slå till eller köpa nytt?

Sida 2 av 6
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Om du gärna vill ha den färgen talar det för ny bil. Kan inte ha sålts många nya i Sverige. De begagnade som är ute är ju två år nu även om de är av 2015 års modell. Jag hämtade ut min juni 2014 (ej demo).

En två år gammal borde väl ligga i ungefär 25 procent under brutto nypris kan jag tycka. (Färdigprutat).
Står bilen kvar hos handlaren som förmedling eller har du bytt in den?

Finns det något i utrustningsväg som du saknat eller känt är överflödigt?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag hade inte överdrivet mycket på min, men i efterhand har jag kunnat tänka mig att ha mindre för att få ner priset faktiskt.
Hur är det med spårsändare och smart DNA? Ingår det eller får man lägga till det själv i efterhand?

Är larm överflödigt? (gillar inte den röda pluppen så eftermonterat isf)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Hej. DNA ingår. Larm känns tyvärr överflödigt då ingen reagerar när larm går.

Kom ut en ny idag:

Länk
Tack för info.

Såg den innan, men den har inte rätt historik om man säger så. Andra spekulanter får slåss om den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om bilen endast kommer demas med säljare i bilen känns det ju rätt bra. Kom överens om att du ska få ta ut den en vecka först så får du ta o köra in den 100 mil själv innan den står som demo. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Är det BMW Sveriges gamla demo fhz...?
Stämmer bra.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Är inne på samma spår att hålla ner utrustningsnivån för ett bra pris på en ny M4.

Måste:

- Metalliclack (8 200) Mineralvit, Sakhirorange eller Austin yellow
- 19'' fälgar (19 500)
- Automat (36 900)
- Eluppvärmd ratt (1 900)

Nödvändigt?

- Läder (på bild verkar tygklädseln helt OK)
- Harman Kardon (Hur mycket skiljer mot std?)
- LED (Xenon bör räcka men LED är fantastiskt bra ljus)

LCI på 4-serien, nån som vet när?
LCI är på gång för vanliga 4-serien: Länk

Frågan är när/om det smittar av sig på M4

Jag la till 19" nu i sista stund, tänkte först ta 18" och använda som vinterfälgar och komplettera med eftermarknadsfälgar till sommaren, men hittar inget jag gillar som ligger i samma prisklass.

Läder vill jag inte ha, önskar snarare att den fanns helt utan. HK och Led ser jag som måsten, men jag hade nog ändå prioriterar adaptivt chassi om jag hade fått välja.

Se om du kan provköra en välutrustad innan du bestämmer dig, man märker rätt snabbt vad man verkligen vil ha.
Fast den där länken med nya motorer till 4-serien har ju inget med LCI att göra.
Dessa motorerna introduceras ju nu mitt i modellåret för att det inte kommer någon LCI förrän till modellår 2018.
Fel av mig, trodde motorerna var en del av uppdatering.

Fick även pris på Competition Package till m3 idag, 70.000:- (vill minnas att det var billigare till cab)

Då ingår värre fälgar och adaptivt chassi, så 30.000:- mer om man redan hade specat detta. Stolarna finns i tyg och några färger till, verkade dock inte vara alla.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Har provkört 2st fullutrustade M4. Den ena hade adaptivt chassi, den andra inte. Kan inte säga att jag kommer använda det hela tiden utan tyckte att bilen utan hade en bra dämpning. Inte värt att köpa tycker jag.

Läderklädd i-bräda är riktigt trevligt men det är inte därför man skaffar en M4. Max 750' kr är prisvärt för bilen men kommer man närmare miljonen köper man en Porsche istället :)

Ja den läderklädda brädan är helt onödig, visst ser den lite mer premium ut men samtidigt lite tacky att klä in allt i läder.

Har lagt till lite mer på min bil, www.bmw.se/myconfig/f6o7z0k1

Lite tveksam till Speed limit information, men jag tycker den fyller ut head-up displayen på ett bra sätt, kan vara värt ett par tusen i slutändan. Funderar dock på att ta bort den samt park assist och ersätta det med surround view.

Svårast är ändå färgval, var helt övertygad om Sakhir Orange tills igår, en blacked out mineralgrå metallic är även den riktigt fin.

Länk
Länk

Det som talar emot är att det är en standardfärg på F3x, har själv sett en lätt stylad 4GC som jag först trodde var en m3. Sakhir Orange är ändå en riktigt M-färg.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Sakhirorange är riktigt snygg! Hoppas du väljer den. Jag tycker att en blacked-out black slår en black-outed grey :)

Jag har Speed limit information och trodde att det skulle vara till stor hjälp att alltid veta vilken hastighet som gäller. Förutom att läsa av skyltarna är den även tyvärr uppkopplad mot navigatorn som då kan ändra hastighetsvisningen. Antagligen för att det var en annan hastighet på sträckan innan. Det är inte heller säkert att om du betalar för en uppdatering av navigatorn att just det är med. Jag kommer nog aldrig köpa en ny bil med inbyggd navi igen.

Park assist har jag på i3:an och på den bilen gör systemet allt; gasar, bromsar, svänger, byter växel. Jag har bara använt det 1 gång på nästan 2 år. Det tar lång tid, därtill är det inte svårt att fickparkera med PDC. Läst på forum att Park assist har kört fälgar i trottoarkanter också. Satsa på Surround view istället!

Är ni flera som ska köra bilen? Då kan det vara motiverat att ha elstolar annars tycker jag inte att det bidrar till nåt.

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hade nog kört på en demo, men vad händer om den blir såld? (eller går den inte att köpa?)
Men såld är den ju redan till killen här som vill köpa den via ett demo-avtal.

/Anders
Mephisto: Ja, jag såg att park assist-funktionen inte garanterar att fälgarna inte går i, BMW skyller på sneda trottoarkanter men systemet är väl inte precist nog.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Med känsla : Jo men det finns ju två typer av kontrakt och det kan vara bra att kolla upp, så man inte blir utan sin "demo bil".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.