AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.331

tonade sido rutor fram.

ap
32
appleryd
528i limo -98
undrar bara kort och gott vad våran kära bilprovning säger om detta med den 33% filmen på sido rutorna fram?? eftersom rutorna i sej är lite tonade orginal.
So
62
Soldierboy
325i -92 m-inredning
jag har fått den uppfattningen att dom är emot all toning som inte är orginal fram. Jag tror inte dom har nått att mäta ljusgenomsläpp med. Jag har alldrig fått igenom nått i alla fall.

bmw forever
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
All toning framför bstolpen är icke laglig. se gamla inlägg under sök inlägg.. lång tradig diskussion.
Asken
Håller med Asken, Jesperado är annars kungen i ämnet p.g.a. av sitt yrke...
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Toning på främre sidorutor ÄR TILLÅTET !

Trots vad nästa alla inklpersonal på bilprovningen tror.
Men dock bara 15% och i de flesta normala bilar idag är rutorna redan till viss del tonad direkt från fabrik. Denna toning är på ca 5-10 % och upplevs ofta som lite grönaktig nyans från vissa vinklar. Så det blir svårt för dig att få tag på någon solfilm som bara tonar resterande 5 %, man kan dock lämna in rutorna på en del firmor som lackar på en toning med helt rätt ljus genomsläpp. Detta blir mkt mkt snyggt, men ack så dyrt...

Men som jag själv gjort & rekomenderat till alla dom som jag monterat tonings film åt, dra ner rutorna vid besiktningen & ta ur säkringen. Bilprovningen kan aldrig kräva att dina fönster ska gå att hissa upp...

Men visst vid en flygande besiktning riskerar man ju att bli bestraffad.

När du älskar att köra !!!
Asken (AutoPower)
Den största leverantören Solskyddsgruppen har idag inte någon 5%ig film i sitt sortiment. Risken är betydligt större att du inte blir godkänd med en tonad ruta än utan. Att diskutera filmingens vara eller icke vara har gjorts i många och långa fall tidigare här på detta forum. Jag tänker inte kommentera nyttan i att åka med rutorna nedvevade hela vintern om det skulle vara tilltalande. Själv har jag näst ljusaste toningen på mina framrutor och åker därmed olagligt. Detta är en kalkylerad risk jag själv medvetet tar. Man får inte igenom en bil under normala förhållanden på ASB med toning på framrutorna.
Att montera solfilm och aktivt rekommendera dina kunder att försöka fuska sig genom en besiktning låter seriöst....
Asken
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
bilprovningen måste kinna mäta ljusigenomsläppet med en mätare för att avgöra om den är godkännd eller inte, visserligen om du nu dyker upp med en bil som man inte ser in ett skit i så fattar ni ju saken själv.
Jag råkade nämligen ut för detta, då jag skickade min käre far att besikta bilen, han viste inte bätter så han tog bort filmen, efter att jag klagat ett X antal ggr på detta och även talat med bilprovningens huvudkontor så kom det ut en kille från vägverket och mätte filmen som var kvar på rutan och de släppte igenom den, fick betalt för filmen och ersättnong för åverkan på bilen.

Joakim Eriksson
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Det är näst intill omöjligt (om det inte är helt omöjligt) att hålla sig inom 85% ljusgenomläpp när man tonar med film. Vet MÅNGA som åkt dit för toning på främre sidorutor. Har dock aldrig varit med om att trafikpolisen har mätt ljusgenomsläppet på någon bil, utan bara sagt att detta är olagligt. Har man tur, så får man "bara" en ombes av bilen. Man kan även få böter (vet ej hur mycket) om polisen inte är ens bäste vän... Jag fick bara ombes på min gamla Goffe som hade klarat bes 3 år i rad med toning. SBP godkänner i regel det lättare än vad en trafikpolis gör. Givetvis beroende på hur personalen på en viss station jobbar.

Om du däremot är ute och åker med tonade framrutor, men dessa är nervevade och du blir stoppad av polis, så åker du inte dit. De kan be dig veva upp rutorna. De kan konstatera att de är tonade, men de kan inte sätta dit dig för det är inte olagligt när rutorna är nervevade. Bara du inte missar att veva ner dom innan du åker från kontrollen. De måste ta dig "på bar gärning" så att säga.

Kan hålla med om att det KAN vara snyggt med tonat runt om, men upplever det som opraktiskt. Blir svårt att se när det är mörkt ute osv. Tror att den största anledningen till att du inte får ha mycket toning fram är att andra bilister inte kan se den som kör vid t ex korsningar och liknande.
/Kidde

Åtta burkar är fler än fyra...
ap
32
appleryd
528i limo -98
jo jag suger åt mej av all erfarenhet runt detta ämne.!!! tack för denna respons, Nu är det så att jag har den ljusaste toning på alla sidorutor utom bakrutan. i vanligt dagsljus ser man in i bilen men i en mörk Bilprovningshall så blir det så klart en annan femma. Ska tillägga att den mörka inredningen gör sitt till. BIFFEN: är du helt hundra på att det där med säkringen fungerar?, i sådana fall vart sitter den säkringen?, MVH Mattias

Lacke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En firma som håller på med toning av bilrutor sa till mig att "den ofärgade" säkerhetsfilmen man kan sätta på insidan av bilrutorna dämpar ca 5% av ljusgenomsläppligheten.

Mvh
Att köra ner rutorna och ta bort säkringen är nog ingen bra idé, det retar nog bara upp dom, så letar dom upp något annat fel på bilen.
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Appleryd: Visst fungerar det att ta bort säkringen till elhissarna (var den sitter står i bilens manual) hurvida detta retar upp personalen på ASB är väl olika från person till person.
Personligen har kjag mkt bra kontakt med killarna där jag brukar besiktiga min bil och jag har "kommit igenom" flertalet gånger med rutorna uppvevade och tonade.
Om det nu kan betraktas som seriöst eller ej att rekomender folk till att veva ner fönstren å ta bort säkringen låter jag vara o-sagt.
Det är bara ett tips som jag gett till folk som bett mig tona deras främre sidorutor mkt väl medvetna om att det är förbjudet när dom fråga mig hur jag gjort.

Men som Asken skrev, det är en medveten risk som är upp till var & en att ta.

Själv har jag överhuvudtaget ingen toning på min nuvarande bil, tycker att den är fin ändå, smaksak !

När du älskar att köra !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.