|
|
|
|---|---|
| Satte mig i min 320d nu på morgonen, startar bilen och den börjar skaka så jag tror den ska gå sönder. Termometern visar -11C och under tiden jag funderar över vad tusan det är som händer, öppnar motorhuven och går ut, så försvinner fenomenet. Vad är det som händer? Jag pratar inte om vanliga dieselmotorvibrationer här utan hela bilen betedde sig som den skulle lyfta mot en välbehövlig semester på gran canaria. | |
|
-11C Ingen motorvärmare? Var säkerligen att den kanske bara gick på ett par burkar det första pga kylan innan den började gå rent på alla cylindrar. Förglödning fungerar som det skall? // Jonas |
|
| Hur förglöder man? | |
|
Förglödning behövs i en dieselmotor pga att bränsle/luftblandningen inte antänds utav ett tändstift utan enbart genom kompressionen (även värmen som blir vid kompression) av blandningen som sker i cylindern. Vid -11C är det så att det inte blir tillräckligt varmt utan förglödning av förbränningsrummet görs via ett glödstift. Du som jag har ju en knapp man trycker på för att starta och förglödning sker bedömt per automatik om nu bilen anser det behövas. I äldre bilar gjordes detta manuellt i läge två i tändningslåset. Symbolen för förglödning ser ut som två st grisknorrar (glödtråd) som man satt ihop och brukar vara gul när den är aktiv. Kan ju vara så att just förglödningen inte fungerar för dig? Mitten, under batterisymbolen: Länk En tråd som avhandlar detta: Länk // Jonas |
|
| Vad jag menade var förglödning är väl inget man kan styra /göra själv i moderna bilar? | |
|
Jag har samma fenomen på min 525. Det verkar vara inte helt ovanligt, se länk: Länk Min är inte så våldsam men jag har ju sex cylindrar. Troligen fungerar inte ett (eller kanske två) glödstift hos dig. Då går motorn på tre (eller två) cylindrar tills kompressionerna får upp tempen lite och resterande cylindrar börjar tända. Jag upplever att det fungerar bättre om jag gasar lite, till kanske 1200 varv, då kommer den igång fortare. Mvh |
|
| Det kan också vara läge att kolla konditionen på batteriet då en diesel drar enormt med ström när det börjar bli såpass kallt. Sen angående glödstiften är det bra att kolla dom så fort som möjligt för dom har en tendens att gå sönder fortare när ett väl gått. | |
|
Har också vibrationsproblem i min X3:a 2.0 d. Vibrationer vid kallstart, aldrig sommartid eller när motorvärmare varit inkopplad. Vibrationerna förekommer vid tomgång och upp till ca. 1000 r/min. Höjs varvtalet ett par hundra varv försvinner vibrationer. Vid körning och gassläpp vibrerar det också kring 1000 r/min innan motorn är varm. Bytt olja i växellåda (aut), glödstift samt en spridare som visade felkod. (BMW verkstad). Batteriet är aldrig bytt (årsm. 2008) kan detta påverka? Motorfäste? (luftproblem) |
|
|
Claes.lundquist, kom då åt problemet? Jag har liknande på min 530d. Har gått lite orent en sekund eller två vid kallstart (under -10). Nu i morse gick den bra vid start men sen efter ca 2km så började den gå orent. När jag sen stannade vid ett rödljus så dog den. Startade igen och den gick från och till lite orent. Gjorde en felkodsavlösning och den säger att Glödstift är slut på 3/6 cylindrar. Beställt nya Glödstift. Men frågan är om det är roten till problemet? Tänker att den borde gått dåligt framförallt vid start om glödstiften är dåliga? Idag var det dessutom runt 3-4 grader varmt... Resten av dagen har den gått som den ska, men hann nog aldrig bli riktigt kall heller... input på detta någon? |
|
| Alla med dieslar borde kolla felkoder då och då. Defekta glödstift tänder nämligen inte motorlampan, så det är ganska vanligt att man åker runt med ett eller flera glödstift som inte är ok. | |
| Kvalitén på glödstiften som BMW kör med verkar helt klart vara lite si och så, 4/6 var döda på min bil i höstas då hade man lite roligt motorgång vid kallstarterna ; p | |
|
Vet inte om de blivit känsligare iom att de blivit EXTREMT mycket kraftfullare? Tex så startar ju en 320d i -30 utan minsta fördröjning nuförtiden! Om glödstiften fungerar och batteriet är fräscht alltså.. Tydligen finns ett glödstiftsrelä som kan krångla också. |
|
|
Ja, min har som sagt alltid hoppat igång direkt. Som jag skrev har den gått lite skakigt första 2 sekunderna. Men har dåliga Glödstift något att göra med tomgången innan motorn blivit varm? Eller är det endast just vid startögonblicket som glödstifeten har en funktion? |
|
|
Ja! Glödstiften används inte bara för start utan för att motorn skall gå, och för att reducera utsläppen (ordentligt). Länk |
|
|
En annan aspekt som framgår där är att moderna glödstift också är mycket tunnare (=ömtåligare?) pga att det helt enkelt inte finns så mycket plats kvar i moderna motorer. Och att de som sagt jobbar betydligt längre (förr bara för start). |
|
|
Där står bl.a. att de används för att förhindra kallstartsknack (för sen förbränning pga att bränslet antänds för sent pga att det är för kallt). Det fixar glödstiftet. Om det fungerar. :) |
|
| Intressant läsning du länkade Marin förklarar kanske varför dom har betydligt kortare livslängd än förr. | |
|
Tack för svar. Då är det sannolikt att stiften är boven till ojämn gång samt att den dog på tomgång... har inte märkt något sen detta hände förre gången. Men som sagt, felkoder tyder på att hälften av stiften är trasiga...:) |
|
|
Nu har jag bytt Glödstift. Inga utav dom såg väl jättedåligt ut - men tycker samtidigt att bilen går "sötare"/jämnare. Framförallt när man stänger av den, innan tycker jag det skakade mer när jag slog av tändningen medan dessa skakningar är betydligt mindre framträdande nu. Mycket kanske är placebo, men hur som så känns det bättre:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.