AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.708

Diffspärr E36 compact

su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Jag har lite funderingar som jag behöver få klarhet i. Jag har gått och funderat om det finns diffspärr till E36 compact och vad jag har fått fram är att då ska man använda diff från E30 eller Z3 och då skall det vara bolt on. Stämmer detta? Sen undrar jag hur man vet att diffen har spärr eller inte? Alltså finns det nån märkning på huset osv? Sen antar jag att det skiljer en del i utväxling? Är det nån som vet vad det är för utväxling på min 318Ti? Är ju bra att veta ifall man dyker på nåt och får för sig att byta till diffspärr.

Mvh
Fredrik
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tycker mig minnas att det ska vara ett S stansat i diffhuset om det är en diffbroms, tror det sitter direkt efter artikelnumret.

Till en i18 är det nog inte enkelt att hitta en diffbroms. Du får kolla upp om den har samma utväxling som de starkare motorerna, där det är vanligare, men inte vanligt för det.

Som jag uppfattat det är diffbromsarna hårdvaluta som begagnade och inget som ges bort. Känns som detta kan kosta dig ungefär vad bilen är värd, om du inte har kontakter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är på brickan som det är ett "S" instansat om det är en bromsad differential - står före utväxlingen (som också är instansad).

Nu brukar de här brickorna vara sönderrostade bortom rim och reson, men har du tur så kan du utläsa vad som står där.

Se exempel från min E30. Om ni tittar noga så står det faktiskt "S 3.73" på denna brickan (texten är uppochner så S'et är längst till höger i bild)
Länk

Är diffen riktig ren och fin kan man även se ett "S" målat på ovansidan på de differentialer som är bromsade. Men det ser du ju inte förräns du demonterat differentialen - så det hjälper ju inte dig i nuläget.

Du kan även hissa bakvagnen med båda hjulen i luften. Om du roterar ett av bahjulen och ddet andra bakhjulet roterar åt samma håll så har du med stor sannolikhet en bromsad differential (det är dock inte en 100% säker metod).

Du kan även prova att hissa upp bara ett bakhjul i luften. Om det är en bromsad differential så ska det ta emot att vrida runt bakhjulet i luften - om det är en öppen differential så kommer det inte vara några problem att snurra runt det (förutsatt att du inte har kärvande bromsar, handbromsbackar eller dylikt). Detta är ej heller en 100% säker metod.

Många bromsade differentialer brukar vara så "uppbrända" att de mer eller mindre beter sig som öppna differentialer.

@sunkmaster : Vad har du för VIN-nummer på din bil (de 7 sista siffrorna)?

@sunkmaster : Du har en utväxling på 3.45 om du har manuell låda (för automatlådor är det 4.44 däremot).

Yes, subframen där bak är densamma på E36 CPT och E30. Så differentialerna ska gå att byta emellan dessa modeller. Dock får man vara lite observant på storlekarna på husen (168 aka small och 188 aka medium) samt flänsarna för kardanaxeln och för drivaxlarna.
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Jag är nog inte med på vad VIN-nummer är för nåt. Men det ska även vara samma på Z3 också eller? Hur vet man om man har 168 eller 188hus? Står det på också?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
VIN - Vehicle identity number, det som kallas chassinummer på svenska.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, husets storlek står inte på. Men det går att se genom att räkna antalet skruvskallar som täcklocket bakom utgående flänsar sitter fast med.

OBS! Det är skruvskallarna på TÄCKLOCKET BAKOM utgående flänsar som ska räknas. Inte antalet skruvskallar som drivaxlarna sitter fast med.

168-huset har 4 skruvskallar
188-huset har 6 skruvskallar
210-huset har 8 skruvskallar

Här kan du se hur ett 168-hus ser ut (man ser tydligt de fyra skruvskallarna)
Länk

Som jämförelse kan du här se ett 188-hus överst och ett 210-hus nederst
Länk

Men en bra fungerande LSD (limited slip differential) kostar numera en hel del. Dock så brukar 188- och 210-husen vara de dyra. De mindre 168-husen brukar vara avsevärt billigare.

Fast sen måste man inte bli överraskad att om man ska ha förväntad spärrverkan kan den behövas renoveras. När jag lämnade in min till Mobimech så sa han att det var mycket vanligt att se halvt sönderbrända LSD's som inte gjorde mycket - jag hade tur sa han eftersom min var i fint skick.

Byte av olja är dock ett minimikrav när man köper dessa. Jag skulle även plockat av locket där bak för en visuell inspektion. Finns bara EN typ av olja som ska finnas i dessa LSD's och det är Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140.
Denna kostar 300 SEK / liter och det ska räcka med 1 liter för 168-huset men jag skulle köpt två för säkerhets skull.

