|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Köp den bil som du vill ha och inte för nästa ägare. Annars blir det lite som på 60/70-talet när gubbarna köpte ny bil och satt på en överdragsklädsel från ny för att sätena skulle vara snygga när de sålde bilen. Jag själv tittade på lätt begagnade 435 i höstas och alla med x-drive gick bort eftersom jag vill ha bakhjulsdriften. Köpte istället en 650 utan fyrhjulsdrift. Jag kör på en hel del på vintervägar men har aldrig känt speciellt stort behov av fyrhjulsdrift. Även om jag vet dess fördelar så vet jag även nackdelarna. Därför går det bort när jag köper bil. **BMW-ägare i 35 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
Buspelle |
Köp den bil du själv vill ha är nog det bästa tips du kan få. Dock bör man, precis som du själv är inne på, vara klar över att efterfrågan på fyrhjulsdrift av mer eller mindre välgrundade skäl är väldigt stor. Håller detta efterfrågetryck i sig kommer det självklart påverka begagnatmarknaden framöver och göra rwd bilar mindre attraktiva vs fyrhjulsdrivna. Huruvida detta betyder att du gör en dålig affär vet bara gudarna... |
|
Du skrev precis som jag tänker Buspelle, Jag har valt det jag vill ha, men man vill ju alltid försöka tänka långsiktigt. Men som en skrev innan att det finns alltid en grupp som vill ha bmws klassiska rwd blandannat jag själv. Även om det verkar som den gruppen håller på att minska. |
|
| Personligen så skulle jag på en 320d köpa x-drive och på en bensinare köpa RWD om det är det klassiska BMW RWD jag söker :) | |
| Jag valde aktivt bort 4wd till min 335i för att jag ville uppleva en klassisk bmw. Tanken var att köra manuell också men efter test så var det "omöjligt" att låta bli auto. Förstår de som väljer 4wd men det ger också bilen en lite tyngre känsla överlag och jag uppskattar verkligen den lätta känslan i chassit där det är lätt att häva understyrning med ett lätt tryck på gasen. Sen ska jag erkänna att det antagligen blir 4wd nästa gång, men då mest för omväxlings skull och att få ned kraften i backen lite oftare. Retar mig dock på att det inte gått att få rätt höjd på bilen med 4wd. Det är inte stor skillnad i mm men visuellt är det det! | |
Verdi |
Hysteri och hysteri... Jag tycker xDrive ger säkrare köregenskaper. Man slipper även det där med att antisladd går in och stryper när man kör på nyare vinterdäck. Tyngre känsla? Det är nog väldigt marginellt i så fall. För övrigt så har xDrive en klart "överstyrd" känsla. Gasar man till i en kurva så är det helt klart bakänden som släpper först. Däremot tycker jag att man har mycket bättre kontroll på en xDrive-bil än på en RWD. Är nog en vanesak till viss del men jag tycker RWD släpper lite för hastigt. Särskilt med diesel när kraften kommer så tidigt. Det där med hur hög den är har jag aldrig reflekterat över. Tycker inte min ser så hög ut. Har adaptiva chassit men det ska väl vara lika högt som std-chassit? Vet att det är en väldigt stor grej i England och USA att bilen ska vara låg. De som sänks mer än original M-chassi tycker jag ser ut som en gammal Citroen med trasig luftfjädring som sjunkit ihop. Ser bara trasigt och obekvämt ut. |
| Åter så hävdar jag att det är viktigast att var och en är nöjd. Jag upplever en tyngre känsla med xdrive och jag är känslig på mer luft i hjulhuset. Det är kanske hårfint men inte desto mindre påverkar det mina val. | |
| Xdrive är ingen nödvändighet men den är sjukt bra och med en bakhjulsdriven karaktär. Förtydligande. EN xdrive bil är inte högre men den har ett förstärkt standardchassie. Enbart M paket utan xdrive har ett sänkt chassie. Ingen av Bmw modeller har ngt förhöjt chassie (GT vet jag inte) | |
