AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.372

Fler med batteriproblem i kylan?

Sida 2 av 6
Marin: Nej 15 km räcker inte om man puttrar på 1000-1500 varv i en modern bil med en massa strömförbrukare igång (starta bilen, rattvärme, bacongrillare, defroster, multimedia osv), en hel del av den ström generatorn alstrar går åt att "driva bilen". 15 km är typ 10 min "landsväg", det är inte mycket. Bara för att bilen startat så är ju inte strömförbrukningen noll.... Ogynnsam körprofil kommer döda batteriet i förtid dessvärre. Och att köra 15 km i stöten är "ogynsamt"
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Visa mig gärna det med mätdata.

Jo, just exakt för att bilen startat är förbrukningen från batteriet noll (efter några sek när generatorn rampat upp). Det är det som är generatorns funktion ju!? Att bära hela elsystemets last och ladda upp batteriet, med batteriet som en stor kapacitans för att stabilisera systemspänningen.

Sen kan det flöda ström från batteriet också, typ när man stannar vid rödljus med alla baconfunktioner på. Kör man inte iväg tillräckligt fort kommer förbrukare kopplas ifrån som sagt. Det är ju också därför t.ex. bilen inte tillåts stänga av motorn om systemet inte hunnit trycka tillbaka energin i batteriet.

Tänk på att alla grillfunktioner (stjärtvärme, rattvärme, elspeglar, spolarmunstycken, elbakruta, kupevärmetillstkott etc) automatiskt kopplas bort i olika seg även om indikatorlampan lyser och säger att de är på.

Det kritiska området för generatorn är på tomgång och ett par hundra rpm däröver. Sen kommer de igång fort. Speciellt på en moden bil som just är BYGGD för att puttra på 1000-1500 varv!! Det är ju därför dagens generatorer är så brutalt kraftiga!

Allt som gör att det flödar energi in och ut ur batteriet en längre tid är ogynnsamt. Som att ha bilen parkerad flera dagar, använda funktioner i bilen med motorn avstängd, använda start/stopp.

Faktiskt är ju att köra FEM km i stöten (blir ingen start/stop, hinner ej ladda ur) var åttonde timme väldigt mer gynnsamt än att ha bilen parkerad 1 vecka, starta den och köra 4 timmar i stan med en massa start/stop.
O varför har man då batteriproblem? Nej ogynsam körprofil dödar batteriet dessvärre, oavsett hur "bra" det ser ut i teorin, det bevisar ju alla trådar där man nämner batteriet som en tänkbar felkälla. Allt slukar ju ström i en bil, motorstyrning, kylningen, automatlådan osv. Jag säger inte att 1300 rpm inte är tillräckligt för att alstra den ström som behövs för att driva bilen, men det blir inte mycket över till o ladda batteriet, o uppenbarligen inte tillräckligt om man har ogynsam körprofil...
Varför skulle strömförbrukare kopplas bort under drift?
ma
7.450
marin849
För att säkerställa att inte batteriet laddar ur!
Trots de feta generatorerna på nya bilar ger de ju inte full effekt på tomgång. Har man tex en bil med elektrisk tillsatsvärme (alla dieslar och även nya bensinare?) t.ex. så styrs den aktivt så att den drar så mycket ström som generatorn "har över att ge" när resten av förbrukarna tagit sitt, även om du ställt in max värme. Det finns flera nivåer av energiläge hela vägen ner till nödfunktion (typ död generator).

Redan på E39 t.ex. så stängs stolsvärmen av under en viss spänning i elsystemet och slås på igen över en viss spänning. Det går att komma ner till denna gräns genom att slå på ALLT medan man står på tomgång,åtminstone kunde jag det innan jag bytte batteri. Detta syns inte på indikatorlampan för värmen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Detta borde man ju se genom att mäta ström under drift?
ma
7.450
marin849
Man har batteriproblem just därför som jag skrev att nya bilar nyttjar batterierna på ett annat sätt. De är inte bara för att starta bilen. Det skall flöda energi in och ut under drift. Det förbrukar batteri hur man än vrider och vänder på det.

