|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har alltid servat mina bilar själv tidigare. När jag hade en E46 var det inga problem. Men nu har jag en BMW 328i F30 2013 som har gått 6900 mil. Bilen varnar om att det är dags för oljebyte samt fordonskontroll. Kollade med BMW och de vill ha 5000kr för detta. Endast fordonskontroll kostar 1400kr. Så om jag köper olja samt oljefilter och mikrofilter själv och byter så sparar jag cirka 2000kr. Problemet är att jag vet inte vilken olja man skall ha, vill ha den BMW själva använder. Sen har jag även hittat en guide för att återställa "servicelampan" för oljebyte. Registreras detta i den elektroniska serviceboken och på nyckeln om jag gör det på detta sätt? Vill självklart att bilen skall vara fullservad. Tack på förhand! | |
|
Hej! Mobil ESP 5w30 Castrol Edge 5w30 FST kör någon av dessa så är du safe, men som alltid kolla instruktionsboken vilka godkännande som krävs. så dom inte bråkar med dig vi en ev garanti/ rekl ärende. |
|
| Det är Edge TI 0w30 Castrol rekommenderar. | |
|
Så det är är denna oljan: Länk Just 0w30? Vet ni hur det fungerar med nollställningen, det registeras på samma sätt även om jag gör det genom intrumentpanelen eller? |
|
| Har du inte friservice kvar på den? | |
| Tror inte det, köpte den precis. Förra ägaren nämnde inget om det. Hur vet jag det? | |
| Nej, bilen är äldre än 3 år. Men har gått under 8000 mil, så den är inte inkluderad längre. | |
|
Kolla med BMW, troligen har du en fri service kvar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Max 3 år eller 8000 mil. Gäller från då bilen togs i trafik första gång. Annars hade jag lämnat in bilen till BMW, eller åtminstone en verkstad för att få en vettig dokumentation på en så pass ny bil. Tveksam till att du själv kan fylla i den elektroniska serviceboken på ett legitimt sätt. |
|
|
För att garantier ska gälla kan generalagent kräva att bilen är "fackmannamässigt" servad. De kan däremot inte kräva att det är en märkesverkstad som gör det. Du som privatperson uppfyller dock INTE det kravet (även om du är anställd av en verkstad) så det du gör nu innebär att du inte har några garantier på bilen och inte heller gällande maskinskadeförsäkring. Tänk dig för en extra gång tycker jag på en så ny bil. ------- //Lövet |
|
|
Det är inte rätt olja du länkade till. Ska vara... Länk Lägg märke till A3/B4... |
|
|
När togs bilen i bruk? I övrigt håller jag nog med "Lövet", tänk en gång till innan du servar den själv mht. bilens ålder! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Togs i bruk 2012-10-08. Synd att det ska vara så, för jag litar mer på min egen nogrannhet än verkstädernas. Men jag får väl bita i det sura. Någon auktoriserad verkstad i Göteborgsområdet som ni rekommenderar? Som inte kostar en förmögenhet? |
|
|
du har PM |
|
|
Andreas-lofgren, serva bilen själv, är inte svårt och hur det står med garantin är väldigt svårt fråga att svara på tills man hamnar i detta ärende. Ordet "fackmannamässig" är ngt som du har lånat från hus rennovation och ingenting som jag har läst i bil sammanhang. Det har funnits bil tidningar och "bosse bildoktorn" som har rekommenderat folk att serva bilen själv om de kan det. Har de fel eller? Länk Länk |
|
| Skall man ha kvar bilen länge så skulle jag serva den själv. Men inte om det är dags för försäljning om något/några år, då kan den auktoriserade/välrenommerade servicen vara värd sitt pris. | |
|
Om du i framtiden behöver nyttja rostskyddsgarantin, vilken inte är ovanligt på touringmodellerna (bakluckan) så kan det bli problem att få hjälp när du servat själv. Har du hört med Wölkes i Högsbo vad de ska ha för servicen? |
|
| Det gäller givetvis även för sedanerna... | |
| joq3: Läs första inlägget på sid 21 i denna länk, Länk | |
|
@joq3 : Om du nollställer servicen via knappen i kombit så kommer den inte med i den elektroniska serviceboken. Man får koppla upp bilen med BMW¨s data för att återställa servicen och få den inskriven i den elektroniska boken. Bor du i GBG så kan jag hjälpa dig med det släng iväg ett mail till mig om du fortfarande är intresserad BMWUpdateSWE |
|
|
@BMWUpdateSWE, det låter mycket intressant, skickade ett PM här på autopower, kunde inte hitta din e-post-adress. Tack så väldigt för erbjudandet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.