|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja på er! Har ett mysko problem som någon bmw kunnig kanske kan lösa. Någon som vet hur ena sidan av motorn helt plötsligt slutar leverera bensin till cylindrarna? Det är ett fel som kommer och går men som gör bilen helt okörbar, det kan ta allt från en dag innan felet kommer till 5 minuter. Börjar fundera i banor där fukt kanske är en faktor men vettefan längre, datorn som strular och slutar ge signaler till vänster sidas spridare? Har gnista och har istortsett bytt allt det vanliga, LMM, lambdor, kollat efter läckor osv. kan bara säga hjälp nu och hoppas på någon kunnig som kan ge tips. //Havok | |
| Rasad katalysator på ena motorhalvan? Motorstyrenheten bryter spridaröppning på drabbad motorhalva. Mvh Emil. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är datorn som stryper spridarna bör det finnas en felkod satt (även i dessa lite "äldre" motorstysystem). @Hav0ok : Vilka felkoder fanns lagrade i motorstyrsystem i samband med detta fel? @Hav0ok : När felet inträffar, vilka resultat fick du när du mätte på spridarna? Dessa är gissningsvis av typen ground side switch, dvs de har spänning och motorstyrsystemet styr dem genom att sluta kretsen mot jord. Men det ser du på ditt kopplingsschema. Ta även en titt på kopplingsschemat om båda bankerna har samma spänningsmatning till tex spridare eller bränslepump eller om någon detalj finns i två uppsättningar (en för varje bank). @Hav0ok : Kunde du verifiera att spridarna hade spänning? @Hav0ok : Kunde du verifiera att motorstyrsystemet styrde spridarna dvs verkligen slöt mot jord och att den delen av kretsen var intakt (dvs tex genom mäta med testlampa eller oscilloskop)? @Hav0ok : Vet du om det är separata fuel rails för de båda bankerna? Dvs vet vi om vi har bränsletryck när felet är närvarande? @Hav0ok : Vilka fel eller mätvärden hittade du som gjorde att du misstänkte och bytte både LMM, syresensorerna med mera? @Hav0ok : Det är bekräftat att det är den vänstra banken som alltid lägger av - eller hur? Den vänstra banken, borde motsvara cylinder 5,6,7,8 eller hur? Och när den lägger av, återhämtar den sig någonsin? |
|
Har nu konstaterat att spridarna på vänster bank inte får någon signal, nu kommer frågan vad som kan orsaka detta fel. Vart ska jag börja? @bmw-slangen: Det är alltid är den vänstra, aldrig den högra. Angående om den återhämtar sig så måste jag säga ja och det är det som gör allt så lustigt, ibland kan den fungera en hel dag med smärre missar och ibland kommer felet direkt eller efter 10 min osv. Funderar i banor kring hur fuktigt väder det är men det känns långsökt. //Havok |
|
Det kan vara tusentals saker som kan orsaka ditt problem, därför är svar på den frågan ren kuriosa och inte på något sätt användbart. @Hav0ok : När felet var närvarande, hade spridarna spänning? Detta är en viktig detalj (för att vi inte ska bli vilseledda), därför jag frågar detta. @Hav0ok : Vilka felkoder fanns lagrade i motorstyrsystem i samband med detta fel? Med återhämtning menar jag om den återhämtar medans motorn är igång. @Hav0ok : Har felet försvunnint medans motorn varit igång? Nu kan inte jag (och inte särskilt många heller) exakt hur motorstyrsystemet är programmerat internt, men det är väldigt få motorstyrsystem som stryper en bank och går in i typ limp home mode och tar bort utan åtmindstonde en omstart av motorn. @Hav0ok : När du säger smärre missar, vad menar du då? Att hela vänstra banken försvinner en kort stund utan omstart av motorn? Eller menar du att det kanske bara är en eller ett par spridare som försvinner från vänstra banken? Vet vi med säkerhet att ALLA spridare försvinner samtidigt? Hur är beteendet? Är det ALLTID att ALLA spridare försvinner samtidigt eller har det observerats ett blandning där vissa spridare fungerar och vissa inte? |
|
