AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.089

Dieselvärmare 520dA startar ej, "Low battery charge"

Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Tjena!
Var ner till Linköping och köpte mig en 08as 520dA i tisdags. Denna bil har dieselvärmare men då jag ska starta den så står det "Low battery charge" och ingenting händer.
Kan tillägga att klockan samt trippmätaren nollställs då den stått över natten, och har läst runt lite om att det kan ha med batteriet att göra så vet inte om det finns någon koppling till dieselvärmaren..
Någon som sitter på någon lösning? :)
Passar på att fråga ang. en annan fundering, värmer dieselvärmaren på E60 upp både kupén och motorn?
Jag tror dieselvärmaren är original från fabrik iallafall, med 2st tidur samt direktstart i iDrive samt fjärrnyckel.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har du mätt batteriets spänning och laddat det över en natt/dygn. Tid beror på vilken sorts laddare du har.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Uppenbarligen är batterispänningen för låg!

Om batteriet inte vill ta laddning med extern laddare av bättre kvalitet, är det troligen slut och behöver bytas. Är det originalbatteriet som sitter i är det föga förvånande.
Normal livslängd för ett startbatteri är 3-5 år, men det finns gott om exempel på både mycket kortare och mycket längre livslängd - livslängden styrs i stor utsträckning av körprofil och batteriunderhåll i form av extern laddning mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Stugsittaren:
Jag har tyvärr ingen mätare för att kolla, däremot kan jag ladda upp det och fara förbi mitt lokala mekonomen och mäta upp det :)

Johan B:
Kollade upp batteriet efter det du skrev, visar sig varit orginalbatteriet som snart suttit i 8 år! Tror jag ska ladda det över natten och sen fara på mekonomen och mäta upp det, känns som det kommer bli ett nytt batteri!

Har bokat in bilen på torsdag för installation av motorvärmare + kupeuttag och även laddare till batteriet.

Ni vet inte något bra och kraftfullt batteri som passar bra till dieslar förresten? :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
såvitt jag vet gör mekonomen mfl enbart belastningsprov, dvs svaret på frågan "kan det starta en bil?". Inte "har det kapacitet att driva dieselvärmare".

Ett enkelt test är att ladda med extern laddare och sedan låta bilen stå med tändningen på (inkl halvljus) i 20 minuter. Går det inte starta då är det bara att byta. Går det starta kan man göra ett mer noggrant test men det får man nog göra själv i så fall.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dieselvärmaren värmer endast kupen inte motorn, Och skall du använda dieselvärmaren tex 30 min bör du köra minst 30 min så att batteriet laddar upp det den förbrukar det fick jag höra från Novation när dom lagade min dieselvärmare för några år sen speciellt om du köra korta streckor är det inte så konstigt att batteriet tar stryk.

BMWCS medlem nr. 08105
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Marin849
Det kan nog stämma, ska prova din variant imorgon :) Tack för svar!

Catch_me
Fan typiskt att den bara ska värme kupen då man bor uppe i norrbotten där det kan bli ganska kyligt om vintrarna.. jag läste någonstans här på forumet att då dieselvärmaren värmt upp kupen skickar den ut värmen till motorn? Kan det stämma?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gjorde nyss ett test på en bekants bil. Nyladdat batteri, tändning på blev 30A. Efter 6 minuter började spänningen sjunka fortare, då gick det PRECIS att starta bilen. Ett varv till hade den nog inte orkat. Återladdade och fick i 3,5Ah. Typiskt kass!
Men med nyladdat batteri spinner startmotorn som en katt, men inte så länge hehe.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Sebbe_
Stämmer att värmaren enbart värmer kupen.
Om jag kommer ihåg rätt så är det en ventil som stänger så att värmepaketet vattenslinga stängs av från motorns.
Men när du startar motorn så öppnar ventilen och då kommer det uppvärmda vattnet från värmepaketet att blandas med motorns kylvatten och på så sätt så blir det en så kallad indirekt uppvärming av motorn.

/mården.
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Marin849
Känns som att mitt batteri är liknande, det är ändå orginalbatteriet i bilen nu misstänker jag så kan mycket väl behöva köpa ett nytt batteri! Den startar jättebra och allt även under 20-, så det är bara dieselvärmaren som inte vill :(

Mården
Aha ja då fick jag lite klarhet hur den fungerar! Bättre än ingenting alls antar jag :) Tack för svar!

En till fråga medans jag ändå är i farten, någon som kan rekommendera ett bra och kraftfullt batteri till en dieselbil med dieselvärmare? Ifall jag kommer behöva köpa ett nytt batteri imorgon :)
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag hade precis samma problem på min 520Da. Köpte nytt batteri och laddade upp det, nu funkar det utan problem. Du ska ha ett 100A batteri om du har dieselvärmare. Kolla vad du har nu, borde sitta ett sådant. Sen är det en ständig diskussion om det ska programmeras om bör man byter batteri... Jag gjorde inte det, har inte mörkt något konstigt.

Har du samma À på batterierna så är det mindre kritiskt att programmera. Byter du från ett 70-100A så är det nog klokt att programmera.. Annars kommer inte bilen nyttja batteriets fulla kapacitet.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
A (Ampere)? Är det verkligen rätt sort. För mig låter det mer riktigt med Ah (Amperetimmar).

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ah är rätt enhet. Du bör registrera nytt batteri i bilen vid byte även om det är samma typ/storlek.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Även ett måste med AGM-batteri.

Mvh Jonas B
Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Vet någon vad det kan kosta att registrera nytt batteri? Samt så undrar jag vad skillnaden på ett AGM batteri och ett vanligt är?

Har kikat på en del 100ah batterier, men verkar också finnas en del som ligger på 135ah för vanliga bilar... är det lika bra att fläska på med det eller räcker 100ah gott och väl? (Förutsatt att jag laddar batteriet då och då?)

Grymt tacksam för alla svar!!

Se
21
Sebbe_
520dA Touring -08
Kan hända att jag läste fel ang. 135ah batteri för bilar, såg nu många verkade vara till traktorer lastbilar och liknande
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.