|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hmm, måste ha haft en defekt mätlampa förut, nu har jag mätt om jag har någon spänning ut till spridarna med en ny mätlampa, den visar att jag har det på båda sladdarna, blir ni nå klokare nu? | |
| Hmm, verkar som mätlampan jag provade med förut va defekt, nu har jag mätt med en ny mätlampa och nu visar den att jag har spänning på båda sladdarna ner till spridarna, vilka slutsatser kan man dra nu? | |
|
Hav0ok flytta in till 2000-talet vet jag - ta en bärbar PC och en kabel för 150:- och Programvaran BMW INPA. Då kan du se och radera felkoder, se en hel den saker i realtid, tex spridartider mm. |
|
|
Ja, ett datorbaserat diagnosinstrument av något slag är nog det första man bör investera i när det gäller felsökning på BMW-bilar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns "miljarder" jordpunkter i en bil! :-) Dålig jord var bara ett exempel jag gav, finns inget som indikerar att det är ett problem i nuläget. Vi kan inte bara "leta efter jordproblem" - man måste veta vad man ska leta efter. Så häng inte upp dig på det. Skippa det. @Hav0ok : Du ger oss tyvärr lite för lite information för att kunna felsöka remote. Låt mig bara ge några exempel. Lampan visar inte spänning på så sätt, den lyser olika start beroende på spänning (förutsatt att det är av den gamla lamptypen - ännu en variabel i felsökningen). En mulitmeter skulle kunna visa vilken spänningsnivå det var. Bara den lilla skillnaden att lampan lyser svagare på ett av kontaktstiften är en extremt viktig pusselbit. Vi vet ju inte under vilka förutsättningar du provade. Var motorn igång? Var felet närvarande? Provade du på alla spridare? Var det på en "icke-aktiv" spridare du provade på? Om tex motorn är igång och den spridaren inte tickar - då har man verifierat att den inte är aktiv. Gjorde du denna verifiering? Inom felsökning är varenda liten mikroskopisk detalj viktig, man måste vara extremt noggrann och observant. Med dator och programvara har man bara fått ett vektyg i handen. Det svåra är att hantera det och veta dess kapacitet men även dess begränsningar. Inte bara att kunna hantera verktyget, man måste framförallt kunna förstå vad det är verktyget fösöker säga mig. Är ju lite som att ge mig balettskor, verktyget finns men förvänta er inga graciösa rörelsemönster från min sida :-) Jag skulle faktiskt rekommendera att du lämnar in bilen till en verkstad för felsökning. |
|
BMW-slangen: Först av allt gillar jag ditt sätt att angripa problemet metodiskt, att mäta är att veta! Löste felet på den 740 jag rev i innan vi hade läst några felkoder. Tidigare inlägg tolkade jag som att det inte fanns signal till ena sidans spridare. Var kan man ansluta en manometer till grenrören ? Finns det uttag för det? Ser av ett senare inlägg att den går lika illa utan avgassystem så man kan utesluta katalysatorerna. Att investera i en felkods läsare är nog rätt väg att gå. Då kan man läsa och radera felkoder och se vad som händer. |
|
|
Ska göra som ni säger och skaffa en avläsare, blir nog enklast så :) Jag återkommer när jag har lite mer kött på benen. Edit; Länk Verkar va nå liknande mitt fel, synd att man inte fick veta hur det gick.. |
|
Asch, synd - var nyfiken på felkoderna! Men har sett fall där det är uppenbara fel och motorstyrsystemet har ändåså inte satt en enda felkod. Å andra sidan finns det en ganska krånglig logik om när/var/hur felkoder sätts inprogrammerade och hur detta ser ut har man inte en aning om. Så man ska inte bli för förvirrad om det inte finns några felkoder. Enklast är att skruva loss upstream syresensorn. Kan ibland vara lättare sagt än gjort. Men på många modernare motorer så sitter upstream syresensorerna i nedre delen av grenröret och är relativt enkla att komma åt. Jo, du har rätt angående att vi inte exakt vet med säkerhet vad som fungerar och inte fungerar till spridarna - men det kommer Hav0ok snart att fixa och veta med säkerhet! :-) Felkodsläsare (dvs INPA) är en mycket bra idé. Förutom att kunna läsa/radera felkoder (vilket är ett måste vid felsökning) så kan man som ni påpekat se direkt live vilka öppningstider som ECU begär till spridarna - där kan man också se svart på vitt om ECU stänger av spridarna eller inte. Nu får vi verkligen hoppas att INPA verkligen visar vad som skickas ut. Det finns alltid en risk att datan som skickas iväg på displayen inte alltid är samma som skickas iväg till komponenten. Man kan tänka sig att de värden man ser på INPA är de värden som ECU planerat att använda. Men att det precis innan finns en "override" flagga som säger om ECU verkligen ska öppna spridarna med dessa värden eller hoppa över. Vi vet ju inte VAR i kedjan som dessa värden plockas ut och skickas ut för visning i datorfönstret. I detta fall är det tämligen enkelt att ha hantera detta. Om felet är närvarande och man ser att öppningstiderna är noll - då är det en no brainer. Men om felet är närvarande och man ser att öppningstiderna är "normala" så ska man vara lite försiktig ändåså hur man tolkar detta. Gärna följa upp med en verifiering genom att elektrisk verifiera det man ser på datorskärmen. Det finns flera exempel på där man kan luras av vad man ser på skärmen - vi måste ha i åtanke att det sitter en dator/programvara emellan som filtrerar/modifierar den information vi ser. Ett klassiskt exempel är OBD PID data. Det är inte helt ovanligt att om syresensorn för bank 1 lägger av så kommer ECU att kopiera värden från syresensorn från bank 2 och klistra in det för bank 1. Vad man då ser är att spänningen från de båda syresensorerna är EXAKT likadana. Tittar man inte så noga så ser allt normalt ut, båda syresensorer svajjar upp och ned - allt ok. Men så är det inte. Om spänningen är EXAKT likadana så är det ett varningstecken att ECU har gjort value substitution - vilket kan leda in en på härliga villovägar. Här kan man utnyttja OBD Generic Mode - där är value substitution förbjudet enligt specifikationen. Det man ser är verkligen vad som rapporteras. Testlampan är dock mycket användbar för snabb felsökning för att ge vägledning om inom vilket område ett fel finns. Exempelvis om man hade en bil som inte startar. Man lyssnar på en spridare med en skruvmejsel och hör att den inte öppnar. Man kollar då med testlampan och ser att spridaren inte har någon spänning och då kan man (tillfälligt) utesluta allt stora delar av det komplicerade systemet och fokusera på spänningsmatningen. Du går till bränslepumpsrelät (utifall detta relä ger spänning till spridarna för just ditt motorstyrsystem) och kollar med testlampan att control-side är OK (både spänning och jord). Sedan kollar du med testlampan att load-side är OK. Då märker du att fastän reläet klickar så lyser bara testlampan på load-side input men aldrig på load-side output. Bham! Du har felsökt en icke-startande motor på 3 min med en skruvmejsel och testlampa. @Hav0ok : Har du intresse (vilket du verkligen verkar ha) men framförallt tid så kan det vara värt investera i en felkodsläsare (förslagsvis INPA). Var dock beredd på att du behöver dels lära dig hantera verktyget, men framförallt förstå vad det säger. För det kommer formligen bara spruta ut förkortningar och siffror som för en vanlig dödlig är helt oförståerligt och oanvändbart. Du måste även lägga ned tid på att studera hur ett motorstyrsystem fungerar i allmänhet, därefter hur exakt din motor fungerar och vilka speciella delar och funktioner just din motor har. Samt elschema är ett måste. Samt att kunna läsa och förstå det. Samt att vara bekväm med att mäta med en multimeter och kunna tolka resultaten och även förstå möjligheter och begränsningar i det man mäter - ofta behövs kunskap om den komponent man mäter på. Så ska man mäta på en komponent så är det bara att sätta sig ned och läsa in sig först hur den komponenten fungerar innan man börjar mäta. Som du ser så är felsökningkapacitet något man måste bygga upp under