AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.593

Begagnad M3, slå till eller köpa nytt?

Sida 1 av 6
Har förhandlat fram och tillbaka med en handlare under veckan, men känner inte att jag kommer någonstans. Kunde inte låta bli att ta in en offert på en ny bil med exakt samma utrustning för att jämföra.

Priset i systemet hamnade på 871000, efter rabatt 752000 (13% rabatt).

Vad anser ni att den begagnade varianten bör ligga på? Den har gått 1500 mil och är uttagen för ett år sen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
F80 har hållit sig bra i pris, men för att det ska vara värt att plocka ut en begagnad så hade motsvarande bil behövt vara runt 100 000 billigare enligt mig. Annars kan man lika gärna köpa / speca nytt och njuta av ytterligare garantier, fri service och vagnskadegaranti (samt friheten att speca exakt hur du vill ha bilen). Du kommer också få en faceliftad bil, även om den var väldigt modest på just F80.

Min såldes för 1 000:- under vad jag gav för den ny efter 6 månader. Men då var det en av de allra första bilarna som kom vid lansering, så det var nog snarare nyhetens behag som gjorde det.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

13% i rabatt är inte dåligt alltså! Jag håller med ovanstående ang prisnivån, är det den gula du är sugen på? Finns ju inte så många "nya" M3:or heller att jämföra med, M4:an verkar vanligare. Men jag vet att Häggenäs sålde en smurfblå M3 nyligen för runt 700 om jag inte missminner mig..
Det är inte den gula som ligger på blocket. Denna är från samma handlare jag köpte nuvarande bil hos, blev lovad förtur. Nuvarande ägare kommer lämna in den nästa vecka, har tills dess att bestämma mig.

Bilen har allt jag vill ha och lite till, dock så är även denna gul. Ingen favoritfärg direkt.

Rabatten fick jag vid förfrågan, finns nog ett par % till att plocka. Antar att rabatten är lite högre på en M-bil?
Fått en ny deal. 16% rakt över, säljaren har den som demo 3 månader (Det samma gäller de 13% jag kunde få av en annan handlare här ovan, jag som klantat mig och inte läst det "finstilta").

10% hittar jag som bäst om jag plockar ut bilen direkt.

Lutar mer och mer åt en ny bil.
Om den är som demo i tre månader så vet du ju inget om skicket när den väl levereras till dig eller? Då hade jag hellre kollat runt på bilarna som rullat som demo nu som har samma priser.

Det borde inte vara omöjligt att få 12-13% rabatt på en ny M3 heller vilket känns som bästa alternativet. Kolla med andra handlare och låt de "tävla" mot varandra. Eller du kanske redan gjort det när du skriver att det är det du hittat som bäst?

Finns ju folk som får 12% på M2:an... Så borde inte vara omöjligt på dess större syskon.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
16% rabatt på en demobil är inte tillräckligt i min mening.
Ta en ny istället. Känslan av det kommer vida överstiga de kronor du sparar.

-------
//Lövet
Imolarot: 12% har jag inte varit i närheten av, du vet inte vilken firma?

Har varit i kontakt med tre större firmor hittills, finns kanske mer prutmån hos mindre?

De bilarna som är ute nu är inte intressanta, finns bara två facelift ute och de är individual vilket gör att de ligger för högt i pris. Köper jag nytt så vill jag ha en facelift/2016

Spontant så känner jag att tre månader inte är hela världen, blir det en lång vinter så är den inte ute på gatorna mer än någon månad. Angående skick så måste det diskuteras.

Målet för mig är att få ner bilen till 700000, vilket även är mitt maxtak för bilköp 2016 (och kommande tre år...). Då är rabatten 18%

Man får även ha i åtanke att det bara finns tre bilar under/runt 700 på blocket, alla är 2015 och har gått 1000, 1600 respektive 2000 mil.

Kan jag då plocka ut en "ny" (3 månader gammal) bil specad enligt mina krav, för samma pengar, så har jag svårt för att motivera mig själv till att betala 50000 extra (räknat på bästa scenario, dvs 18% för demo versus 12% för direktköp). Har även varit i kontakt med handlarna som har de begagnade och har inte känt att de är redo att sänka priset så pass mycket att någon av dessa tre skulle kunna bli intressant.

Rabattstege med de rabattsatser jag fått hittills samt 12% som iaf är en teoretisk möjlighet:

Listpris: 858100:-
18%: 703642:- (Demo 3mån, mål)
16%: 720804:- (Demo 3mån, bäst hittils)
12% : 755128:- (Möjlig rabatt på M2)
10% : 772290:- (Direktköp, handlare 1)
8%: 789452:- (Direktköp, handlare 2 samt 3)

Vill även passa på att tacka för alla svar. Hjälper mig en hel del i den bilköparångest som uppstår i dessa prisklasser.
Det var Bilia Stockholm som en person fick 12 % för sin M2:a vilket är sjukt bra på en ny bil i begränsad upplaga. Han kanske finns här på forumet med men vet inte vad han heter här isf. Men hade hade bra historik med handlare så det spelar alltid in, men marginalen finns ju där helt klart ändå. Och det var inget ljug utan hela affärsförslaget från BMW var upplagt.

