AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.746

E39 540iA: Ojämn motorgång på kall motor

Varit väldigt oaktiv både på forumet och inte jobbat med bilen heller förutom oljebyten, då får man stå sitt kast. ;-)

Har en E39 540iA med M62TUB44 motorn som gått ca 22000mil. Motorn har skött sig bra de år jag haft den men nu är det något.

Har börjat få ojämn motorgång på kall motor och i morse var det så illa så att inte frugan vågade ta den till jobbet (ska själv undersöka den efter jobbet).

Jag har märkt en tendens några veckor men motorn har alltid känns och gått 100% efter att ha blivit varm men i morse verkar det blivit illa.

Vet inte om den inte tänder på alla cylindrar eller varför den går så ojämnt på kall motor.

Tips och råd skulle uppskattas mycket.

Kan det vara något så simpelt som att insugsmembranet behöver bytas eller det borde inte ge så en sådan här dramatisk effekt?

Hittade lite generella tips hos bimmerpower.org som löd:
1) Kamaxel/Vevaxelgivare.
2) 1 dålig tändstift.
3) 1 dälig tändspole.
4) Sprickor undersida bälgen.
5) LMM (Smutsig eller sönder silvertråd).
6) Vevhusventilation.
7) Sensor 1 eller 2 vid katten.
8.) Potentiometern för gasreglaget som glappar.
9) Ta in tjuvluft via vaccumslangar.
10) För lite bensin eller smuts i tanken.
11) kondens i tanken (kan hända när bilen befinner sig en länge under mindre eller mer kalla tider.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det första jag hade gjort för att få någon vägledning är att ta ut felkoder.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
olaO: Gör ett försök imorgon med min gamla xp laptop och en lånad bmw scanner men har också en bokad tid hos Bil & Motorteknik på måndag morgon, kan bli en liten "spännande" färd dit men jag hoppas motorn håller sig igång stabiliserar sig när den blivit varm.

De här symptomen har jag märkt ett tag med lite skum motorgång på kall motor men från och med i morse blev det betydligt värre.

Håller tummen för att det inte är något allvarligt, tror inte det.
Blev ingen felkodsavläsning i helgen men lämnat den till Bil&Motorteknik nu.

Helt klart är att symptomen med ojämn motorgång på kall motor mycket sämre ju kallare det är. I morse var det bara kring nollan och fick lindrigare symptom.

Efter ca 5 minuter när motorn uppnått sin driftstemperatur upplever jag bilen helt som vanligt, inklusive vid rödljus/tomgång, lite klurigt.

Tidigare har motorn var superstabil även vid väldigt bistert klimat runt 20 minusgrader så något är skumt, den saken är helt klar.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kom på nu att min tog tjuvluft i insugspackningarna och hade ojämn tomgång. De byttes och det försvann.
Men jag minns ej om det bara var när den var kall.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
kolla alla stiften och se om de ser bra ut. . Min hade problem med att vevhusventilationen drog in olja i insuget och insuget är så dumt konstruerat att all olja rinner ner i en av de främre cylindrarna. Kolla hur insugsmembranet ser ut också.
Tack för era inlägg. :-)

Jag håller tummen för att de hittar något och att det inte är något dyrt... tycker Bil&Motorteknik fortfarande är väldigt bra men det kan kosta, ingen större skillnad mot BMWs egna verkstäder tyvärr.

Hoppas att den registrerat felkoder annars blir det ju lite jobbigare. "Problemet" är att den verkar gå perfekt på varm motor.

Tjuvlyft i insugspackningarna, insugsmembran och allt vad det heter är väldigt misstänkt men jag antar att de också kollar tändstift, tändstiftbrunnar, tändspolar etc.

I värsta fall får den väl stå över natten så kan de själva starta upp den i morgon bitti och kolla hur den beter sig på kall motor.
Det blir nog bra det här till slut hoppas jag.

Samtalet gick fort men de verkar hittat lite tjuvluft samt att de bytt det ökända smått klassiska insugsmembranet.

En slang är dock beställd som inte kommer förrän i morgon.
Dags att hämta den... 8200kr gick kalaset på, några tusingar högre än vad jag trott / hoppats på men de verkar hållt på att greja en hel del.