längre tid med kunskap och erfarenhet (vilket är varför det inte är så vanligt med duktiga tekniker som kan felsöka). Men ta en sak i taget och stressa inte, så kommer du säkerligen att lära dig mycket! Om det är din daily driver car och du känner dig stressad att få felet fixat - då rekommenderar jag starkt att du lämnar den till en verkstad för felsökning. Om inte (samt att du har möjlighet - både tid och rum och pengar) och du har intresse då kan det definitivt vara intressant att felsöka själv. Men tänk på att du kommer att behöva investera i olika verktyg, så initialt brukar det inte vara ekonomiskt försvarbart ett felsöka själv (här räknar jag både tid och pengar som en vara som man värdesätter). Angående tråden, tyvärr så är det så att få uppdaterar sina trådar med hur det faktiskt gick - något jag tjatar om och om igen på. Värdet på ett forum ökas drastiskt om lösningen även anges - så att inte hela forumet bara dräller av frågor som slutar i void. Så därför vet jag att du kommer att uppdatera denna när du väl fått ordning på problemet :-) |
Här kommer lite kuriosa om just spänning/jord för spridarna - info gäller E34 540i -95 så det är inte säkert att det är applicerbart på en E38. Spridarna får spänning från Main Relay. Dess load side terminal 30 är hot at all times, även dess control side terminal 86 är hot at all times. Dess control side styrs av DME. Angående jorden så delar alla spridare samma jord. Det är pinne #6 på DME som används som jord till spridarna. Denna pinne #6 är i sin tur ansluten i jordpunkten som BMW kallar X6452. Denna är placerad precis utan e-boxen där DME sitter. När det gäller felsökning så är frågan "What if?" alltid bra att ställa sig själv. I ovanstående exempel kan man ställa sig frågan "What if jordpunkten X6452 var dålig?" Eftersom denna jordpunkt används av samtliga spridare så kommer samtliga spridare att drabbas om det är något fel här. Ser vi detta scenario? Nej, det gör vi inte - det är bekräftat att vi bara har problem med vänster bank. Alltså kan vi utesluta denna del i vår felsökning. |
|
Kan vi utesluta nått så enkelt som relä fel på min bil då jag verkar ha spänning ut till spridarna? Någon här som vet om BMW i Örebro har erfarna mekaniker eller om ni kan tipsa om någon verkstad i Örebro län? Jag bor i Lindesberg Kan va värt att lägga nån tusing att låta ett "proffs" titta på felet. Tack för all hjälp hittills, kommer givetvis att uppdatera allt eftersom :) |
|
Applicera min idé om "What if". Kolla på ditt elschema och se vilka reläer/säkringar med mera som är inblandade. Tänk sedan "What if... det reläet inte fungerar"? Vad händer då? Stämmer beteendet från detta imaginära scenario överens med det beteende du observerar? Om du tänker ett steg längre, så måste ju felet vara något som kan påverka bankerna indiviudellt - eller hur? Så vad för komponenter finns som kan påverka bankerna indivudellt? Detta är den typen av tankegångar som en typisk felsökning består av. Sorry, kan dock inte hjälpa dig med verkstad runt Örebro (i Malmö däremot hade jag kunnat ge dig rekommendationer). Baserat på den minimala information vi har så tror jag inte det är något relä eller säkring, vad jag kan se på andra modeller med M60 så delas de flesta elektroniska komponenter av båda banker. Min initiala gissning är att du har något typ av problem med kablaget till spridarna. Men detta är en vild gissning då vi egentligen inte har någon info att gå på. Så yes, jag rekommenderar att den lämnas in för en felsökning på verkstad. |
|
Om du skulle börja mäta på min bil med en multimeter, vad skulle du börja med? Har pluggat på om hur man använder en multimeter så nu skulle jag vara tacksam om jag fick någon form "lista" med saker jag ska mäta så återkommer jag med värdena under helgen :) |
|