Jag har fortfarande orginalbatteriet från 2004 i en av våra bilar men den är inte så high tech, det är just ett startbatteri och då slits det inte nåt speciellt förutom att det sulfaterar av åldern. Det ligger alltid runt samma laddningsgrad med mindre än 1Ah ut som sedan fylls tillbaka nästan direkt efter start.

Batterierna har inte utvecklats i takt med att sättet de används har förändrats.

Stäng av start/stop så blir den ogynsamma profilen genast väldigt mycket mindre ogynnsam. Så ja, visst förbrukar man av batteriets livslängd men det har inget att göra med varken motorns varvtal eller att funktioner du nämner drar ström. Det är start/stopp och möjligen tomgångskörning (där man tillåter att låna av batteriet) som är en stor bidragande orsak. Inte mängden utrustning i bilen. Det är bara intresant ur perspektivet hur mycket bilen drar i vila. Det cyklar=förkortar livslängden också.

/Martin
ma
7.450
marin849
Javisst. En tångamperemeter runt batterikabeln.På min går det ca 30A när man slår på tändningen. Ca 3sek efter start vräks det tillbaka tiotals ampere och sedan sjunker det ganska fort till några ampere.

Jag menar, jag har ju faktiskt kört runt med ett batteri på 3,5-5Ah! ;)

/Martin
Hur ofta laddar du dina batterier, jag försöker åtminstone ladda dem 2ggr per år speciellt en full runda i november /december innan kylan.
Hade dock inte möjlighet att göra det nu.
ma
7.450
marin849
I Forden med 10 år gammalt org batteri nån slumpvis gång per år. I BMWn inbyggd Ctek alltid ansluten när bilen är hemma eftersom den driver bilens cirkulationspump när motorvärmaren 1,5kW är på. Det är enbart tack vare den jag kunnat köra runt med totalkass batteri i minst 1 år. ;)

Ska man göra något med ett batteri som laddats sällan och kanske är gammalt tror jag det är en bra ide att koppla loss det från bilen och använda Ctekens grillfunktion. Dvs 16Volt i fyra timmar för att avsulfatera. Är inte så säker på att det funkar eller är lämpligt med AGM dock. Funkar bra med "gamla vanliga" batterier.

/Martin
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Laddade X5:an med Ctek runt 14/12 innan vi drog utomlands ..... Ska bli spännande på lördag när vi kommer hem och se hur batteriet mår.... Ska börja med att kolla spänningen med multimetern och sedan dra igång Ctek igen just in case...
ma
7.450
marin849
Har du möjlighet att mäta innan du öppnar en dörr? Annars blir spänningen lägre än den verkliga vilospänningen.

Den bör ha laddat ur nånstans mellan ca 8 och 25Ah på den tiden. (Antaget ca 15-40mA viloström). Har den dessutom stått ute i kylan kan det ju bli lite spännande beroende på batteriets skick.

/Martin
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tjena
Nej jag behöver låsa upp bilen och öppna motorhuven.... Så mäter jag på + & - polerna i motorrummet...så då får den bli något lägre. Men bra att veta om den är nere på 10-11v för då mår ju inte batteriet bra.
Som sagt blir spännande imorrn efter 24 dagar stående :)
Verdi
Laddade några timmar igår kväll. Köpte en CTek Zafir 100. Idag fick jag inga varningar om batteriet när jag åkte till jobbet. Tyckte det var lika bra att ta en med 7A laddström. Borde vara betydligt snabbare än de mindre med 3,5A. Antar att Volvon med dieselvärmare behöver laddas också så småningom.

Har som sagt aldrig behövt ladda batteriet förut under mina 17 år som bilägare. Tror det beror på att det är första vintern jag har bilen ute på nätterna och jag har även en lite annan körcykel nu med 15 km till jobbet. Förr gick den >10 mil om dagen minst 3 ggr i veckan.

Så jag antar att köldknäppen som kom nu blev droppen som fick bägaren att rinna över.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Regulatorn reglerar laddningen upp till typ 14,4V om generatorn orkar (beroende på "storlek" och varvtal). Är belastningen i elsystemet högre än generatorn orkar leverera, reglerar regulatorn laddningen till den nivå som generatorn klarar av för tillfället.