Lite synd att man inte kan/vågar meka själv, jösses vad pengar man skulle kunnat tjäna genom årens lopp. Förutom bristande erfarenhet är det inte så himla lätt heller när man bor i lägenhet i ett flerbilsgarage.

Rent teoritiskt träffar man dock ganska rätt nu för tiden på vad det är för problem på bilen, google och diverse forum ger ganska ofta ett korrekt svar. :-)
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej
Skönt att det löste sig. Ja meka själv har sparar mig många kronor de senaste åren jag ägt min 540.
Lite nyfiken på vilken slang dem bytte? Fick du veta vilken det var?
Misstänker att jag har lite vakumlekage.....

Min bil Länk
Decoy_81: Tyvärr snackade jag inte med Perre själv nu när jag hämtade ut bilen men jag får slå honom en signal. De verkar också varit på själva kylarsystemet, möjligtvis beroende på att han hittade någon läcka där också. Möjligt Perre tycker sig känna mig så bra nu efter ca 10 år att han fixar det som behöver fixas utan att nödvändigtvis checka varje enskild åtgärd med mig. ;-)

Felsök/röktest/arbete samt diagnos gick på den största delen av kostnaden, 5675 inkl moms.

Om jag förstår Perre rätt så hittade de lite olika läckor, varav den sista idag, bytte ett par slangar, packningar samt även det klassiska insugsmembranet.

På räkningen står också som notering "Tändmissar cyl 1, 2, 5, 7 1ggr" vilket jag antar skedde den kalla morgonen den 7/1 då frugan inte ens vågade köra iväg med bilen och ringde mig helt hysterisk. ;-) Men som sagt, jag har märkt en smygande tendens på detta så jag var faktiskt inte ett dugg överaskad. T.o.m. förra vintern märkte jag ojämn gång på kall motor några ggr men det var lindrigt, inga eller betydligt mindre tendenser under sommaren.

Misstänker att de tre slangarna på bilden ser bytta ut (åtminstone ett par av dem) men jag har inte tagit någon titt under motorplastkåpan ännu tex för att se hur det ser ut där. Insugsmembranet tex syns så klart inte på denna bild.
Länk

Det var kallt nu när jag hämtade ut bilen (ca minus 4) och den gick varje fall helt hundra nu med ingen som helst tendens till att gå ojämnt eller misstända på kall motor eller på tomgång.

En rolig grej är att på vägen hem från verkstaden så blev jag omkörd av honom som jag köpte bilen av för 5 år sedan som vinkade glatt, första gången jag sett honom sedan affären.
Tilläggas kan att vi bruksar vår BMW 540ia E39 i alla väder, i vått och torrt och den har varit med på några fjällresor också.

Den genomlider ett alldeles för stort antal kortresor i stadstrafik Stockholm också och används dagligen.

Vi är helt klart tuffa mot den, inte räknat i mil men hur vi använder den. :-)

Den har alltid varit helt hundra i riktigt bistert kallt klimat och vevhusventilationen i m62tub44 motorn lider mig veterligen inte alls av samma brist/svaghet som vissa andra bmw motorer. Problemen jag fick nu är av helt andra orsaker.

Inte haft ett enda motorstopp under dessa 5 1/2 år.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Tack för fina bilder! :)
Ja jag kör oxå varje dag men har nog haft 3 stopp av olika anledningar, vattenpump, kylarlekage etc.
Blir att röktesta och byta slangar. Men det får bli när temperaturen blir över 10 plusgrader. ;)

Min bil Länk
Decoy_81: hmm, fast det är nog upptäcka läckorna nu när det är svinkallt...

Plast och gummi kan ju påverkas av värme och då sluta mera tätt.

I mitt fall var det utan tvivel så att jag fick mycket värre symptom ju kallare det var men att den alltid gick hundra på helt driftsvarmt motor.

Den verkar varit snäll i morse också med ca minus 14 så då kan jag nog släppa det här, bara hålet i plånboken kvar. ;-)
lättare upptäcka...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.