|
|
|
|---|---|
|
BMW 6-serie F12 (coupé) börjar bli prisvärd, verkar vara en schysst och diskret GT-vagn. Frågan är vilken man i så fall ska satsa på? Hur mycket bättre är 650i 449hk jämfört med 650i 408hk? Behöver man xDrive för att kunna nyttja kraften? Funkar 6CYL i 640i tillräckligt? Är 640d ett alternativ om man inte kör mer än normalt antal mil per år? M6 - prisvärd iom högre std-utrustning? Är M-sport ett måste? Vilken utrustning är viktig? LCI viktigt? Har precis börjat sätta mig in i modellen så alla tips mottages tacksamt. | |
|
Ska du köra landsväg och motorväg så fungerar den bra. Men jag baxade runt en 640dX GC i alperna i maj och där kändes den 500kg för tung. Visst klarar den jobbet, nästan med bravur med tanke på 2 tons vikt. Men en 4-serie känns mer hemma där. Jag tycker du ska gå på en M-sport och bensin. Dieselmotorn är trevlig, men en bensinares mjuka gång känns mer rätt i mina ögon (och öron) på en GT-vagn. Jag skulle inte säga att du behöver X-drive. Men de flesta köper inte x-drive för att be behöver det, utan för att de vill ha det. 640i är tillräcklig, men klart att de 100-150hk extra i 650i måste ju märkas. En 650iM med utrustningen som väntas på en sån här bil så blir du nog nöjd! |
|
|
Många frågor och få som har erfarenheten för att kunna ge svar på. Jag kan inte ge svar på dina frågor, men jag köpte en 650i för några veckor sedan och är helnöjd. Grymt mycket bil för pengarna. Enda nackdelen är storleken eftersom jag egentligen inte gillar stora och tunga bilar. Men på vägen tänker man inte på det utan mer vid parkering osv. Hur mycket bättre 449 hk är vet jag inte eftersom det inte var aktuellt pga prisbilden på de nästan nya bilarna. Samma gäller face lift. Om du behöver M-sport är smaksak eftersom det i stort sett bara är det som du ser, som skiljer. De 650 som jag spanade på var i stort sett mycket välutrustade och som vanligt om du köper begagnat så väljer du en bil med mycket utrustning eftersom priset inte verkar påverkas av utrustningen såvida du inte tittar på en näst intill ny bil. Jag skull inte vilja vara utan HUD:en. Jag började med att titta på M235, konstaterade att med samma utrustning kostade den lika mycket som 435 M-sport kostade. Kikade då mer på 435 M-sport men urvalet var litet och nästan inga med LED-lysen och HUD. Då lockade sonen in mig på 6-serien och där fastnade jag. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Om det är av intresse så bifogar jag utrustninglistan på min bil. Det som jag kanske saknar är soft Close på dörrarna och adaptiv farthållare. VERMILIONROT METALLIC A82 , EXCL.LEDER NAPPA ERW./SCHWARZ (NASW) 2H9 20"LT/ALY WHEELS V-SPOKE 356/MB/NL 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 2VA ADAPTIVE DRIVE 2VH INTEGRAL ACTIVE STEERING 223 DYNAMIC DAMPER CONTROL 229 DYNAMIC DRIVE 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 3AG BACKUP CAMERA 302 ALARM SYSTEM 322 COMFORT ACCESS SYSTEM 4B9 INT.TRIM FINISHERS ALUM.HIGH FINISH 4KS QUILT LOCK STITCH.IN CONTRATING COL 4ND INSTRUMENT PANEL WITH LEATHER FINISH 4UR AMBIENT LIGHT 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE 464 SKIBAG 488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 5AG LANE CHANGE WARNING 5A1 LED-FOG LIGHTS 5DL SURROUND VIEW 5DP PARK ASSISTANT 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 552 ADAPTIVE LED HEADLIGHT 6AA BMW TELESERVICES 6AB CONTROL TELESERVICES 6FL USB-/AUDIO INTERFACE 6F2 BANG&OLUFSEN HIGH END SURROUND SOUN 6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 6NR APPS 6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH 6UH TRAFFIC INFORMATION 6VC CONTROL COMBOX 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 610 HEAD UP DISPLAY 614 INTERNET PREPARATION 615 EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. 698 AREA-CODE 2 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8S3 AUTOMATIC LOCK WHEN DRIVING AWAY 8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 8TH SPEED LIMIT INFO 8TL DAYTIME LIGHTS FRONT AND REAR AKTIV 8TN DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B 842 COLD CLIMATE VERSION 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION 9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION 999 ORDER CONTROL FIRST DEALER CARS **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Verdi |
Har knappt sett några 650i Gran Coupe till salu. Trodde det fanns bara 640d, 640i och M6. Nu såg jag denna. Ser klockren ut. Länk! - Svensksåld med en ägare. - Bang & Olufsen - xDrive - M-Sport med Carbonsvart (min favoritfärg) - Nya motorn på 450 hk - Navi pro, rattvärme, panoramatak, Keyless - Läderklädd instrumentbräda (ser det ut som) Bra nära min drömbil. :) |
