AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.729

Vindrutan sprack - kostnad?

Igår knakade det till vid ett litet stenskott nertill på rutan, och en spricka växte ut mot höger ca 40 cm lång : (

Någon som vet på ett ungefär vad det kostar att byta en standardruta på en 320 D - 2008?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Beror ju lite på vad ditt försäkringsbolag har för villkor. Kan vara att självrisken för glas är 1500:-/minst 15% av kostnaden eller liknande.

Bytte vindrutan på en V40 för några år sedan. Notan hamnade på runda 1800:-.

// Jonas

Byt inte nu byt efter vinterdäcksäsongen annars har du stenskott och dubb i din nya ruta så fort det töar.
Om du har regnsensor så är rutan väldigt dyr då de byter även denna. Jag betalade ca 3000kr i självrisk när jag bytte ruta på min 320d -08, dock var det 6 år sedan. Men det beror på vilka villkor och bolag du har - Länsförskringar som jag hade då tror jag hade en ganska dålig glasförsäkring.
Håller annars med om att du kan lika bra vänta tills vinterdäcksäsongen är över om sprickan inte stör sikten alltför mycket.
Tackar för tipsen. Problemet är att jag ska besiktiga bilen nu under närmsta månaderna, och vet inte hur stor spricka man får ha i vindrutan egentligen.
Den är helt och hållet på passagerarsidan, men rejäl..
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Om sprickan är på passagerarsidan bör det inte vara några problem med besiktningen.
Har själv en spricka i firmabilens ruta. Den sitter nästan mitt i synfältet och är längre än TS, på besiktningen kollade dom med en "siktmall" att sprickan inte kommer in i förarens synfält. Gör den inte det så kommer du genom besiktningen.

Anders
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Återanvänder dom inte regnsensorn? Varför byta? Har bytt flera rutor med regnsensor
Lägg ett a4 ark över ratten på bredden, det är synfältet ungefär.
lu
7
luuk
320dT xDrive PPK -15
Tom: Regnsensorn är limmad på insidan av rutan för att den ska få stabil kontakt med glaset på en del bilar och är därför svår att få loss hel men det är olika, har bytt ruta på mina tre senaste arbetskärror Jumpy, Vito och nu Transporter och aldrig behövt byta sensor, har dock hört att det kan förekomma.
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Regn/ljussensorn (RLS) går lätt att plocka lös från rutan. Den är programmerad för den typ av ruta du har Standard eller Klimatkomfort.
I min kärra var sensorn antagligen bytt i samband med rutan och den nya sensorn hade ej blivit programmerad för ruttyp. Konsekvens= automatiskt halvljus fungerar ej.

Så byt endast ruta är mitt tips. Trygg-hansa har fast självrisk på 1500:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.