AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.447

Spärr på automatlåda

ma
4
madbulle
523i -96
Hej!
Jag undrar om ni som har automatlåda i era E39 äldre modell (96-00) och även lite nyare har spärr på spaken så att ni måste bromsa innan ni kan röra på växelspaken?
Har el fel/automatlåds fel på min 523i -96 så den lägger lådan i felsäkert läge så fort man rör bromsen eller när hjulen börjar snurra om man inte rört bromsen före. Jag behöver inte bromsa för att kunna flytta spaken och är fundersam om det kan vara den spärren dom spökar men enligt vissa så är det enbart USA som har den funktionen.
Hej,

På min svensksålda bil finns det (minst) två säkerhetsfunktioner kopplade till växellådan.

Som du skriver, skall det inte gå att från P-läge lägga i en växel utan att hålla ned bromspedalen, alltså inte bara att trampa på pedalen en gång utan hålla den nere när du lägger i en växel. Jag tror att detta länge har varit standard på automatväxlade BMW.

Den andra funktionen, kanske av nyare modell, är att det inte går att ta ur nyckel ur tändningslåset om inte vx-spaken står i P-läge.

Båda de beskrivna funktionerna är naturligtvis inlagda för att inte bilen skall kunna rulla iväg om du gör något lättare misstag.

Att din bil uppför sig som den gör, tror jag hänger ihop med att du kan lägga i en växel utan att det skickas en bromsimpuls till lådans styrenhet och att denna känner av ett fel och startar nödprogrammet. Verkar logiskt.
Jag föreställer mig att det faktum, att du kan lägga i en vx utan att trampa på bromsen, beror på endera en felande mekanisk spärr vid växelspaken (?) eller att denna spärr inte aktiveras (t ex elektriskt).

/Lennart
ma
4
madbulle
523i -96
Tack för svaret!
Jag är också inne på solenoiden som sitter uppe vid spaken och mäta där!
Återkommer med svar om jag hittar något!
Bromsljuskontakten är redan bytt.
Hej,

Fick du någon rätsida på problemet? Det finns en ny tråd på ett liknande tema.

/Lennart
ma
4
madbulle
523i -96
Hej! Har inte fått ordning på det ännu!
Tänkte åka in till Novation i Uppsala för att programmera boxen till lådan men inte blivit av ännu!
Vart finns den andra tråden?
Ps. Tack för omtanken!
Hej,

Ledsen för sent svar.

Här är länken. Länk

Inte helt ovanligt, slutar den i ett frågetecken, men kanske diskussionen i sig hjälper dig.

/Lennart
NoProPro-medlem
30
Norrland76
BMW 540iA Touring -98
BMW 523i Touring -98
Lånar denna tråd då jag har liknande problem!

Jag har tittat lite under växelspaksdamasken och där upptäckt en låsarm som har med nyckeln att göra.
Precis som lenwib skriver ovan:
Den andra funktionen, kanske av nyare modell, är att det inte går att ta ur nyckel ur tändningslåset om inte vx-spaken står i P-läge.

Detta fel har jag..och drar jag upp låsarmen med fingrarna så fungerar växlingen, dock så låter de som att inte lådan släpper helt på N och P lägena.
Och ställer jag den i P så får jag inte ut nyckeln heller. Däremot om jag då trycker ner låsarmen igen så får jag ut nyckeln men växlingen låser sig.

Låsarmens funktion då nyckeln sätt i tändningslåset verkar vara problemet, kan de möjligtvis ha med tändningslåset att göra då?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.