AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

Lös metallbit i automatväxellåda BMW 540 -00

Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Hej, det är så att jag nyss har köpt mig en BMW 540 :D
Lite mindre roliga nyheter är att när jag skulle byta den berömda "lifetime oljan" så var det en lös metallbit i tråget(se hänvisning nedan). Anledningen till att jag bytte olja var att bilen uppförde sig lite konstigt. Den växlar ganska hårt ibland och när man kör med ca 1500-2000RPM (ca 80km/h) med lite belastning i t.ex en liten uppförsbacke inge extremt men lite sluttning bara. Så kommer det ett ljud från växellådan med ca 4 sekunders mellanrum. Kändes lite som om att bilen tappade kraften lite grann p.g.a att något slirade lite och sedan fick fäste. Så bilen hoppade till lite liksom men ändå ganska mjukt. Efter olje bytet har jag inte märkt av "slirandet" lika mycket men finns ändå där, har kört ca 4 mil men ljudet är kvar. Behöver tips om vad man ska göra och vad det kan vara för metallbil som har lossnat klarar man sig utan den.

Mvh Snobban

Länk
[url=Länk
Länk
[url=Länk
Länk
[url=Länk
På sista bilden ser det ut som ett kugghjul har gått emot.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Troligen inte alls bra men rullar kärran vidare så kör på. Att plocka isär låda och fixa vad det nu är kostar nog ungefär som bilen är värd.

Jag gjorde samma upptäckt på min e32 740 när jag bytte olja och filter i lådan på den. En skaplig (som en enkrona) alu.bit låg fastkilad ovanför ventilhuset. Lådan växla mycket bättre efter oljebytet även utan alu.biten :)

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog som sagt bara att köra vidare och hålla tummarna, att riva och renovera lådan kostar rätt mycket om du inte gör jobbet själv...

Skulle den rasa är det nog enklast att försöka hitta en begagnad låda och byta den helt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Just det du beskriver - är det så att lockupen läggs ur/i/ur?
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Aakej, Får hoppas på det bästa då och att om det finns mer delar där inne att de fastnar i filtret eller magneterna.

Tack för svaren. Om någon kommer på nåt som kan hjälpa mig utan att det kostat skjortan skulle det va tacksamt. Om någon är haj på dessa lådor skulle det i alla fall vara intressant att veta vart delen kan ha suttit.

Mvh Snobban
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jämnför med dessa bitar från en större låsring i en 5HP-18 låda från en 528-98.
som jag lagade.
Länk
Länk
Blogg 2008-06-09 -13

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Hmm.. ja nåt sånt kanske det skulle kunna vara. Men denna bit har gjutskägg på ena sidan och kanten är rundad. samt så har denna bit spår på insidan gjort av en svarv eller fräs liksom. Vet inte riktigt hur en låsring i t.ex växellådor ser ut på nära håll men kan tänka mig att den bör vara lite böjbar och det känns det inte som att den här är det. Tror att de kan ha tillhört något stort med kanske 10-15 cm i diameter. Går säkert att räkna ut med tanken på böjen på biten men inget jag kan.
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Gjuten i aluminium skulle jag gissa på att den är. Samt så är inte ränderna lika dana på insidan. Det är som en litet väck utåt och efter de blir ränderna finare.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Här har du en person som säljer en automatlåda från en E39 540 för 1000:- (enligt hans projekt-tråd): Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.