Laddningen av batteriet styrs dock iofs ytterst av hur stor förmåga batteriet har att "suga åt sig" laddningen.

All "överkapacitet" i generatorn beroende på storleken och varvtalet kan inte ytnyttjas till själva laddningen om batteriet tar emot "max laddning" vid tillfället. Däremot kan givetvis "generatoröverkapaciteten" användas till strömförbrukare i bilen om sådana är påslagna/aktiva.

Dock råder det väl inget tvivel om att körprofilen påverkar batteriets livslängd avsevärt!

Ett batteri sulfaterar mycket lite om vilospänningen ligger över 14,4V!
Därför är det klokt att stödladda alla batterier då och då med extern batteriladdare. Undvik gamla typen av "garageladdare" som kan "koka ur" batterier så att de tappar vätska och därmed blottar blyplattorna för luft = sulfaterade/förstörda delar av plattorna = permanent sämre kapacitet och kortare livslängd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Zafir 100 är en bra laddare, det man behöver för hemmabruk och lite till.
Jag har Zafir 45 och har laddat mitt 100ah batteri med det flera ggr.

Precis när den indikerar fullt så brukar jag lämna den inkopplad för det har hänt ibland med lite olika batterier att den visar fullt, laddar visar full laddar för att sedan indiker fullt.
Skönt att alltid ha kräm i batteriet och det blir en bra vana att minst 2 ggr om året mäta spänning i batteri samt laddström via generator.
Johan B: Mja på 14.4V... Det kan mycket väl tänkas att moderna bilar har en högre spänning än så :) . Men jag håller med dig, speciellt biten om "varvtal" (vilket jag själv var inne på) samt det du skriver om "överkapaciteten". Man kan vända o vrida på det hur man vill, men det är ytterst sällan, o speciellt vintertid, som 15 km är tillräckligt för att batteriet skall må bra, oavsett hur modernt o finnesrikt elsystemet är. Gamla bilar liknade de jag äger klarar sig ofta bättre i "batteri-hänseende" än nyare/modernare.
ma
7.450
marin849
Dieselvärmare tar ju rätt hårt på batteriet! Inte så att man inte man starta bilen men på det viset att det en halvtimmes värmning drar lika mycket som tio starter av bilen! Då har man ju betydligt mer att ladda tillbaka också när man väl kör.

Regulatorn reglerar inte när generatorn är maxad. Då ligger fältlindningen på max hela tiden och spänningen i bilen "blir vad den blir". Därför man tex kan ligga på 13V med en massa elförbrukare påslagna på tomgång och såfort man höjer varvtalet lite så hoppar spänningen upp.
Idag får generatorn order vilken spänningen den ska ge och det kan vara betydligt mkt mer än 14,4V vilket ju är helt korrek när det är kallt ute!
På fina bilar som en E39 har man tom bemödat sig med att spänningskompensera innerbelysningen så att den är alltid 12,85V! Regleras med PWM.

Det betyder också att kan man se belysningen variera i styrka så är generatorn överlastad/orkar inte eftersom spänningen då är 12, 8 eller lägre.

Mitt nya batteri suger lätt i sig 50A om det bara ges chansen. Men förmågan att suga i sig ström är ju som störst när det behöver återfyllas. Sista 20% går inte snabbt. Så visst är det så att bara för att generatorn har kapacitet används inte allt till laddning.

/Martin
Start/stop systemet drar ur batteriet enormt! Mina föräldrar har två bilar en E87 118d och en Mercedes E350 W212. BMW:n kör de med i stort sett dagligen och den står ute på nätterna medan Mercan står i kallgarage och körs mycket sällan. De har haft stora batteriproblem på BMW:n och fick till slut byta batteri eftersom det inte gick att ladda fullt med en Ctek. De stänger nu alltid av start/stop systemet och nu funkar det mycket bättre. Mercedes verkar dock ha bättre grejor, för E350:an startar utan tvekan varje gång trots att den körs mycket lite.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.