AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.369

X6 - 2010 3.5d. Var o hur kommer ja åt värmefläkten?

Di
20
DiesL
X6 3.5d -09
Nu efter att kylan gått tillbaka lite så ha ja märkt att fläkten börjar gnissla/tjuta lite grann då man, av nån konstig anledning som ni kanske även kan svara på då ja bromsar in samt svänger vänster. Ha lyckas hitta på detta forum andra som haft liknade problem men dock inte med en X6. Vet nån var kupéfläkten sitter på dessa åk så ja kan ta fram den o smörja upp med 5-56 eller silikonspray? Tacksam för svar. Hatar gnissel!
Di
20
DiesL
X6 3.5d -09
Är de kanske lika plats på fläkten i en x5 som en x6?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Kanske lite genant att säga såhär om en bmw, men jag har sprutat ner lite PTFE vid ventilationskanalerna på min bil, fläkten blev direkt knäpptyst igen, som den ska vara.
(Sidnotis, jag personligen har ingen lust att riva ner stereo, klimatkontrollen plus det som är bakom för att komma åt fläkten, speciellt inte när det är kallt ute.)

Av bilderna på realoem att döma ser det ut att vara ungefär samma jobb på en X6.
Länk

Blir kanske eventuellt att riva ner hela mittpanelen framöver, men som temporär lösning duger det fullgott. Tips är att spruta ner inifrån bilen, annars kommer du "smörja" värmeaggregatet och då lär det lukta mumsigt varje gång bilen blir varm sedan.
Om du har en microkamera på "slang" blir det lättare, då kan du köra ner den i mittenutblåset och se var du smörjer / dammar av någonstans.
Di
20
DiesL
X6 3.5d -09
Tycker de är genant att ens nämna ett sånt här problem på en BMW. Har ännu bara haft fyra BMW, varav tre från -09 o uppåt o haft liknande problem på samtliga. Är rent ut sagt jvlgt billigt att ha en sån kallad premiumbil med tjutande fläkt. Men men..... Ha kanske vaknat dåligt idag.

Nej ja ha ingen kamera, går dessa att inhandla billigt nånstans? PTFE? Är de nån förkortning av något? Måste ja ha en slang kopplat på munstycket så man kommer längre in i kanalen eller är de bara att spruta in direkt genom utblåsen? Är de utblåsen vid rutan eller genom utblåsen som är riktade mot en under skärmen så att säga?

Evigt tacksam för ditt tips!
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Luftkanalerna skiljer sig på våra bilar så jag tror att det lättaste är att gå via utblåsen i mitten, ovanför stereon. Antingen om du kan förlänga munstycket ner till fläkten på något sätt, alternativt om du bara sprutar rätt in och hoppas på det bästa. Tänk dock på att du eventuellt behöver pilla lite med fläktinställningarna för att ventilerna ska vara öppna.

Observera dock att jag inte vågar garantera att det fungerar, men i mitt tycke är det värt ett försök innan man börjar riva ner paneler med mera.

Det här verkar vara ett ganska allmänt problem bland BMW bilar, och för att lösa det korrekt är det byte av fläktmotorn som gäller då lagren i denna börjar säga upp sig.

Gällande kameran tänker jag på något liknande detta: Länk

PTFE: Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
En billigare kamera: Länk

Di
20
DiesL
X6 3.5d -09
Så ja kommer inte få nån långvarig lukt av att spruta in genom luftintagen ovanför stereon?
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag har ingen lukt efter ha sprutat in via mittenutblåset, troligast borde inte du få det heller, men jag lovar inget.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Gnisslet har återkommit för min del dessvärre så ska byta ut skiten. Har bokat möte hos GW Engineering och de tar drygt 4700:- för byte av fläkten på min bil, då ingår motstånd/regulator samt fläktmotorn. Jag tycker inte det är farligt alls med tanke på jobbet samt delarna. Om du har vägarna förbi så kan jag varmt rekommendera dom.

Motstånd/regulator: 925:-
Fläktmotor: ~1000:-
Antar att de räknar med ungefär 3 timmars arbete.

Kollar man på denna bild så ser det ut som att din fläkt är mer lättutbytt gentemot min: Länk
Det ser ut som att du kan plocka ner handsfacket så kommer du åt fläkten där:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.