Här är en 168-differential som enligt annonsen är limited slip differential
Länk

Utväxling och framförallt skick är dock okänt (många har som sagt sina lameller mer eller mindre helt sönderbrända så det får man vara beredd på när man köper begagnat).
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Chassienumret får jag kolla upp. Fast jag har ingen aning om vart det sitter :).

Väldigt intressant info måste jag säga. Väldigt lärorikt. Hur kommer det sig att det finns så många olika storlekar på diffhus? Kan tänka mig för att det är på grund av olika motorval men mindre motorer brukar man väl inte kunna få med diffspärr.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Chassinummer står bland annat på fjäderbenstornet under huven, men det är enklare att kika i reg.beviset...! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Ursäkta att jag lånar tråden lite:) Nu när det är kunnigt folk i denna tråd så passar jag på att fråga.

Kan man byta kronhjulet utan att behöva chimsa om diffen? Brorsan har nämligen köpt ett en 188 diff med lamell från en e34 525, med om jag minns rätt 4,10 i utväxling. Kan man flytta över lamell diffen till ett annat 188 hus utan att behöva chimsa? Jag antar att man inte behöver demontera pingpongen för detta jobb?

Någon som vet vart man hittar bakre lock till en 188 diff passande till en e30 för rimliga pengar?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Chassinummer står även på dina besiktningspapper.

Du kan även få fram det här genom att bara knappla in ditt regnummer
Länk

Ja, det finns överallt :-)

Yes, namnet på huset anger diametern på kronhjulet (169, 188 resepktive 210 mm). Anledningen till de tre olika storlekarna är precis som du säger relaterat hur mycket "kraft" som differentialen ska behöva hantera (jämför med växellådor).

Jo, på den här tiden fanns det som tillval även på motorsvaga motorer. På den tiden utan alla möjliga traction systems (och vinterdäcken var ju inte de bästa heller) så fyllde en bromsad differential även en stor funktion vid halt väglag.

Idag så används ju en bromsad differential mest till att kunna sladda runt med båda hjulen snurrandes :-)

Kunnigt och kunnigt, nu blev det lite värre. Men byter man kronhjulet så måste man ju rimligtvis säkerställa backlash och tooth patterns. Man bör inte behöva demontera pinjongen (fast å andra sidan klämhylsan på pinjongen sätter ju preloaden) - men än en gång är jag ute på djupt vatten nu. Men jag är som sagt mycket tveksamt till hur bra alignat det blir om man bara swappar ut kornhjulet. Visst, det kommer att fungera och snurra och driva, men är det inte alignat korrekt så tar man en stor risk att förstöra differentialen snabbt.

Nä, 188-lock med E30-fäste är väl inte det vanligaste. För rimliga pengar vet jag inte. Men kolla runt även på eBay. Nu vet jag att vissa E34-modeller hade E30-fäste, men om jag minns rätt var det de motorsvaga och dieselmodellerna så jag gissar på att det var främst 168-hus som hade det.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Bmw slangen: tack för svar, vi kommer kolla upp de saker du nämnt. Gjorde dessa kontroller på min fordonsutbildning men det var ju 18 år sedan:)
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Mina 7 sista VIN är AM06840. Min är import om det har betydelse
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok! På websiter som tex bmwarchive.org kan du via VIN få fram utrustningslistan från när bilen tillverkades.

Nice! Hade M Sport Package :-)

Men tyvärr hade den inte utrustningsalternativet 209, för det är koden för bromsad differential.

337 M Sport Package
401 Sliding/vent Roof, Electric
410 Window Lifts, Electric At Front
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
510 Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam
520 Foglights
651 Bmw Bavaria C Reverse
704 M Sport Suspension
710 M Leather Steering Wheel
801 Germany Version
900 Appr. Veh.immobilizat. Acc. To Azt/tuev

Jämför utrustningslistan med min E30 325ik -88, den hade bromsad differential och du ser option 209 i utrustningslistan nedan.

209 Limited Slip Differential (25%)
215 Power Steering,depending On Engine Speed
288 Lt/aly Wheels
334 M-technic Sportpaket Ohne Spoi
339 Satin Chrome
350 Waermeschutzglas Gruen, Rundum
400 Sliding Sunroof Manual
464 Skibag
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
562 Map Reading Light
704 M Sport Suspension
708 M-sport Leather Steering Wheel II
816 Schweden-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Coolt. Det gick ju se det mesta. Min har tydligen M sport fjädring :). Att min inte har diffspärr visste jag för den enhjular för minsta lilla. Nu när det är halt så hade diffspärr varit guld. Framkomligheten blir tusen gånger bättre tycker jag
Det är för övrigt inte en helt unik kombo med småmotorer och diffbroms. Jag har haft både en 316i Compact och en 318i Cabrio med option 209. I inget av fallen visste de tyska säljarna om detta, utan det kom som en bonus efter beslut om köp :-)

316i Compact -94: KB60056
318i Cabrio -95: EH19245
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.