|
|
|
|---|---|
| Hej märkte imorse att defrostern till vindrutan inte funka. Sedan senare under dagen så börjar det låta lite från motorrummet. Sedan så fungerar plötsligt inte restvärme funktionen alls. Sedan så när man låser upp bilen så lyser baklampor och angeleysen. Men helt plötsligt fungerar inte detta heller. Nån som kan ha nån aning om vad detta kan bero på? Allt detta har fungerat klockrent innan. Bilen är en E91 -09 | |
| Helt plötsligt idag fungerar allt? | |
|
Kolla batterispänningen! Kan vara dåligt laddat batteri eller att batteriet är kass och inte tar laddning. Skulle kunna tänka mig att bilen stänger av de strömkrävande funktionerna vid dåligt batterispänning (det finns en prioriteringsordning utefter vilken bilen stänger av vissa funktioner). Om batteriet är dåligt laddat kan det bero på att generatorn inte laddar som den skall... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan nog mycket väl stämma. | |
| Hej idag funkar inte det som jag beskrivit igen. Minus -10 idag. Kan det betyda nått alltså kylan? Man behöver ju restvärmen och defrostern som mest i kylan. | |
|
Kyla går hårt åt batterier. Har du tex korta körcykler då batteriet inte hinner ladda mer än du gör av med vid många starter av motorn och har många förbrukare igång som nu på vintern så laddas batteriet ut och det havererar. // Jonas |
|
| Bilen startar hur lätt som helst i kylan o det har inte kommit nån batterisymbol. Tycker det e konstigt att helt plötsligt när det blir kallt -10. Så slutar defroster,restvärme,och välkomsbelysningen att fungera. Även om jag kört en längre sträcka så funkar det inte. Hade ju samma problem för nån vecka sedan. Men helt plötsligt börja allt funka? | |
|
Vad har du för batterispänning? Hur gammalt är batteriet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har inte kollat batterispänningen. Bilen är från -09 så batteriet är 7 år nu. | |
|
Då skulle jag våga sätta en rätt stor slant på att batteriet är kass! Normal livslängd ligger mellan 3 och 5 år, men det finns iofs gott om exempel på batterier som håller både mycket kortare och mycket längre än så... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla batteriet, mitt verkar vara kasst, luft på golvet funkar inte, och det har heller inte kommit tillbaks. Däremot startar den lätt, men det är nog motorn som är lättstartad. Det konstiga är att ingen batterisymbol kommer upp och inga felkoder i datorn heller om låg volt. 11,7 volt i -30 och det laddas upp dåligt Nu har jag laddat det med en Ctek polar ett par dagar i -10 till -20 grader, men det verkar ha svårt att ta emot ström, kommer upp i 12,5 volt imorse. Dom här nya skitbatterierna är troligtvis jättebra på att starta många gånger, i bilar med start/stop och mycke elektronik som drar mkt ström, men dom tål fan inte -grader -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
| Testa imorse o låsa upp bilen -8 och inget välkomsljus. Nu är det -5,9 o snöar som fan. Helt plötsligt funkar allt. Jag har inte kört bilen sen igårkväll. | |
| Imorse funka inget,men på förmiddagen funka det. Nu på kvällen funkar det inte. Har inte kört en meter idag. Jag blir fan inte klok på detta. Det kan ju knappast vara batteriet. Det skiljer ju så lite i -grader när det inträffar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.