Ska svara i turordning. 1. Är inte expert på nått vis men vad jag kunnat mäta så finns det ingen spänning när felet är där. 2. Har inte kollat felkoderna än, ska ner på verkstad nån dag i veckan och kolla vad som är lagrat, men har varit till verkstad förut när felet fanns och då fanns det inget registrerat, men nu går den sämre så jag hoppas att det syns någonting. 3. Ja Så otroligt svårt att förklara hur bilen beter sig men jag ska ge det ett försök. I lördags så skulle jag starta bilen och ge mig på felet igen, försöker starta bilen men den vill inte, undersöker lite och finner att reläet till soppapumpen gått sönder, byter den och vips så startar den så fint, låter bilen gå på tomgång och bli varm, åker ut med den och stänger inte av bilen på hela dagen, går bra men tappar (tror jag) vänster sida under några sekunder ett par tre ggr, men då räckte det att stå på tomgång en stund så började den gå rent igen. Söndag så startade jag den, gick igång fint, tog en vända på 15 min, funkade fint, stängde av den vid verkstan, gick ut och startade den igen efter 15 min, åkte 50 meter sen la hela vänster sida ner totalt och har inte börjat fungera efter det. Jag har bytt allt som har med bränsletillförsel att göra från tank till spridare, lambdor osv. Har en till fungerande E38 740 som jag kan använda för att byta delar fram och tillbaka för att hitta felet men hittills har jag inte lyckats. 4. Det behöver inte vara hela sidan, när felet började så blev det en successiv försämring under 15 mil, först små hostningar tillslut hela vänster sida. Nu däremot så verkar det vara hela sidan som ger sig så fort felet kommer. |
|
Ok, intressant! Frågorna kanske verkar ologiska och random, men det finns en tanke bakom dem :-) Exempelvis om vi inte har någon spänning till spridarna så kan vi fokusera felsökningen på spänningsmatningssidan (som är rejält mycket enklare att felsöka) och vi kan ignorera för tillfället kontrollsidan (som är rejält mycket svårare att felsöka). Men nu indikerar du att spridarna inte har spänning. Det indikerar att felsökningen ska fokuseras på spänningsmatningssidan. En möjlighet kan vara att att du har ett skadat kablage någonstans som glappar. Spridarna brukar spänningsmatas direkt från typ fuel pump relay eller main relay. Det är inte omöjligt att det går en kabel därifrån som sedan splicas into två som går till varsin bank som i sin tur splicas ut till de olika spridarna. Om det är glapp i splicen till en en bank så kan det förklara varför det kan slå ut en hel bank. M60 fanns ju i E34 530i/540i och jag vill minnas att det var något udda med kabeldragningen när det gällde vänstra banken (cylinder 5,6,7,8) - att den hade en extra splice. Är dock osäker. @Hav0ok : Men ta en titt i ditt elschema över hur spridarna är kopplade. Du behöver ändåså detta elschema samt även kunna det relativt bra för vidare felsökning. Men varför har du bytt så mycket? Har ingen gjort någon felsökning alls? Ett mycket vanligt fel jag märker är att man byter delar, men det är aldrig någon som verifierar signalintegriteten. Dvs att alla signaler mellan alla dessa förbaskade komponenter kommer fram rätt eller att de spänningssätts korrekt! Det kan vara alltifrån säkringar, reläer, dåliga eller glappande kontaker som ger för låga spänningsnivåer, avskavda kablar, halvtrasiga kablar som temporärt kortsluter mot jord, dålig kontakt som ger dålig jord som skapar alla möjliga roliga spänningsfall och lustigheter etc etc etc :-) Att det inte fanns felkoder lagrade indikerar att det inte är motorstyrenheten som stänger av spridarna. Motorstyrenheten har definitivt kapacitet att stänga av spridarna. Men den har kapacitet att stänga av för specifika cylindrar och gör så när den anser att det räcker. Men om den tar ett sådant beslut så kommer den definitivt att lägga en felkod om detta. Om motorstyrenheten bestämmer sig att stänga av en bank så brukar den aldrig någonsin aktiverar denna igen medans motorn är igång. Eftersom ditt fel har varierat medans motorn varit igång är det ytterliggare en indikation på att det inte är motorstyrenheten som stänger av spridarna (inte frivilligt iallafall). Och jag är hyffsat säker på att det är samma jord som delas inuti motorstyrenheten