AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
20.818

Nya Mercedes E-klass

Sida 2 av 6
En given succé som brädar BMW på alla fronter tycker jag personligen och då är jag ändå BMW frälst och varit det i snart 15 år :) Priset lär ju göra att försäljningen kommer gå lysande.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med. Denna är lätt finast i klassen just nu. Den ser elegant och modern ut.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Och snart kommer BMW och Audi med nya modeller också är matchen igång igen. Tycker den faktiskt är lite tam på utsidan, tycker gamla hade lite tuffare utseende. Insidan ska bli kul att se hur den upplevs med en mer standardbetonad utrustningsnivå, förmodar det är extra allt på pressbilderna.
Verdi
Ja, den där inredningen lär man inte få om man beställer en basutrustad fleet edition. :) Är inte heller helt såld på exteriören. Har svårt för den sluttande aktern framförallt.

När kommer de att finnas för provkörning? Kan nog tänka mig en E-klass framöver ändå. Men då är det nog kombi som gäller. Kommer den till hösten?
Jag är mer intresserad av köregenskaper än design, så tycker det ska bli mer intressant att se hur den står sig mot 5-serien på denna front. Mina föräldrar har en E-klass av nuvarande generation och där finns det utrymme för förbättring tycker jag.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Den digitala instrumenteringen är tillval så klart. På den nedersta bilden kan man se hur de vanliga mätarna ser ut:

Länk

Jag skulle också kunna tänka mig en E-klass fast kombi som sagt. Då helst även med 6-cyl och 4-matic. Jag ska helt klart provköra denna när den finns tillgänglig för provkörning.

bmw newbie, vad menar du med förbättring på köregenskaper? Att den ska bli mer dynamisk? Den lär aldrig bli som en 5-serie att köra på gott och ont. Med det sagt kommer den troligen aldrig vara lika kul när det svänger men en långfärdsvagn av rang.
Tycker den ger ett modernt intryck. Däremot är det svårt att inte roas av tanken att trycka in familjen i bil med sådan interiör. Det är ju inte alltid man har tid att duscha och ta på sig nya sockiplast och en one-piece i plysch eller vad det nu krävs för att behålla skicket invändigt.
/Daagis
Verdi
Nej, Mercedes ska nog behålla sin identitet som riktningsstabilt långfärdslok snarare än att snegla på BMW. Kul för oss också att kunna välja mellan bilar av olika karaktär.

Det är för övrigt digital instrumentering på vår XC70 också så helt omodern är den alltså inte. ;-) Går att ställa i tre lägen med olika layout där olika saker visas och fokuseras på beroende på vad man är intresserad av. Om det är dynamic, eco eller standard.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag håller med dig Verdi. Mercedes ska absolut behålla sin identitet.

Hehe, det är lite skillnad på skärm och skärm ;)

Apropå digital instrumentering. Första gången jag satte mig i XC90 tyckte jag dennes instrumentering känns riktigt modern och fräsch. Fick samma intryck när jag satte mig i min Q7 som även den har digitalt och sedan ser jag denna E-klass.
Jag åkte i en XC90 i förra veckan, som jag fortfarande tycker är fin men nu upplever jag den instrumenteringen helt annorlunda. Den känns laggig och lågupplöst i jämförelse. Det är sjukt hur fort man vänjer sig.
Verdi
Låt inte det bästa bli det godas fiende. Som min svärfar alltid säger. :) Till slut är man inte nöjd med något.
"bmw newbie, vad menar du med förbättring på köregenskaper? "

Ratten centrerar inte efter sväng, man måste vrida tillbaka den själv, smäller i hjulupphängningen över vissa typer av ojämnheter, främst skarvar. Även ganska högt vägljud på motorväg. Med det största felet med den, i egenskap av landsvägslok är vindkänsligheten. Blåser det lite hårdare vindar på motorvägen så får man sitta och styra emot ganska ordentligt. Bilen gungar även till en del om man får möte med en lastbil på en smalare landsväg. Visserligen har mina föräldrar en Elegance som är lite högre, men min X3:a är 30 cm högre än Mercan och känns mycket stabilare i dessa situationer! Dock är jag imponerad av Mercedes förmåga att få en bil att kännas exklusiv. Varje gång man sätter sig i Mersan så känns det som man åker businessclass. Min X3:a känns betydligt tristare interiört.
En sak till: Det skallrar lätt i inredningen när man kör på lite sämre väg, typ grusväg.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Verdi, mycket kloka ord :)

bmw newbie, det är inte alls den upplevelsen jag har av E-klass. Jag kör den ofta i jobbet som hyrbil och slås snarare av hur stabilt, lugnt och fint den går på landsväg. Det är klart den bil i klassen som är mest avkopplande att köra långa etapper i tycker jag.
Jag tycker allt känns mycket väl sammansatt och jag har ännu inte kört någon som skallrar eller slår i hjulupphängningar.

Det ska dock tilläggas att jag endast kört helt nya hyrbilar som sagt. Vilken årsmodell är det på dina föräldrars bil? Det hände även väldigt mycket efter fackliften som kom nämligen.

Håller med dig om känslan när man kör Merca. Business class känslan. Det är som att den måste framföras med en viss värdighet :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hmm....tur man precis hann få in beställningen på BMW:n, annars hade jag slitit mitt fina (bokstavligen) hår i valet mellan dessa :)
"Vilken årsmodell är det på dina föräldrars bil? Det hände även väldigt mycket efter fackliften som kom nämligen."

Det är en 2010:a. Så definitivt pre facelift. Det där med slåendet i hjulställen är ändå ganska sällsynt, händer bara över grövre skarvar i vägbanan. Vindkänsligheten är dock påtaglig och även mina föräldrar har märkt av den.
Måste också säga att Mercedes använder riktig bra material i interiören. Mina föräldrars E-klass är över 5 år gammal och ser ut som ny inuti!
Min E63 AMG -09 knakade i instrumentpanelen så fort solen dök fram, ytterst störande på en 1,2 miljonersbil, det kan man förvänta sig på en Volvo eller liknande bilar.
Hiskeliga priser på extrautrustning dock.

Tickar man för samtliga boxar på en E 350d så är man uppe i över 900 tusen och det är i 7-serie territoriet man då rör sig.

Jag vet att vad mitt val hade varit i den prisklassen och det hade inte varit en E 350d.

När ännu dyrare versioner av E klass kommer (förutom AMG) så är det inga problem att spränga miljonvallen.
Verdi
Nej ska man köpa en E-klass ny lär det bli en ganska basutrustad historia med 2 liters dieseln. I alla fall för mig. Min gräns går runt halvmiljonen. Kanske 600' om det är nåt alldeles extra. Men mer? För en "helt vanlig" familjebil? Njae...
Även om MB har hiskeliga listpriser är deras rabatter samtidigt väldigt generösa, ffa till juridiska personer. Gäller även nya modeller!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.