AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.436

BMW 320d -16 har x-drive blivit hysteri.

Sida 1 av 3
sh
271
shirack
BMW 535D/F11 X-drive, M-sport "IE"-17
Tjenare alla.

Har en fråga, har beställt en hyffsat välutrustad 320d med m-paket osv men valde ej till x-drive.

Nu funderar jag på om det var ett misstag.

När jag söker på 320d på blocket mellan 15 och 16 års modell så är väldigt väldigt många x-drive.

Har jag gjort ett misstag eller är x-driven en trend eller så överlägset?

Tänker mest på andrahandsvärdet då den ska säljas någon dag i framtiden

MVH

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tror det handlar om kampanjen man haft på det ett tag nu också, folk resonerar väl bara att det är prisvärt? (Du får en tyngre, törstigare och långsammare bil i och med X-Drive också..)
sh
271
shirack
Jo visst va de prisvärt men menar bara är rwden så underlägsen x-driven?

Visst gillade jag x-driven i min m135 men de va ju en helt annan bil.

tänkte att rwd räcker bra i denna bilen, är bara rädd det blir en megatabbe i framtiden då de verkar som så många köper x-drive
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
För det första så ska du köpa bilen du vill ha! För det andra så finns det alltid en marknad för en klassisk bmw med bakhjulsdrift. Kan även nämna att nya trean funkar utmärkt på vintern och bettar oväntat bra med rwd. Jag kommer från en bil med 4wd och är överraskad över drivgreppet. Visst är det populärt med 4wd och den säkraste kombon för andrandsvärde idag är sannolikt kombi, diesel, auto och 4wd. Men det är ingen katastrof för egenskaperna om du endast har rwd.
sh
271
shirack
Tack DLC tror de blir bra :)
Det är en enorm trend mot 4WD på alla större bilar i Sverige. Mazda 6 har alltid 4WD enligt kompisen som tar emot bilar till största Mazdahandlaren i Sverige.

Men alla vill inte ha 4WD och då kommer din stå ut mot alla Xdrive, har du den längre tid en 2-3år KAN det till och med bli dyrare att köpa beggad 320d RWD än en Xdrive.

Fram med mer mångfald, otroligt trist med alla vita 320dxA F31. Vill ha en röd 320d RWD F30 6vxl i stället.

Mvh Stephan
sh
271
shirack
Aja nu blir ju min en vit 320da f31 :p men förstår va du menar, men hoppas min ändå kan synas lite extra i mängden med m-paket, 19"fälgar, blåa m-bromsarna och panorama
Jag har beställt en 330i RWD, valde bort x-drive för att hålla nere förmånsvärdet. Tänkte först att det var ett måste men det är absolut ingen nödvändighet för mig.

En frågeställning som förekommer ofta här på forumet är den kring andrahandsvärdet. Personligen förstår jag inte varför man tänker så mycket på det. Typiskt får man omkring 50% efter 3 år, kanske mer kanske mindre. Om man torskar 160k eller 180k kan ju inte vara helt avgörande för någon som är beredd att betala det dubbla 3 år tidigare?
Det är ingen kritik mot att man funderar i dessa banor utan det är kanske jag som borde oroa mig mer :)

Speca bilen efter hur du vill ha den, bilen kommer säkert hitta till nästa ägare för rätt pris.

/Daagis
MU
940
MUC
M340i - 2025
Smart marknadsföring är vad det handlar om. Precis som Stephan735i skriver så är det en enorm "trend" som biltillverkarna ligger bakom för att kunna sälja bilar med ett relativt lågt grundpris och sedan "tvingar" konsumenterna att välja till dyr extrautrustning som egentligen inte behövs - och det lyckas de faktiskt riktigt bra med.
sh
271
shirack
Du har så rätt så, men känns inte riktigt bra när man får lusläsa blocketannoserna när man söker 320d 15till16 årsmodell för att hitta en utan xdrive känns lite som man valt tvärtom då men blir nog jättebra :)
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
kör 320da f31 utan Xdrive
funkar helt perfekt
drar mindre, lättare, billigare, mindre komponenter som kan gå sönder

tänk bara en fin vinterdag,, trycka till lite och ställa ut bakvagnen lite(knappen intryckt mer än 3 sek)

men bor man i norr med mycket snö är Xdrive helt perfekt

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ser jag en 1-, 3- eller 5-serie med x-drive, går de bort direkt.
I min mening hör x-drive hemma hos X-modellerna.