för alla spridarna - så skulle vi haft dålig jord eller problem med drivkretsarna inuti motorstyrenheten så borde det även slagit på höger bank. Nu får du rätta mig, men jag vill minnas att M60 bara har en bränsletrycksregulator och en enda fuel rail som är som ett U - eller hur? Om så är fallet så borde ett problem med bränsletillförsel påverka båda bankerna relativt jämnt (iallafall borde höger bank inte vara helt opåverkad). Därför borde ett bränsletillförsel inte vara problemet. @Hav0ok : Vilket bränsletryck hade du när problemet var närvarande (eftersom du misstänkte bränsletillförsel så utgår jag ifrån att du mätte bränsletrycket)? Men jag är lite förvirrad, du indikerar nu att (när felet är närvarande) spridarna VARKEN har matningsspänning eller att styrsignalerna från motorstyrenheten fungerade. @Hav0ok : Börjar bli lite tveksam här, hur mätte du egentligen? På vilka kablar mätte du? Du har ett tillförlitligt elschema, eller hur? Matningsspänningen till spridarna brukar alltid vara typ röda eller röd/vit. |
|
Är som sagt en glad amatör, ska göra en lite mer noggrann mätning men ös på med tips :) Ska bege mig in till en BMW verkstad och se om dom kan lyssna och kolla lite under veckan. Men som sagt, ge tips så kan jag i min tur tipsa mekanikern. Skönt att höra att det inte är så troligt med datorn :) Angående bytet av pumpar, spridare osv. så va det mer ett skott i mörkret, lika bra att göra och pumpen behövde bytas i vilket fall då den gått långt. Gillar att skruva men el är nått jag måste lära mig bättre, vart kan man hitta tillförlitliga elscheman? //Havok |
|
Den här boken är kung - en nödvändighet anser jag. Har normalt sett riktigt bra elscheman (iallafall i böckerna för E28, E30, E32 och E34 som jag har) Länk Bra att det finns glöd! :-) Och jag gör allt för att styra in folk att tänka logiskt och angripa problemet metodiskt :-) Jo, gör man en mätning så måste man vara absolut 100% säker på att den är rätt utförd. Detta eftersom man använder den mätningen för att utesluta mindre eller stora delar av systemet i sin felsökning och drar slutsatser från detta. Säg exempelvis att du gjorde fel och tyckte att spridarna fick spänning. Baserat på det så slänger vi ALL felsökning mot kontrollsidan dvs vi kan spendera veckor på att gräva i motorstyrsystem, kabelpiskor tjocka som underarmar, komplexa input/output signaler till motorstyrsystem, jaga rätt på internt beteende på motorstyrsystem, kanske köper en begagnad motorstyrenhet, måste koda om den etc etc etc och lägger veckor av jobb och flera tusen kronor. Sen upptäcker vi att första mätningen var fel och att felet var en lite glappande kabel som fixades med en lödning och en bit krympslang. Total faktiskt reparationskostnad = 50 öre. Då önskar man att man gjorde lite noggrannare mätning i början :-) Jag har själv gjort bort mig och felsökt åt helsike fel i flera timmar när jag insåg att min testlampa inte var kopplad till en bra jordpunkt - såklart den inte lyste oavsett vad jag satte spetsen emot! :-) Ja, byte av bränslepump och bränslefilter är faktiskt aldrig fel. Är det mitten av 90-talet så är det nog lämpligt vi denna tidpunkt. Kan definitivt hjälpa till med lite grundläggande tips om felsökning. Utifall det är ett enklare fel så kan man hitta det med enklare medel så länge man är metodisk. Men då måste du vara beredd på att det kan ta tid. Dels behöver du elscheman. Kanske du behöver lära dig läsa elscheman. Du måste plugga in lite om hur motorn fungerar, hur motorstyrsystem i allmänhet fungerar. Grundläggande mätmetodik med testlampa och multimeter, hur man mäter spänning, spänningsfall, när man ska och inte ska mäta eller förlita sig på kontinuitetsmätningar etc etc etc. Hur reläer fungerar. Eventuellt kan du behöva köpa lite dyrare diagnostikverktyg också. En viktig sak är att kunna mäta spänning från kontakter medans de är inkopplade, kräver att man har speciella verktyg (tunna nålar som man sticker in bakifrån och fungerar på flera kontaker men inte alla). Det kanske inte är meningsfullt för endast en enda felsökning - då kanske det är bättre att lämna in bilen istället. Egentligen är ett enklare digital oscilloskop mer eller mindre ett måste numera, men det är investering på mellan 5000-10000 SEK och det är väldigt sällan det är värt det om man inte använder det regelbundet. Men annars lutar det åt att jag skulle rekommendera att du lämnar in den på en verkstad du litar på för vidare felsökning. OBS! Lämna inte in den på en verkstad som bara fortsätter byta delar och inte vet hur man felsöker på riktigt! |