Rent spontant så låter ju 16 % fint, men om man får runt 10% på en ny så låter 5-6 % extra för att den kan ha gått 500-1000 mil snålt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur fungerar det med demobilalternativet? Hur långt får bilen ha gått, vilken skador accepteras?

Jag, personligen, skulle ha väldigt svårt för att köpa en demokörd M3. Om det är något som demokörts hårt så måste det vara en M3:a.
Verdi
Tråkigt med demobil. Särskilt på en M3. Bilen får ju lång leveranstid och kommer vara begagnad när man får den. Men det är klart. 50 tkr är en del pengar. Fast i just detta fall när det gäller en ny eller nästan ny M3 så tycker jag ändå det är värt det för att få en helt ny kärra. Pengar kan inte vara en så trång sektor när man ger sig på bilar i den här prisklassen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är du medlem i BMWCS får du direkt 8% vid nybilsköp, kanske går att förhandla fram lite till på extrautrustning och tillbehör eller t om på hela bilen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Mig veterligen har BMW återförsäljaren 20% stöd på demobilarna. Sedan är det ju en fråga om hur många procent handlaren vill tjäna, men 16% låter som en bra deal. Dock kan det ju handla om större stöd på en tex. M-bil eller liknande.
Poängen med en kundbeställd bil som tas ut som demo är ju att den markeras som såld direkt och används mycket sparsamt.
Jag gjorde själv denna manöver för några år sen när F30 precis lanserats och fick då ca 14% på bilen, då fanns inga kampanjer eller liknande och mer än 8% hade varit svårt att få som privatköpare på en helt nylanserad modell.
Min bil kördes endast 60 mil innan jag tog över den.

Jag hade dock varit mycket tveksam till detta upplägg på en prestandamodell som tex en M3, då demobilar generellt inte behandlas speciellt snällt, och en i synnerhet inte en M3

BMW CS #5139
Imolarot: Tack! Ska kolla med dom.

Normalt slitage för 3 månaders användning, vad det nu innebär. Mil den får köras kan regleras, kommer inte bli en bil som en anställd kommer få ta hem efter jobbet, den ska stå i hallen. Skulle gissa på 100-200 mil. Handlaren kommer ha en M3 till i hallen, det är i första hand denna som ska användas som demobil. Mer än så har vi inte diskuterat.

Det handlar egentligen inte om att lägga 50000 till, snarare om att sätta en rimlig gräns och hålla sig till den. För två månader sen var min budget 600000, nu är den uppe i 700000. Höjer jag till 750000 så kan jag lika gärna höja den till 800000 och plocka ut en Cayman GTS...
11.5% i Göteborg och 12% i Stockholm är alltså möjligt (har offerter framför mig).

Här är specen: www.bmw.se/myconfig/m4i5q1p5
Inte riktigt inom din tilltänkta budget med 12 % men det känns bäst rent köpmässigt skulle jag säga ändå att ta ut en helt ny med 12 % över en väldigt lätt begagnad för 16 %.

Men det hänger ju då lite på vad för avtal du får med handlaren om mil osv. Är det en bil som mest står i hallen och kanske får en 100 mil provkörning med säljare i bilen osv är det ju inte så mycket att orda om.

Lagom spec som jag hade varit rätt nöjd med själv också. Tycker du Active Protection tillför något? Har haft svårt att motivera det varje gång och alltid hoppat över det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du tar dembilsexemplet så skulle jag rekommendera att ha specat antalet mil och om det går över det så sänks priset med X kr/mil.
Demobil skulle innebära ett max antal mil och alltid med säljare i bilen, skulle säkert kunna få någon procent till på dealen med tanke på hur mycket dom har gått upp på direktköp.

Båda säljarna lockar med lite förmåner, som att gratis lånebil vid behov (läs behov av kombi) och bra rabatt på delar, tillbehör och slitdelar.

Tänkte försöka smälta detta över helgen.
em
906
em3
M3 cab -03
Om man kom tillbaka med en ny bil efter tre månader och ett par hundra mil till handlar'n, hade man nog fått finna sig i en bra bit över 10 % bort från nypris, 15 eller kanske t.o.m. mer hade det nog varit ( i pengar säkert en 100').

Ska man bara äga bilen ett halvår eller en säsong, skulle det kanske löna sig med demo-rabatten jfrt med ny, inte annars, skulle jag tro.

em3
Tänkte ha den i tre år, räknar med att den är värd runt 400 då.
em
906
em3
M3 cab -03
För mig skulle det vara tveksamt med kanske -300' jfrt med -370', inte värt den "ångesten" att ett antal kepsvändare varit ute och maxat provkörningar. Garantin är kanske täckt för obehag som dyker upp, men känslan....nja.

Dessutom blir du begränsad i val av utrustning och färger, med ett demoex.

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.