AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.738

Misständning cylinder 4! Hjälp!

fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Hejsan har en bmw 320i e46 som jag har bytit motor på den ryker som satan ur avgassystemet. Gjort felsökning och får fram koden misständning cylinder 4. Jag har bytit tändspolar,tändstift,letat efter läckage (ej hittat nått) försäkrat mig att det gnistrar på cyl 4. Provat annan lmm , bytit ut de där luft spjället som sitter i insuget. Får ej bukt på problemet finns det någon vänlig själ som har ett tips till en lösning?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kompprov?

Kan ju vara något mekaniskt knas med fyrans cylinder!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Glömde skriva att jag även har komp testat och den är ok!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollat spridaren på fyrans cylinder?

Exakt vilken felkod/-er fick du?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Har ej bytit spridare! Misständning på iprencip alla cylindrar rensa felkoder nu är det bara misständning cyl 4. Å det märks för den går ej rent fyller garaget med avgaser vid gaspådrag
sx
172
sx3
335i E92 -11
Flytta spole och stift cylinder 4 till en annan, kolla om felkoden följer med eller stannar kvar.
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Stannar kvar
sx
172
sx3
335i E92 -11
Gör samma sak med spridare för att utesluta detta.
Jag förutsätter att du nollar felkoderna mellan testerna? (måste fråga)
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Självklart gör jag det
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Kolla färgen på motoroljan. Kolla även hur glykolen ser ut.
Samt hur tändstiftet ser ut på fyrans cylinder.

Har du otur så kan topplockspackningen gått. Trist men jag såg att du just satt in en utbytesmotor.
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Oljan är fin vattnet håller stabil nivå bilen håller rätt temp stiftet ser lika ut som på dom andra cylindrarna!
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Bara ett tips: Jag har själv haft återkommande spökerier med tändningen. Har en 320i -97 med en M52, kanske är detta applicerbart även på din. Häromdagen hittade jag felet. Tändkablarna samlas i en svart plastkontakt som sitter i samma rack som OBD-uttaget (i mitt fall den gamla runda under motorhuven). Kontakten till tändkablarna har en bajonettfattning med en låsring utanpå som kan hoppa ur sina skåror. Detta larviga fel gör att kontakten kanske inte sitter som den ska. I mitt fall orsakade det sannolikt glappkontakt och därmed störningarna. Jag gjorde rent polerna och servade kontakten. Nu går bilen som en raket.

Värt att kolla innan du spenderar pengar.

//Good things happen to good people!
fi
8
finnpojk
320i Touring -99
320i- 99
Ska kolla up det har varit och rivit i kablar å bytit ut diverse ska smörja på lite mer kablage få se om jag går nå ordning på skiten! Ända jag inte gjort är att byta spridare fattar fan inte vad det är för fel!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.