AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.179

Airbag lampan lyser kan inte läsa av?

Sida 1 av 2
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Felsökte kärran idag hos en kollega.
523i 00a.
Airbag lampan lyser och lite annat.
Men programet kan inte lösa felkoderna?
Den säger att den inte får kontakt med systemet??

Allt annat, exakt allt annat alla andra områden på bilen kunde den läsa av.
Men inte airbag lampan.

Inga funktioner på ratten fungerar heller.

Vad kan jag kolla själv?
Kolla att säkringen inte har löst ut.
Han använde en läsare som klarar av airbag?
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Viktigt att hålla koll på är att bilar med både runda 20-pin och OBD2 i kupé
(vilket det är på en -00) är att endast motorn är kopplat i OBD2. Sen som delorian säger måste verktyget klara det hela.
Vad anvönder ni för något diagnosverktyg?

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom det som redan nämnts, se till att ha en batteriladdare ansluten till bilen vid felkodsläsningen - minsta spänningsfall/dåligt laddat batteri kan göra att det blir problem vid kommunikationen med olika moduler.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Tack för alla svar.
Va ute o kika på säkringarna vid handfackets.
Allt såg bra ut.

Vi sökte via 20 pin i motorrummet ska det vara via obd eller om det gäller airbag?

Ja vi använde auto data. Tror ja de hette?
Han är mekaniker så programmet kostade satan med licens och allting.
Tror inte det är problemet men jag vet ju inte riktigt.

Fick ju fram massa andra felkoder oxå.

Ringde bavaria och dom sa att det kan vara ett kontaktstycke i ratten som kan vara trasigt då inte multiratten funkar heller överhuvudtaget?
Några idéer?
Vad kan jag titta på själb?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade ni batteriladdare ansluten?
Om inte, hur är batteriets status/laddning?

Halvljuset måste också vara påslaget vid felsökningen för att alla moduler skall svara - men det kanske främst gäller ljusmodulen.

Mvh
Johan B

to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
Men om du har lysande airbag lampa & den inte går att läsa av så säger de väl själv att modulen är trasig & behövs bytas???
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
tomtebloss, helt riktigt.
Johan B, halvljus behöver ej vara på. Den enda modulen som inte svarar då är LRA dvs höjdregleringen för Xenon.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har varit med om att vissa moduler inte svarar vid diagnos, men efter ytterligare ett eller ibland flera försök etableras plötsligt kommunikation.

Så det första jag skulle göra är att ansluta en batteriladdare samtidigt som felkodsavläsningen görs och sedan göra upprepade försök om du inte får kontakt.

I instruktionen till Carsoft står det att halvljuset skall vara påslaget men inte varför - kanske är som du säger Ola. Men slå på det för säkerhets skull om detta inte redan är gjort!

Mvh
Johan B

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, efter att felsökt mina egna och andras e39:or typ 100 ggr så vet jag detta ;-)
Jag stänger faktiskt alltid av ljuset för att spara på batteriet.
Jag har heller aldrig haft problem att nå några moduler med halvknackigt batteri. Men det är ju aldrig fel att ha en laddare på. Tiden går fort när man sitter och pular så det är ju lätt att dra ur batteriet.
Man kan ju också ha motorn igång under diagnosen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Hej,

Angående halvljus av eller på, tycks det med BMW Scanner inte spela någon roll på min bil, åtminstone. LRA-modulen upptäcks också. Under programmets genomgång av bilens moduler tänds f ö halvljuset "automatiskt" en stund.

Men, för att återvända till TS' problem:
Talar inte det faktum att "rattfunktionerna" (d v s knapparna på ratten, antar jag) inte fungerar, för att någonting kan ha hänt i det sammanhanget? Att det t ex är airbagen i ratten som inte har kontakt?