| Sänkningen är kopplat till m-sportchassi som dels ingår i m-paketet men även i andra paket samt kan beställas separat. | |
|
Det var väl så jag resonerade att för 9900 är det ju ett kap, Men fullpris skulle jag inte betala. Tänkte ta x-drive till min M135 men eftersom 3, 4 och 5-serien hade kampanjpris så kändes det dumt att betala fullpris till min. |
|
Verdi |
Det där är intressant Clubsport. Varför spelade det någon roll vad det kostade för andra? När jag skulle sälja en av mina Englandsbilar så var det vissa spekulanter som krävde att få veta vad jag hade betalat för den för de tänkte minsann inte låta mig göra en bra affär. Jag förklarade att det var helt och hållet irrelevant. Jag säljer en bil för x kronor. Tycker du att den är värd x kronor så köp den. Annars låt bli. Samma fenomen är det vid reor. Varit mycket debatt om felaktiga reapriser på hemelektronik o dyl. "En TV som kostat 15 tkr kan du nu köpa för 10 tkr" var visst inte sant. Den kostade 10 tkr förra veckan också. Det är också helt irrelevant om den är nedsatt eller inte. Du köper en vara för ett visst pris om du tycker att du får valuta för pengarna. Rea eller inte. Kort sagt. Sluta tänk så mycket på andra och vilka priser de får. Koncentrera dig på dig själv och vad du vill ha. |
| Verdi, man kan ju undra över de personer som ville veta priset du betalat för bilen. Hur skulle de tänka om affären gällde en villa eller bostadsrätt? Vill de i sådana fall inte låta säljaren göra en bra affär måste de nog köpa bostad i avfolkningsbygder. | |
| Mycket intressant beteende Verdi. Jag delar din uppfattning att det är upp till en köpare att värdera vad bilen är värd oberoende av vad föregående ägare betalat för den. Liknar någon slags missunsamhet.. | |
|
Samma beteende gäller åt andra hållet också vilket många säljare inte förstår. En bil blir inte mer värd begagnat för att den var dyrare när han köpte den... Ett beteende spm ofta blir tydligt när en del bilar kampanjas mot slutet av sin livscykel. ------- //Lövet |
|
|
Har just varit ute och för första gången testat xDrive i riktigt vinterföre. 10cm snömodd 0-gradigt. Jag är lyrisk över hur bra det är. Jag har jämfört alla ställen där jag inte kunde (eller vågade ) ta mig fram i min tidigare 335i rwd. Inga problem överhuvudtaget. Kort sagt: Jag tillhör numera dom frälsta x-Drive-entusiasterna. |
|
| Om 4WD är en övergående trend eller inte kan jag inte svara på. Det jag vet är att i stort sett alla bilhandlare oavsett märkeshandlare eller inte, som jag pratade med i våras när jag skulle byta bil hade som fråga nr 3 efter märke/modell och kombi/sedan om min inbytes hade 4WD. En Mazdahandlare jag besökte i Östergötland tog inte ens emot icke-Mazdor om de inte hade 4WD. | |
|
Enligt flera BMW-handlare blir tyvärr bakhjulsdrivna bilar bara stående i hallarna. De allra, allra flesta vill inte köra fast eller få ut bakvagnen så fort det är halt. Själv vill jag inte att mina barn ska möta bilar på tvären, det räcker så väl med alla andra dumheter man ser. |
|
|
"Få ut bakvagnen" har man inte fått på BMW sedan mitten av 90-talet. Antispinn/antisladd har varit standard sedan dess. ------- //Lövet |
|
|
Inga problem att sladda omkring med xdrive heller. Det som känns farligt är väl att många har en övertro på systemet så det kan ju vara dessa man "möter på tvären". /Daagis |
|
|
Aja låter ju inte bra om det ska va omöjligt att bli av med bilen i framtiden. Men tror det alltis kommer finnas en marknad för bakhjulsdrivna bmw även om xdrive kommer ta över en del av marknaden |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.