AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.748

Varmköra på tomgång..?

Har ett dilemma..

Då nu tempen ligger på runda -25 så beter sig automatlådan på min 320d -10 inge vidare innan den blivit varm (vilket tar ca 5-10min körning), den drar ut på växlarna väldigt mycket innan den växlar vilket känns halvbra för motorn.

Instruktionsboken säger att man ej skall varmköra motorn på tomgång, utan komma igång med körning ASAP.

MEN.. Om jag kör (vilket jag givetvis gör) motorvärmaren innan så att motorn är "varm" (blåser varmluft strax efter start), Skulle det vara "skadligt" för motorn att starta bilen och låta den stå på tomgång 10min innan avfärd för att låta växellådan få komma upp i temp också? (gör den det på tomgång????).

Tankar?! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljecirkulationen är väldigt låg vid tomgång, inte minst när oljan är kall....så JA det kan vara direkt skadligt (eller åtminstone sliter det mer) än om du kör iväg och motorn får bli varm under normal körning.

En anledning till att automatlådan drar längre på växlarna är att motorn skall få upp temperaturen snabbare.

Att du får värme i kupén direkt beror väl på att det sitter en dieselvärmare i bilen (vilket det gör i de flesta moderna dieslar)!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan för svaret.

Kan det vara som du säger att lådan gör detta "medvetet" ? Tycker dock den kändes tjurig , valde "manuellt läge" och vissa växlar ville inte i på samma sätt som när den är varm.

Har Motorvärmare med cirkulationspump på kylsystemet.
Har du motorvärmare så finns det ingen anledning att stå på tomgång.
Som johan säger det är helt annan circulation, ibland sämre laddning etc.
Starta bilen och kör försiktigt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw har väl inte dieselvärmare som standard, anledningen att värmen kommer snabbt i kupén beror väl på eluppvärmning (som en brödrost) för att kompensera dieselmotorns låga spillvärme.

Motorn mår bättre av att belastas så det är direkt kontraproduktivt att köra motorn på tomgång vid start, så följ instruktionsboken och låt lådan dra lite längre på växlarna.
Delorian och Grelle jag uppskattar svaren , det verkar som att ni alla är överens om att det är bäst att tuffa iväg direkt vid start, och så får det bli! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.