/Lennart
Först kolla säkring till airbag att den är hel.
Ta loss airbagen lossa kontakten och sätt dit den ett par ggr, modul och airbag är en bit, beror det på dålig kontakt där så kommer den svara efteråt.
Lossa även kontakten under ratten till släpringen, att ingen funktioner i ratten fungerar tyder på dålig kontakt där / brott i släpringen.
När du tar bort ratten vrid inte på släpringen, den får inte ändra läge den ska vara samma som när du sätter tillbaka ratten, den behöver man inte ta av eller röra om man inte ska byta den.

När du ändå har kåpan under ratten av passa på att lossa kontakten till tändningslåset och sätt dit ett par ggr för att försäkra dig om att det är bra kontakt.

Hur ser din ratt ut? det finns några olika varianter.

Det kan tex se ut så här Länk
har dessa kablar dålig kontakt så svarar inte knapparna eller airbagen.
Men i ditt fall så låter det mer som flrsta kontakten som går in och matar släpringen, den borde du se bakom /under brukar vara lätt att se när man plockat bort ratt/ kåpor.
Här är en ganska bra bild från en Z3 som visar kabeln som matar släpringen.
Länk

Det gråa i släpringen är en fast bit och går ej att dra ut då det inte är en kontakt.
Lossa vid röda pilen och sätt tillbaka ett par grr, är det dålig kontakt så är chansen stor att det fungerar efter det.
Om det är dålig kontakt här så matas varken modul eller knappar med ström vilket resulterar i att knapparna inte fungerar.

Skulle tro att det skulle kunna vara orsaken.

Länk till hela tråden om man vill läsa lite
Länk
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Vilken modul är det dom är trasig och behöver bytas?
Pris?

Tusentack för alla svar.
Jag ska pröva ta bort kåpan och försöka koppla i och ur alla kablar.

Återkommer!
Det är inte alls säkert att modulen behöver bytas, det är rätt vanligt att de går sönder faktiskt.
Du har 2 fel, även om modulen går sönder så ska knapparna på ratten fungera då det inte har det troligtvis intnågot med airbag eller modulen i sig att göra.
Iom med att de är kopplade båda 2 via släpringen så slås båda ut om det är brott / dålig kontakt i den.

Hur ser din ratt ut fungerar tutan?

Har du el ratt dvs höj och sänkbar och den inte fungerar så kan man misstänka tändkontakten, lossa även kontakten till den när du håller på.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har man airbaglampa men inga felkoder så kan det bara vara två fel.
1. Säkringen
2. SRS-Modulen

Sen som du säger delorian, bilen har ju flera fel.
Men hade det bara varit fel uppe vid ratten så skulle SRS-modulen svara.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Så de kan inte vara släpringen menar du?
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nä, eftersom TS inte får kontakt med SRS-modulen dvs styrenheten som sköter hela airbagsystemet så talar det för att den är sönder, eller att säkringen till den gått. Jag har varit med om 4-5 fall med detta på e46, e39 och på samtliga utom en var det styrenheten, den som inte var det så hade säkringen gått. Sen kan det vara fel på släpring ändå och då kommer det visa sig som en felkod när man bytt ut styrenheten. Troligtvis något i stil med "Airbag drivers side, resistance too high"

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Då hade jag börjat med att kontrollera kontakten till den, kanske tom rycka säkringen till den för att göra den garanterat strömlös och sedan sätta tillbaka för att se om det gjorde nån skillnad.

Annars är det bara rep eller utbyte av module som gäller.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Helt rätt delorian, absolut värt ett försök att motionera kontakterna till styrenheten. Om inte det fungerar så skriver man upp numret på enheten och köper en exakt likadan på eBay. 250-400 kr brukar de kosta. Sen är det bara att koda in den "nya" med BMW-scanner. det är busenkelt och tar bara ett par minuter.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Gr
58
Gregge11
BMW 523i -00
Tack för alla svar.
Vart sitter den här modulen och kablaget?
Finns det nån bra bild.

Ja tänkte att jag börjar med att koppla ur batteriet innan jag pillar
Med airbagen.
Dock så är jag osäker på om det är någon kod till stereon?
Har letat i alla mina papper men inte hittat nån
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.