| Återkom med felkoderna när du fått dessa utlästa. Precis som BMW-slangen säger så är det så att om insprutningsstyrenheten stänger spridaröppningen på en eller flera cylindrar så lagras det i felminnet, troligtvis fuelcut eller något liknande. Mvh Emil. | |
Jo, angående att mäta spridarna (att de får spänning samt att de sluts korrekt mot jord). Du kanske redan mätt på detta sättet, men kan iallafall beskriva det (för andra som läser tråden). Om man mäter spänningen genom att back-proba pinnen som går till ECU så kan man verifiera båda delar samtidigt. Säkrast resultat får du med ett oscilloskop, men du kan få användbar information även med en vanlig multimeter. Om spridarna inte får någon spänning så kommer man bara att se 0V. Om spridarna får spänning men ECU inte styr dem så kommer man att se 12V. Om spridarna får spänning och ECU styr dem korrekt så kommer man att se 12V som går ned till 0V och upp till 12V igen. Detta ser man som sagt bäst på ett oscilloskop. Men ligger det tex 12V konstant en kort stund (som tex vid primning) så ser man detta på en multimeter. Men när motorn kör och ECU styr spridarna så kommer man bara se ett medelvärde så man kommer bara att se typ ett par volt i spänning. Men även det är en sorts indikation. För om spridarna inte skulle ha styrts av ECU så skulle man sett konstant 12V på multimetern och då ska man inte se med motorn igång. Men man ska lära sig grunderna i att hantera en multimeter först och dessutom förstå hur spridarna är kopplade, dvs man ska studera sitt elschema noggrannt och förstå vad man mäter och varför det blir de resultat som det blir. Sen kan man gå vidare med lite mer avancerade mätmetoder. |
|
En lite uppdatering; Har inte börjat mäta någonting än MEN, ställde in bilen i verkstan idag då den bara gick på höger bank, tog dän alla kåpor så jag såg alla sladdar och även kåpan över datorn, gjorde en ögon check och stod och tittade och drog lite här och där. Tog bort datorn från sin hållare och blåste rent och tog bort lite ärg, satte tillbaka datorn och startade...den gick igång helt rent på alla cylindrar igen.. Åkt ut och körde med den och den gick fiint...i 15 min....-_- Tog in den igen och kollade vad jag kunde gjort för att den skulle gå igen, såg mycket ärg i vaggan som datorn ligger i, spenderade 2 timmar på att få bort all ärg men ingen skillnad tyvärr. Nu går bilen bättre men man märker att vänster bank lägger av ibland, då låter jag den stå på tomgång 10 sekunder så går den rent en liten stund igen. Tips någon? varför blev den plötsligt att gå bättre? |
|
"tog bort lite ärg" samt "drog lite här och där" kan ju ha varit en stor bidragande orsak - eller hur? :-) Jag vet inte hur tydligt jag lyckats fått fram budskapet i mina inlägg och dess analyser (eller om någon ens förstått vad jag försökt säga) :-) Så jag förenklar: >>> Jag tror du har någon form av kontakt/kablage-problem (eller problem med "signalintegriteten" med ett finare ord) <<< |
|
haha jo jag förstår vad du menar, men tyckte inte jag gjorde tillräckligt för att orsaka detta och ändå efter allt inte lyckts med mer än att gå tillbaka till hur den gick i lördags, tänkte bara om det finns någon jordpunkt som ligger i närheten av datorn eller nått liknande som jag råkat vara på men som ändå inte riktigt har kontakt. Jag är ingen korkad människa men när det kommer till el så kunde jag lika gärna bli utbytt med en chimpans känns det som, ska iaf. fortsätta felsöka och försöka förstå mig på hur allt funkar under veckan, fortsätter uppdatera ifall det blir någon skillnad:) |
