AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.396

325d optimering och DPF

JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Välkommen.. :)

Kommer ev. Köpa en diesel bil igen och funderar lite kring optimering.
Finns ju några olika aktörer och jag har kikat mest på v-
tech, bsr och Ess-tuning. Vill gärna höra era erfarenheter, för och nackdelar.

Och för att få lite skönsång så funderar jag över "rakt rör" och därmed ta bort DPF, hur blir detta vid besiktningen?

Bilen jag ska kolla på är en BMW 325d Manuell -07.
(M57/T2 3,0 197hk) Tysk import om det nu skulle vara någon skillnad..

Tacksam för svar :)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har en 325dA som är optimerad. Köpte den så och jag var mycket imponerad. Sedan lät jag SMO titta på den och de optimerade den ytterligare lite. Jag känner dock ingen skillnad. Men stora dieselsexan svarar mycket bra på optimering. Kan bara rekommenderas. Jag tror inte det är så stor skillnad mellan de stora företagen. Själv misstänker jag att det är i stort sett samma datafil som snurrar runt. Viktigt är då att företaget man anlitar verkar vara serviceminded. Att spara en tusenlapp hit eller dit är också ingen mening då man får så väldigt mycket mer för i stort sett inga pengar.

Matthias

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har en 325dA som är optimerad. Köpte den så och jag var mycket imponerad. Sedan lät jag SMO titta på den och de optimerade den ytterligare lite. Jag känner dock ingen skillnad. Men stora dieselsexan svarar mycket bra på optimering. Kan bara rekommenderas. Jag tror inte det är så stor skillnad mellan de stora företagen. Själv misstänker jag att det är i stort sett samma datafil som snurrar runt. Viktigt är då att företaget man anlitar verkar vara serviceminded. Att spara en tusenlapp hit eller dit är också ingen mening då man får så väldigt mycket mer för i stort sett inga pengar.

Matthias

JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Tack för svar.

Vad är det för optimering från början och vad ger den för effekt och vrid?
Vad gjorde SMO med den?
Har du kvar partikelfiltret? Fast din är automat så dem kollar fortfarande inte avgasvärdena på dem va?
:)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Vet ej vilken firma som gjorde den första optimeringen.

SMOAB läser in en ny fil och du får den gamla. Tar 1-2 timmar. Jag har inte gjort något annat. Vet faktiskt inte om SMOAB läste felkoder, men det har jag själv gjort.

Inga problem med avgasvärden.

Om du tittar på deras hemsida ser du vad optimeringen ger (255hk/450NM tror jag).

Min drar 0,7 enligt datorn med rätt mycket korta körningar. Mycket nöjd med det.

Matthias

ni
66
nikolausv
320d -2011
Hej

jag optimerade min 325D 2010 på vtech. Enligt dem ska den nu ha ca 300 HK och ca 600 NM. Tog även bort DPF. Downpipe köpte jag från Ecotune i Skottland men rekommenderar dem inte, kolla istället med Ferrita. Skillnaden mot original är ENORMT STOR. Har även besiktat bilen utan DPF två gånger utan nedslag men de har kommenterat att det luktar illa om avgaserna. Bränsleförbrukningen är nere på 0,48 blandad körning och under 0,40 på landsväg!!!

Har nyligen även byggt ett eget tryckrör men kan inte testa skillnaden förrän i sommar :-( Ska även kolla på en bättre intercooler.

Nikolaus
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Det låter bra.

Okey, är din bil manuell "nikolausv"?
Tänkte så dem gör avgastest på din bil och om värdena håller
sig inom gränsvärdena?
Vad säger dem om att DPF´en saknas?

En annan fråga, får upp info om att bilen har M57/T2 men enligt
RealOEM så står det M57N2, vilken är korrekt eller är det samma?
ni
66
nikolausv
320d -2011
Japp min bil är manuell. Har ingen aning om automatlådorna tål vridmomentet. Avgasvärderna går igenom besiktningen, de mäter väl bara CO/CO2 om jag minns rätt och dessa värden är ok. De brukar inte kika om det sitter en DPF på plats så hittills har det varit lugnt. Jag har ingen aning om motorbeteckningarna men det skillnad mellan 3 liters dieseln på 2010 och äldre årsmodeller.
JS
25
JStrindenholm
M3 -93
Kia E-Niro -21
Scania LS 85 Super -69
Okey, men det låter lovande.

Då har du vtech steg 2?
Har du kört den i bänk?
Måste man åka till dem för optimering eller köper man en box och gör det
via OBD uttaget själv?
Vad tar dem för steg 2 ifall man byter/rensar DPF´en själv?

Ajjemän, de nyare har väll högre effekt. Lägre förbrukning enligt vissa också, men jag har hört mer negativt om de motorerna.
Automaten har lägre vrid spec och tål inte lika mycket som de manuella av vad allt jag sökt och läst hittils, men automat är ändå inget alternativ för mig. =)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

"Måste man åka till dem för optimering eller köper man en box och gör det
via OBD uttaget själv?
Vad tar dem för steg 2 ifall man byter/rensar DPF´en själv?"

Ring Vtech och fråga? :)

Det är olika program till automat och manuell har för mig så de lägger in momentbegränsningar för bilar med automat så lådan inte ska lika mycket stryk.
ni
66
nikolausv
320d -2011
BMW har sedan ca 2010 något som kallas för tuning protection så det går inte att mappa om via ECU via ODB-uttaget om man inte har tillgång till BMW utrustning enligt vtech. de har löst det genom att öppna ECUn och ansluta en jigg direkt på minneschippet. Minns inte vilket steg det är. Jag betalade 8000 till vtech. Downpipen kostar ca 4-5000. Du monterar downpipe och åker och lämnar bilen hos vtech. Jag har inte bänkat bilen men det är inte orealistiskt att komma upp i ca 300 hk.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
anledningen till att besiktningen inte hittar något är att de inte gör avgastest på dagens bilar. De bara läser ev. felkoder via ODB uttaget. Säger ODB att det är lugnt så görs inga avgasprov.

Avseende ladda tuning via ODB så har du helt rätt Nikolausv!
På min 320d så monterade de ur ECU´n och laddade ur resp i ny programvara via en speciellt jigg. Viss lödning innen i i ecu krävdes också och det tog en timme att ladda, men sen funkare fint. Jag gjorde hos Svensk motoroptimering som också har steg 2, men det var samma procedur som hos vtech kan jag gissa.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Någon som känner till ett ställe iSthlm där man kan rensa innehållet av DPF
samt programmera bort det?
ni
66
nikolausv
320d -2011
Jag skulle nog köpa en downpipe och behålla dpf ifall att besiktningsreglerna ändras i framtiden. Vtech har som sagt en mjukvara som funkar bra på min bil
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Skulle reglerna ändras köper jag hellre en ny Dpf.. Jag är mest nyfiken vem som skulle kunna göra rensingen? Jag har mailat V-tech har dock inte fått svar ännu.
.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.