|
Den är klart prisvärd med tanke på nya motorn. Minus är relativt många mil. Den verkar ha alacantara-inredning vilket jag inte sett på någon annan 640/650. Grand Coupen är vanligast med diesel och tvärtom med F12/13 där dieseln är ovanlig. Men alla motorer finns till alla utföranden. |
|
|
Ingen dålig utrustning Mats. Helt rätt att du valde 650i istället för M235, 435. Är B&O bra i verkligheten eller bara audiofil-rent ljud? |
|
|
Den 650i GC som länkas till verkar ha det mesta till ett bra pris. Enda felet är att det är en GC :) |
|
Verdi |
Den har det viktigaste men saknas en del också. - HUD - Driving assistant plus (inklusive aktiv farthållare) - Adaptive Drive (inte ens DDC) - Kupévärmare - Komfortstolar - Rattvärme. :-) - Comfort Access (keyless) - Soft close - Backkamera - Nigh vision Samt lite annat smått och gott. Min 330d är faktiskt mer välutrustad på sätt och vis. Skulle faktiskt sakna rattvärme, comfort access och ställbart chassi. Men det är klart. Jag skulle nog kunna stå ut. ;) |
|
Rattvärme hade jag verkligen uppskattat i i3:an. Kör utan värme då jag inte har tillgång till el. Stolsvärmen är inte heller tillgänglig i ECO-pro+ mode som jag alltid kör i. Antar att rattvärme är som backkamera; när man vant sig att ha det är det mycket surt att vara utan :) |
|
Verdi |
Är väl olika vad man uppskattar. Backkamera har jag inte på Volvon och det stör mig inte alls. Tvärtom skulle jag nästan vilja ta bort kameran från BMW:n. Upplever att jag litar för mycket på den och inte vrider på huvudet tillräckligt. Annars börjar kravlistan på utrustning bli väldigt lång nu inför nästa bilbyte. :-) |
|
Som vanligt vill man ha massa utrustning som man sen tycker är överflödig :) Kan man byta till den nya M-sport ratten om man har en BMW med gammal? Den nya ratten ger ett stort lyft. |
|
Verdi |
Jag vet inte jag... Är inte mycket jag tycker är onödigt på min bil. Och sen jag fick Volvon som har ännu mer utrustning så saknar jag vissa saker på 330:n. Främst aktiv farthållare och dieselvärmare. Borde väl vara möjligt att byta ratten tycker jag... |
|
Äger ingen 6-serie men ska till Tyskland och hämta en nästa vecka. Efter att ha kikat på bilar i ett par år och även varit rätt nära att slå till på en eller annan 4-serie som varit intressant så tror jag att det viktigaste i jakten på en 6-serie coupe är att bestämma lite måste-prylar och lite vill ha-prylar och sen utgå från det. Dessutom är ju utbudet i Sverige på begagnade bilar minst sagt klent, framför allt om man ska ner i pris. I slutändan så tittade jag nästan enbart i Tyskland då jag ville ha en 650i xDrive M-Sport och just den kombinationen hade jag nog fått vänta länge på i Sverige med rätt utrustning till rätt pris (efter mina krav). I mitt fall landade jag på en 2012 som gått drygt 4000 mil hos en BMW-handlare. Vet inte om det ger så mycket men det var lite hur jag resonerade i alla fall. |
|
|
Det saknas en del på den länkade GC:n, även om den har det som syns. Backkameran är bra på dessa bilar eftersom det är svårt att få uppfattning om var hörnen är på dessa "paddor". Den kändes onödigt i förhand men jag har lärt mig att uppskatta den. Head up display har jag haft sedan 2005 och den vill jag inte vara utan. Ljudet med B&O är helbra. Nu har jag iofs växt ifrån tiden när jag ständigt lyssnade på hög musik men det är grymt bra och klart ljud. Den jag köpte var "billigast på blocket" trots relativt mycket utrustning och att det är köpt på bmw med BMW premium selektion med dess fördelar. Kanske beror på att den är röd vilket var en fördel för mig. Första BMW:n med färg på många år nu. Väntar bara på sommaren så jag får montera på 20"-hjulen! |
|
| Det ska vara möjligt att byta ratten och jag själv har funderat på det också. För den är mycket snyggare. | |
|
Hej, Vad tror panelen att en tyskimporterad M6 Gran Coupe uttagen 03/13 är värd i Sverige? All utrustning förutom solskyddsgardiner bak och fabrikstonade rutor. I övrigt med B&O (ca 50tkr), 20" M6 fälgar, Nightvision (ca 25tkr), individual lack och fulläder (ca 100tkr), multifunktionsstolar fram (ca 20tkr), M-Drive (ca 25tkr) och t.ex. Alcantara klätt tak (ca 15tkr). Nypris ca 1,6 mkr. Två ägare/en brukare. 2000 mil. Tack för input! |
|
| Bump | |
| Någon som vet om det går att byta till M performance ratten i en 640i 2011? Bmw själva kan inte garantera det. Eftersom orginalratten är så ful så skulle det vara kanon att kunna byta till den mer moderna looken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.