AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.439

BMW 320d -16 har x-drive blivit hysteri.

Sida 3 av 3
I min rwd F30 så är det i princip omöjligt att få ut baken om alla system är ikopplade. Det är sjukt sofistikerade hjälpmedel och du behöver köra riktigt vårdslöst för att det ska ske. Jag tycker att många fwd-ägare kör som idioter och verkar sitta i nån konstig bubbla om att deras fwd-bilar minsann inte kan köra av vägen.

Hög hastighet i dåligt väglag med mycket snömodd, konstiga omkörningar och allmänt buffliga är mina generella erfarenheter baserat på vad jag ser ute på vägarna.

Jag pendlar extremt mycket E6, och mellan Kungälv och Tanum har jag under vintern sett inte mindre än tre XC60 som kvaddats i antingen mitträcke eller dike.

Skräll?
Du har helt rätt - fwd är ingen garanti mot idioti, tyvärr verkligen inte 4wd heller!
Verdi
Framtunga bilar (FWD/AWD) ger en falsk känsla av stabilitet i t ex snömodd eller halka. Åtminstone så länge vägen går rakt fram. :-)
Jag inser nu att jag skrivit FWD och inte 4WD. Tänkte four wheel drive.... :)
Stabiliteten är och förblir ett fysikaliskt faktum, men om man sedan är för obegåvad för att förstå sitt fordon är ju en annan sak.

SUVar med löjligt hög tyngdpunkt förvärrar sedan det hela givetvis men det är ju inte riktigt det vi talar om.
Just XC60 finns faktiskt även med framhjulsdrift och är relativt vanliga.

Som sagt falsk trygghet då många tror att de sitter i en trygg SUV, kanske tom omedvetna att bilen är framhjulsdriven, tills det kommer en kurva..
Verdi:
Tänkte som så varför betala fullpris när dom har kampanj på dom större modellerna det är ju även kampanj på automatlådan till dessa.
Hade känts som en dålig affär att betala fullpris på en mindre modell.
Valet stod till slut mellan M135 och 428 GC. Man vill ju göra en sån bra affär som möjligt. 20.000 känns ju som ett överpris om alla andra modellerna ligger på 9.900.

Blev även sur på BMW när jag frågade varför inte ettan inte har den kampanjen då svarade dom att dom inte ser nåt behov av kampanj på xDrive till ettan och att 1-serie kunderna inte vill ha xDrive så då fokuserar vi på M-pkt istället till ettan.
Finns ju massor av beggade ettor med xDrive.
Verdi:
Du har nog helt rätt att SUV-ägarna upplever en falsk trygghet. Lite konstigt är det dock att många inte upplever naturlagarna mer påtagligt, ett högbyggt fordon i halkan är ju lite som att gå på styltor på en isigt trottoar. Dessutom har de flesta SUVar en för sin enorma höjd blygsam markfrigång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.