|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 330 e90 och är sugen på att byta från M225 19" till CSL 19". Men jag är väldigt okunnig när det gäller att veta om fälgar är äkta eller inte. Jag vet att förra ägaren till min köpa däck plus fälgar nytt för 19000:-för 5 år sen som jag har kvitto på. Jag har ingen aning om de är äkta eller inte men jag skulle tro det. CSL fälgarna är en kille på blocket som jobbar med att köpa/sälja däck som har dem, annonsen finns här: Länk. Just csl fälgar har jag hört att det finns mkt kopior på. Dealen vi kommit överrens om är isf att jag ska lägga 3000:- imellan så får jag fabriksnya csl fälgar med däck. Mina 19" är samma dimensioner med bra mönster på alla däck runt om. Jag vill som sagt hellre ha csl fälgarna med känns bara lite dumt om de är fejk och mina är äkta, att man gör en dålig affär liksom. Har ni några råd att ge? | |
|
Till det priset kan jag tänka mig att dom är fejk, kan tänka mig att fälgarna är värda runt 6000kr nya. Så här ser M3 CSL/ Competition-fälgarna ut till M3 E46: Länk Front Wheel Size - 19" x 8" ET 47 Rear Wheel Size - 19" x 9.5" ET 27 Och så här ser Style 359 M3 Competition-fälgarna ut till E90-familjen: Länk Front Wheels - 19x9" ET31 Rear Wheels - 19x10" ET25 Som du ser är ingen av originalfälgarna helt lik de på bilderna. |
|
|
1: Kolla om dina fälgar är äkta. Äkta fälgar har BMW artikelnr "stansat" i fälgarna och allt som oftast även texten "BMW". Artikelnr är minst (förmodligen?) 7-siffrigt, slå in artikelnr i google o du bör få träff på dina fälgar. 2: 19000 för nya fälgar och däck för 5 år sen gör att det är ett gränsfall, de kan mycket väl vara kopior. Bara 4 nya fälgar borde ha gått på minst 19000, om vi pratar original. Men jag har inte koll till 100%. 3: Blocket killen säljr kopior, garanterat. |
|
|
Vet du ens vad för däck du skulle få med i dealen? Jag personligen tycker inte det verkar vara nån vidare affär iaf, inte ens om du fick byta jämnt. |
|
| Vet vem det är som säljer dessa fälger det är kopior och däcken är skit tycker dem inte är värda pengarna. mycket obalans och skit däck rotalla lite dugg på vägen och det va som att köra på is. | |
| okej ska kolla upp detta med artikelnumret på mina fälgar då. Okej men jag vill ju ha csl fälgar och äkta verkar ju vara aldeles för dyrt för att köpa så tror du att jag kommer få mer än 10k för mina fälgar + däck om jag lägger ut en annons? för annars finns det ju inte mkt annat att göra som jag ser det som. | |
| Nikki89: okej har du säkra källor på det du säger eller har du köpt själv av honom? Tack för infon också! :) | |
|
Länk Redan på specifikationerna angående inpressningsdjup, ser du att det inte är äkta BMW-fälgar han säljer! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Inte köpt dem själv men en nära bekant till köpte av honom jag har dem liggandes på jobbet där har dem legat sen i somras. | |
|
Johan B: Okej vad exakt menar du med inpressningsdjup? Är det samma sak som ET? Nikki89: Jaså okej, var dem så illa att han inte ville köra med dom alls? |
|
| yepp ligger ett par centimeter med vikter på varje fälg :( helt kasst duger knappt att hänga på vägen där hemma och vira trädgårdsslangen runt. | |
|
Ja, ET är förkortning för Einpresstiefe (inpressningsdjup)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nikki89: okej, men är det så fruktansvärt illa borde ju din polare kunnat reklamera dom tycker man ju? Johan B: Okej!, men vart kan man annars hitta fälgar som har rätt ET till ett hyfsat bra pris med hyfsade däck? För jag vill gärna ha det här konkava djupet på bakfälgen. Tycker det är de som gör CSL fälgarna så snygga!. Behöver kanske inte vara äkta men som sagt bara de håller relativt bra kvalité |
|
|
Dom är kopior, det är bara att maila och fråga.. Det gjorde jag och fick ärligt svar! ET måttet är "fel" i förhållande till äkta CSL fälgar då M3 har annan spårvidd. ET på dessa fälgar är rätt för din bil. = säkert kort för att det är kopior, som Johan skriver. Inte så lätt att reklamera, troligtvis säljer han dom inte genom firma utan privat vilket gör att konsumentskyddet går ner kraftigt. |
|
|
Dom fälgarna han säljer är fake. Däcken som är monterade är gjorda av gammalt godis eller något, det var något kinamärke som började på K minns jag.... |
|
|
Edit... Rotalla skriver någon att det var här ovanför, så jag hade nog fel ang. däcksmärket :) För övrigt så är TS fälgar tusen ggr snyggare än de han säljer. Var nöjd med dom, passar sjukt bra till e90 :) |
|
Verdi |
Det hela är väldigt enkelt. Behåll fälgarna du har. Snyggare, bättre, billigare. |
| Verdi +1 | |
|
Okej, men nu blir jag väldigt förvirrad här. Alltså t.ex. denna bil: Länk är ju en e90 med csl fälgar och med en mkt djupare/konkavare fälg bak. Var det inte ET som styrde det sa ni? eller är det bara tummen på fälgen som styr det? För han med bilen på bilden lär ju inte ha typ samma ET fram och bak isf som han med annonsen på blocket. Men samtidigt säger ni att ET måttet för äkta csl inte passar till min? För att göra en lång fråga kort: Om jag skulle vilja ha djupare bakfälgar vad ska jag gå efter då? Btw så fick jag bild bifogat på märket på däcken det var ZETA ALVENTI som var märket. Jag avstår nog från denna affär p.g.a att däcken är mkt sämre på hans än mina men däremot håller jag inte med er om att mina är snyggare. Den silvriga e90 som jag länkade gör sig sjukt bra med CSL fälgarna tycker jag! men det är absolut inget fel på mina heller :). |
|
|
Bredd i kombination med ET styr. har du bredare fälg brukar man få ta lite högre ET för att få frigång mot skärmen. en fälg som är 8 respektive 9" bred med ET34 har olika avstånd till skärmkanterna, så man får räkna på det för att se om fälgarna passar ens bil. Här är en av många kalkylatorer gällande ET: Länk |
|
|
Lite väl billiga? det där är garanterat fake vaffan jag köpte mina för 5lappar på Länk och det är inte ens bmw eller orginal? vet inte. men du förstår min tanke. 19 tummare bmw orginal för 12 lappar??? hmm som Johan B skrev "Redan på specifikationerna angående inpressningsdjup, ser du att det inte är äkta BMW-fälgar han säljer!" sen är dina snyggare än dom på annonsen. behåll dom och spara pengarna. vad är det för däck försökte slänga upp den i photoshop dampade efter 10 minuter man ser ju ingeting |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.