|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte snart slå till på en E46 330 Touring på Blocket och har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Har läst på lite om E46 serien och vissa frågetecken finns tydligen vad gäller vattenpump och kylarvätskesystemet i stort. Antar att det efter tio år gjorts en hel del service på bilarna och att dessa fel nu inte finns längre eller? Vad mer ska man tänka på när man köper en e46. Vad ska man titta på? Rost? Fjädring? Några andra kända fel man ska hålla utkik efter? Tack för all den hjälp och råd ni skulle kunna ge. //PZ | |
|
Kolla under "begagnatguiden" till vänster i menyn, den täcker väl in det mesta... Men generellt skulle jag nog påstå att den absolut svagaste punkten är ROST! Oftast är det "ärlig rost" som kommer i "plåten" och mindre ofta dolt i bärande delar. Limfalsarna i huv, dörrar och baklucka är mest känsliga, likaså insidan av motorhuven höger fram (ovanför spolarvätskebehållaren). Sedan får man väl förmoda att en 330i oftast är relativt hårt körd, särskilt om det är en "yngre man" som haft den. Då är det läge att kika extra på slitdelar som koppling, dämpare, bromsar och bussningar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack. Inga fler tips någon? | |
|
Åk och kolla på flera stycken. Det är stor skillnad i skick mellan exemplaren. Mekaniskt finns som sagt ganska lite att vara orolig för men rost är ett desto större problem. ------- //Lövet |
|
|
Tackar! 😊 |
|
|
Det verkar vara stor skillnad på rostbenägenheten mellan enskilda ex. av E46. Dom flesta klarar sig ungefär lika bra som andra halvgamla bilar gör och sen finns det dom exemplar som verkar sakna rostmotstånd helt och hållet. Köper du en bil som är fin nu är det knappast så att den helt plötsligt börjar rosta för fullt. Men det krävs ju att man tar reda på det som eventuellt dyker upp. Kolla efter oljeläck runt ventilkåpan, packningarna blir hårda med åren och behöver bytas ibland. Startmotorn är en annan svag punkt men funkar den så funkar den ju. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det där med vattenpump och kylvätskesystemet kan du glömma på en gång. Som vilken bil som helst. Jag bytte expansionskärl på min 330 och tog vattenpumpen (och några slangar till kylsystemet) samtidigt bara "för att". 261 spänn från Tyskland eller om det var Reservdelar24 och sen kolla lite på Autopwer om hur man luftar bäst sen. Vattenpump var lätt att byta. Luftning gick fint på första försöket. Kolla efter rost. Precis som övriga sagt ovan. Anders |
| Hejsan igen! Tackar för alla råd. Har dock bestämt mig att gå ner till en 225 x från 2006 således en E91. Är det samma sak där angående rost? | |
|
Menade 325 i. Startar ny tråd om det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.