|
|
|
|---|---|
|
Hej alla på Auto= Jag skulle behöva hjälp med ett mystiskt problem med min bmw 316 compact 94. Problem som uppstod förut som numera är löst. ********************************************* Hej Skulle behöva hjälp med ett mystiskt problem med min Bmw 316 compact 94*vinterbilen* Det är så att När bilen går så går den jättebra. Problemet är att från ingenstans när jag kopplar ur för växelbyte så kan man se att varvräknaren börjar vandra utan att jag gasar å går upp till 3k i varv. *typ bilen tror att tomgången ska vara 3000 varv istället för 900* Försöker jag nu lägga i 1 växel å köra iväg så tvärdör bilen. Försöker jag strata den igen så vill den inte den tuggar på startmotorn men varvräknaren rör sig inte å inget händer. Har man tur kan bilen hoppa igång efter typ 20min å gå jätte dåligt så man får gasa som faan för att den ska hålla sig vid liv. den går även ryckigt vid varje växling om man lyckas hålla igång den. å så håller det på. Ibland så går bilen inte att starta när den är varm å ibland när den är kall. Vad kan vara problemet här? Jag har tänkt på givaren vid gasspjället eller kamaxelgivaren? En polare sa att det kanske spökar något med tändningen? Hjälp uppskattas. ******************************** Problem 2 som nu dykt upp rån ingens stans är att bilen går bra men kan helt plötsligt få för sig att tomgången ska ligga på 2.5-3k varv.. när jag då gasar eller lägger i växel så hostar bilen å går jättedåligt. Stänger jag av bilen så är den svår att starta eller så går det inte alls. Lämnar jag den ifred typ 30min så startar den å går jättebra igen. Drar jag ur kontakten till luftmätaren så börjar bilen bröööla å vill dö men efter typ 5 sek så gr den ganska bra är den trasig då? Jag har tittat under huven å kört startgas över allt som jag kan se men ingen skillnad. Jag har dock uppfattat att innan motorn börjar att varva så pyser det någonstans vid motorn typ som att 1 turbo dumpar fast mycket tystare typ 2 till 3 gånger sen börjar motorn varva av sig själv. Jag har tagit några bilder som hjälper mig att förklara å det blir lättare att hjälpa mig^^ 1 Trycker jag in den här så pyser det luft men hörs inget därifrån när bilen pyser själv. Länk 2 Känns lite misstänt. går en slang från den till motorn 1 väldigt liten än provat att dra startspray där men inget. Det finns dessutom en pigg på baksidan av den som jag kan trycka på när bilen är avstängd men går inte att rubba när bilen är på. Kan den här saken vara någon avlastnigsventil för luft som öppnas fel å motorn tar in luft där å höjer varvtalet? Länk Länk Tacksam för all hjälp jag kan få med detta då jag behöver bilen för att ta mig till arbetet å har lånad bil just nu mvh. | |
|
Spontant skulle jag misstänka en givare - troligen kam- eller vevaxelgivare. Gör en felkodsavläsning så ser du vilka felkoder som ligger lagrade! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan Jag har haft bilen på koll utan resultat. Det finns inga felkoder att ta ut sa de. |
|
|
Vilken verkstad var det? Med vilket diagnosverktyg gjorde de felsökningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var hos min polare som jobbar på en däck/meck ute i Åkersberga. Gammal barndomsvän å tror inte han skulle ljuga för mig. Men behöver man bmw egna supergrejer som kan upptäcka mera saker än de vanliga grejerna? Vill ju inte lägga 1 förmögenhet på felsökning då själva bilen är typ värd 9k | |
|
Frågan kvarstår: Med vilket diagnosverktyg gjordes felsökningen och hur gjordes den? Man behöver inte använda BMW:s egna diagnosverktyg men det finns många system som inte klarar av så mycket felsökning...å andra sidan finns det billiga system man kan använda i en vanlig PC, som fungerar väldigt bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hej Detta får jag kolla och återkomma med. | |
|
Hej igen. De hade kört med en konverter från en odb2 läsare med sladd för 19stifft? tror jag det är? men inte fått ut något. Kan detta vara felet att de inte har en standard maskin som ska vara till bmw utan någon omkopplad sak? Funderar om det kan vara kam eller vev givarna? var sitter de och var finns kontakterna inkopplade? Tittade runt men hittar inga kontakter.. *HHJÄLP* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.