Se mina tidigare inlägg - men jag summerar kort. För att vara ärlig så vet jag inte hur pass noga du kollade huruvida det var bränsle- eller tändningsrelaterat problem. Du bara nämnde att det fanns gnista (inte var eller under vilka förutsättningar). Men låt oss börja med bränsle. Steg 1 : Först måste felet uppstå. Steg 2 : Därefter måste du leta upp och verifiera en spridare som inte öppnar sig (stetoskop eller skruvmejsel - var obervant på att klicken från andra spridare hörs ganska bra så du måste vara säker på att just den spridare du felsöker inte klickar - jämföra med andra och dess ljudnivå är en sak man kan göra) Steg 3 : Jag skulle starkt föredra att du backprobar, så köp dessa små pinnar/nålar som gör att du kan göra detta. Sätt dit en backprobingpinne i ledaren som går till spänningsmatningen och den andra i ledaren som går till styrningen i DME. Mät spänning mellan spänningsmatsningsledningen och känd god jord. Mät spänning mellan styrningsledningen och känd god jord. Verifiera än en gång att spridaren är död (dvs den inte klickar - förutsättningarna kan ha ändras under tiden du mätt). När du läst detta så ska du sätta dig ned och läsa elschemat till din bil och fundera igenom ovanstående. Du måste förstå VARFÖR du gör ovanstående. Att bara följer slaviskt en punkt-för-punkt lista är fullständigt meningslöst, man lär sig inte ett skvatt. Du kan sätta vemsomhelst att göra det. Det knepiga och det värdefull/dyrbara/eftertraktade är att förstår VARFÖR man gör något. |
| mycket intressant diskussion - men tänk om delar av tiden hade använts till att kolla felkoderna - då hade vi haft svaret nu .-) | |
Jo, har inte provat själv men det borde fungera att backproba med en väldigt tunn nål eller liknande också. Ett varningens ord eller finger dock! Låt ALDRIG NÅGONSIN de två ledarna kortsluta varandra (extremt lätt hänt om du backprobar och två metallsspröt sticker ut)! Du kommer med stor sannolikhet att bränna motorstyrenheten isåfall! Ofta är spridarna helt osäkrade. På tex E34 540i (som har M60 4.0 liters motorn) så är spänningen till spridarna helt osäkrade. Det kan dock finnas en inline fuse på typ 80A eller dylikt någonstans, men oavsett så finns risken att det går på tok för mycket ström (en högimpedansspridare drar normalt sett ca 1 Ampere). Anledningen varför jag pushar för backprobing är att jag inte är helt säker på hur motorstyrsystemet reagerar när man kopplar loss en spridare. Lite knasigt om vi kopplar loss en spridare och DME känner av att cylindern inte bidrar med något och stänger av styrningen till den spridaren och vi fortsätter felsöka :-) Spänningsmatningen kan den däremot inte stänga av så den går att mäta genom att koppla loss spridaren och mäta som vanligt i kablagets kontakt. Men att rycka spridare och annat (samt att motorn gått illa ett tag innan) gör att vi inte vet vilka felkoder och åtgärder DME redan tagit. Så om vi tex mäter att DME inte styr en spridare så vet vi faktiskt inte om det är avsiktligt eller oavsiktligt av DME. Därför är felsökning i nuläget (utan att ha läst av felkoder och sedan raderat dem) inte det bästa att göra. Vi vet inte om problemet vi mäter på är problemet eller resultatet av problemet - en förbaskad skillnad. Därför måste vi ha totalkoll på felkoder och även kunna radera felkoder on demand när vi anser det behövs. Intressant var faktiskt att sist den var på verkstaden så avlästes felkoder och det fanns inga lagrade. Oavsett så MÅSTE man ha möjligheten att kunna läsa/radera felkoder när man felsöker, så är det bara. Hi hi, håller med 540is :-) Det var ju faktskt min allra första fråga i mitt allra första inlägg :-) Men jag är inte i behov av just denna bilen så jag är happy as a clown! |
@Hav0ok : Har det hittats en lösning på problemet? Har en verkstad tagit sig en titt på bilen? |
|
Har lagt det lite på is, har gjort en felsökning men det blev inga felrapporter så ska skicka in den till någon kunnig till våren :) Återkommer då med svar. |
|
@Hav0ok : Har det hittats en lösning på problemet? Kom den någonsin in till en verkstad? Eller såldes bilen? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.