|
:-) Yes, el kan uppfattas som att bete sig relativt märkligt - troligtvis mycket pga vi inte fysiskt kan se vad som händer (har man punktering så ser man fysiskt problemet så att säga). Och det är inte ens säkert att det du gjorde hade någon som helst relation till det ändrade beteender - det kanske bara var en slump. Det är sådana händelser som kan vilseleda en ibland i felsökning. För att minimera risken för att detta när man felsöker brukar man alltid ställa krav på sig själv att har man observerat ett samband mellan en åtgärd och observerat beteende så ska det verifieras genom att man ska kunna upprepa detta flera gånger. Kan man inte upprepa det får man utgå ifrån att sitt antagande om sambandet var falskt. Ha massa ärg i närheten av motorstyrenheten låter INTE bra! Men jag hänger faktiskt inte riktigt med vad du gör ibland :-) Ärg i vaggan? Ärg brukar väl rimligtvis vara vid kontakter/kablar. Gissar på att du menade kontakstiften? Var det DME-boxen du hade loss? Sitter ju flera andra styrboxar såsom ABS, DME, EML, AGS med mera. Var det bara DME-boxen som hade ärgade kontaker? Har du några bilder på de där gröna goblins? Spontant känns det lite halvvild okontrollerad felsökning :-) |
| Verkar som att DME boxen slår av bränslet. Kan uppstå om du har för mycket mottryck i avgassystemet.Jag hade kollat om det inte är en rasad katalysator. Dela avgassystemet före katalysatorn och provkör. Har själv stött på detta problem på en 740 -97 . På den bilen hade en verkstad felsökt och kommit fram till att bägge topplockspackningarna skulle bytas vilket de ville göra för ca 35.000:- !!! | |
@Jan Manitski : Fanns det inte några felkoder ALLS lagrade i den 740 -97 som slog av en hel bank? I detta fall finns inga felkoder alls, vilket indikerar att det inte är DME som slår av spridarna (men det är inget 100% säkert tecken dock). @Jan Manitski : Slog DME på den 740 -97 av och på den "skadade" banken medans motorn var igång? (Det är sällsynt att DME ändrar uppfattning om ett problem utan omstart av motorn - dess feldiagnostik brukar oftast kräva en viss sekvens av händelser innan den anser att felet är borta och vågar slå på bränslet igen). Senaste mätningen visade att spridarna inte hade någon spänning när felet var närvarande - vilket är en stark indikation på att det inte är DME som slår av spridarna (dessa är ju ground side switchade av DME). Men att kolla mottrycket är definitivt en punkt som kan vara med i felsökningen. Den är enkel och med dess resultat kan man avskriva stora delar också. Tror dock inte det är det problememet i det här fallet - men alltid bra att göra. Är det rejält igentäppt brukar den gå dåligt i princip hela tiden. Mäta mottryck i avgassystem gör du genom att skruva dit en manometer på grenröret. Du ska inte något tryck alls i princip (tomgång och typ 3500 rpm). |
Innan vi börjar riva för mycket... Först av allt ska vi fastställa om det är DME som stryper bränslet eller inte! Det är inte fastställt i dagsläget. Inte ens felkoder är utlästa från DME :-) Så det finns en hel del grundläggande saker som bör göras först. |
|
Du går ursäkta, menade rost inte ärg, kontakterna ser "tyvärr" bra ut. Det va alltså rost på själva hållaren och då tänkte jag med mina begränsade kunskaper att datorn helt enkelt inte fick den jord den behövde eftersom det va det enda jag gjorde men det va nog bara slumpen som gjorde att den började fungera igen. Du råkar inte veta vart jordpunktera sitter på bilen så man kan börja någonstans? |
|
| Ska se till att utläsa felkoder så fort jag hinner och få in den till verkstad så någon som kan får mäta lite, men det är kul att undersöka och att lära sig medan man "pillar" :) | |
|
Den går lika illa utan avgassystemet så det är inte kattarna. Edit; Hmm, verkar som mätlampan jag använde förut va defekt, har nu mätt med en ny och då visar den spänning på båda sladdarna ner till spridarna, vilka slutsatser kan vi dra nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.