Jag hade inte varit nojjig.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Om inte väglaget där man bor är en avgörande orsak väljer jag bort x-drive. Tycker bilen blir otroligt ful då x-drive är högre. Helt rätt utan!
Bara att gratulera till ett fint bilval. Som övriga skriver så skulle jag inte vara orolig. X-drive är inte på något sätt avgörande och bor man i södra Sverige så ser jag ingen anledning till varför man ens ska ha X-drive.

Det som för min del är avgörande när det kommer till bilar är skicket. Tar man hand om grejerna, struntar i borsttvättar och gullar lite extra så är det direkt avgörande för andrahandsvärdet, mer än X-drive i alla fall om jag ser till mig själv.

sh
271
shirack
Ja precis blir lite extraspänt då de där de första sprillans nya bmw jag köper :)

shirack,
Köp den bil du vill ha utifrån dina preferenser.

Rent statistiskt är dock xDrive ett av de tillval som står sig absolut bäst sett till andrahandsvärdet.

När jag nyligen letade trea var det svårt att hitta bilar med xDrive.
Under 250k fanns det totalt bara ca 15st bilar med xDrive, men hela ca 160st med bakhjulsdrift.

De billigaste var bakhjulsdrivna bilar utan xenon. Men en sådan vill jag absolut inte ha. För mig är det rent ofattbart hur man kan köpa en ny eller begagnad F30 utan xenon. Det förstör verkligen hela bilens karaktär och får den att se ut som en hålögd Mazda från 80-talet.

Hur som, den största anledningen till att det blev xDrive denna gång var krav från sambon pga tidigare dåliga erfarenheter med bakhjulsdrift på vintern. Jag klagar dock verkligen inte. Den går som en dröm vid nuvarande väglag och det går tveklöst att köra inspirerat med klassisk BMW-överstyrning om man skulle vara på det humöret.

Ryx,
Roligt resonemang...
Du tycker att en bil med xDrive är "otroligt ful" pga att den är "högre" men kör själv en GT.
Med samma resonemang måste GT vara ett riktigt osäljbart missfoster till bil. ;)
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Epsilon. Uttryckte mig olyckligtvis lite otydligt så hoppas du förstår nu😉. Jag syftade på mellanrummet mellan däck och skärm, inte bilen i sig. Finns såklart en massa snygga bilar av högre modell.
Ok, fast vad jag vet är det ingen skillnad mellan xDrive och bakhjulsdrivna.

Däremot är det permanent sänkta sportchassiet inte valbart på fyrhjulsdrivna bilar. Finns dock adaptivt M-sportchassi för den som vill ha en lägre xDrive.

En GT med standardchassi är fö inte direkt kända för att ha litet mellanrum mellan däck och skärm ;)

Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Du har en poäng med de olika chassina. Dock handlade denna tråd om en bil med M-sportpaket och vad jag kan läsa har TS inte lagt till det adaptiva chassit. Alltså med tillvalet x-drive skulle bilen bli högre, därav min kommentar. Dina åsikter angående utseendet på 5-serie GT får du mer än gärna dela med dig av på forumet gällande 5-serien 👍😀
ch
49
charmas
F32 435i XDrive M-sport -14 MPPK, MPE
Jag bytte min 335i E92 rwd för ett par månader sedan. Den viktigaste orsaken var att jag tröttnat på att åka på tvären så fort det var blött eller halt på vägen, samt att jag hade problem att ta mig uppför garageuppfarten vid halka. Eftersom att jag tycker coupemodellerna är de snyggaste, föll valet på en 435i med xDrive. Jag kan säga att det var inte lätt att hitta en xDrive. Däremot finns det en del rwd att välja emellan.

16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även om andrahandsvärdet på xdrive är bra så är det inte 100%. Alltså är det bara en ytterligare förlust att välja det.

Välj om du vill ha tillvalet för visst finns det fördelar, men blanda inte in några kvasiekonomiska resonemang i det bara ;-)

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.