AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.704

Stor bedrägerihärva med falsk motorolja avslöjad !

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Får väl hoppas på att det inte finns på de ställen som en del härifrån hänvisar till vid köp av billig olja på nätet!

Länk

Mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Shit, då skänker man ju genast en tanke åt dunkarna från levoil.de som står i garaget!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, riktigt säker kan man ju aldrig vara då nästan ALLT förfalskas numer, t om mediciner och reservdelar till passagerarflygplan...

Men personligen tror jag att risken är rätt liten att den typen av olja hittar till större internethandlare med många år i branschen - de har för mycket att förlora när det avslöjas att någon säljer "fulolja" (för det kommer visa sig efter ett tags användning).

Jag är inte så orolig när jag handlar av Levoil, Motoroel100 eller Oeldepot24.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förhoppningsvis, än har ju ingen av bilarna rasat. :)
Transocean
Läste om förfalskade Mobil 1 oljor i Finland häromdan, dessa har sålts av liknande firmor som ÖB i Sverige. Inte att jag menar att ÖB har köpt dessa....
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hm mina ögon fastnade lite på färgen på en Castrol Edge häromveckan,såpass att jag sprättade en till o jämförde lukt och färg.

Det fanns en skillnad om än marginell men så pass att jag reagerade,hur många tittar på oljan när ni fyller?

Vet inte riktigt var denna dunk är köpt men en tysk är det,kan olja som står länge anta en mörkare ton?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar alltid titta och lukta på oljan.

Olika batcher kan ge lite olika färg på oljorna beroende lite på vilken typ av olja det är. Oljetillverkarna köper in olika basoljor från olika tillverkare och det är det som kan ge lite skillnad.

Ett illavarslande tecken på att det är "fulolja" är att oljan luktar bränt när man öppnar förpackningen och/eller att oljan har synbara sotpartiklar på botten av flaskan/dunken när den stått länge (sedimentfällning). Det skall inte heller finnas större partiklar i oljan. Är oljan väldigt mörk i förhållande till vad den brukar vara, är det en varning också.

Just sotet och lukten är väldigt svår att få bort ur gammal olja, t om stora raffinaderier som raffinerar om spillolja till ny "fin" motorolja, har problem med detta.

Dock bör man veta att ibland kan additiv i oljan fällas ut som en lite vitaktig grumling i absoluta botten av oljan - det blir inga stora mängder men kan ses ibland när man häller ut det allra sista ur dunken/flaskan - helt normalt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.