AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.210

Hjälp! Tempmätare lyser rött, köra hem

he
58
henauv
316i -01
Godmorgon!

Körde till jobbet nu på morgonen minus 12 utomhus, kollade glykol nivån i bilen innan jag stack det fanns kvar (hade långsamt läckage i somras) men bytte då slangen mellan kylaren & motorn.
Men nu precis när jag kom till parkeringen på jobbet så tändes röda lampan på tempmätaren och den visar max. Måste gått rätt fort från mitten till max.
Stängde av bilen 1-2 minuter efter att den tändes och nu ska den stå till 15:30 innan jag ska hem igen.
Kan jag köra hem bilen eller vad bör jag göra?
Har heller ingen tillgång till mer glykol (ej helt fullt) men flottören är ändå en bit upp.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ispropp?
he
58
henauv
316i -01
Inte kollat, men efter att ha googlat lite så verkar inte symptomen stämma.
Bilen går ju bra och stannar inte/ slöar.
Körde som sagt till jobbet 2 mil sisådär.
Blandad körning, landsväg, motorväg osv.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det låter som att det frusit för dig. Det du bör göra är att kontrollera fryspunkten för att se om du har tillräckligt med glykol i systemet. Testa med att täcka för kylet på insidan grillen/njurarna. Ett gammalt sittunderlag fungerar bra.

Mvh Håkan
he
58
henauv
316i -01
Tack för tipsen. Kruxet är bara att jag inte har tillgång till någon dyna eller liknande här på jobbet, det kan inte ha med oljan o göra?'
Har inte haft några indikeringar i bilen men i somras misstänkte vi något oljeläckage från motorn & hällde i omega tätning sedan dess har jag inte lagt märke till någon fläck under bilen, gjorde ju oljebyte då också allt på verkstad och nästa kontroll är om 1800

Mvh
Ispropp säger jag med.
När mätaren går upp så ska du omedelbart stanna bilen stänga av motorn och öppna huven.
Om mätaren går upp och du inte har värme i kupen så har du en ispropp.
Ibland kan isproppen lossna om man låter bilen stå på tomgång, men där får man ha lite känsla jag hade inte täckt över grillen det kommer inte göra nån skillnad och du behöver den kylningen när det väl blir varmt.

Men oavsett vad du gör så måste du hälla i glykol, det är det första jag hade gjort och sen låtit bilen gå på tomgång för att försöka få circulation samtidigt som man känner på kupeluften och håller koll på tempmätaren.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Gällande att täcka grillen... Tillfälligt så funkar det med en gammal dagstidning om det är torrt ute.

he
58
henauv
316i -01
Hade värme i bilen, minus 12 ute så drog igång värmen direkt jag startade bilen, hade tomgång då rutorna skrapades, tar vanligtvis tid innan luften blir varm men sen blåser de varm luft i bilen, inte ljummet utan riktigt varmt
he
58
henauv
316i -01
Det var troligtvis en ispropp, farsan var i närheten med en skvätt glykol.
Körde sedan en längre sträcka utan problem så fårse, minus 12 imorse och minus 3 vid hemgång.

Tack för tipsen
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kolla upp fryspunkten i kylarvätskan snarast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.