AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.531

Bmw 520 -2011 låter märkligt vid uppstart

Hejsan .
Har för ca 1 månad sedan köpt mig en bmw 520 touring -2011 .
För några dagar sedan har ett konstigt missljud uppkommit när man startar bilen .
Det "brummar" eller "surrar" ett högt dovt ljud i bilen första 10-15 sekunderna .

Svårt att säga vart ljudet kommer ifrån men får för mig att
det kommer bakifrån bagageutrymmet eller liknande .

Någon som har haft liknande problem?

Kan det vara nivåregleringen till bakfjädringen eller något ?

tacksam för svar .

mvh Robin
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nivåregleringen kan låta en liten stund, min F11 (kombi) låter inte varje gång. Oftast när jag lastat lite mer än sista gången jag använde bilen, t.ex. mer bagage eller fler personer. Eller om den stått länge.

Om den behöver pumpa varje gång kanske det kan vara en läcka?

På min förra 530 (E61) hördes bränslepumpen ibland.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du parkerar i ett garage där du kör över en kant, tröskel etc, eller där underlaget är ojämt kan detta gör att den gärna vill justera varje gång du startar också, utan att det är ett läckage.

Placera en kompis vid varje bakhjul och kolla om något av hjulhusen höjs upp samtidigt som det låter, då är det nog kompressorn till nivåregleringen du hör.

Om du vill veta om bilen läcker parkerar du på plan yta och mäter höjden till hjulhuset på varje sida. Lås och låt bilen stå, kolla sedan höjden efter några timmar samt över natten).
Tack så mycket för era svar .

Efter lite funderande så misstänker jag att det är kompressorn till
luftbälgarna som låter . Det har låtit 2 gånger under gårdagen vid uppstarterna .

Får avvakta och se ifall det fortsätter att låta , och även göra experimentet att
mäta höjden upp till hjulhusen som ni tipsade om .

Någon som har erfarenhet vad bälgbyte kostar ifall det är en sådan som läcker ?

mvh Robin
Jag skapade en likadan tråd kort efter, bommade denna - sorry.

Intressant, jag hör brummande höger bak då och då. Ska in på service snart, sista veckorna kvar på PS garantin också = förhoppningsvis något som kan åtgärdas på denna.

Ni som vet - är det normalt under kall grader eller är det något fel? Har inte märkt att bilen "faller ihop".
lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Hände mig igår, vid två tillfällen. Som om en bakre burk sitter löst och skallrar lite. Den har nu gått 8700 mil och skall in på service om några hundra så det blir väl att kolla bälgarna då.

Har inte hört detta ljud innan så man blev lite fundersam.

/Loefvenhamn
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Frekvent förekommande med trasig luftbälg F11 mellan 7-14000mil. Vänster är oftast först att ge upp.
Stannade efter jag kört 1km, hörde ljudet och lyssnade höger bak. Lät rejält måste jag säga. Är det trasigt eller pga - grader som det sker? Märker ingen nivå skillnad..
Tveksamt att det är kompressorn du hör!
Den låter inte speciellt högt.
Kolla så att domkraften inte lossnat från sitt fäste i bakskärmen och ligger o slår mot plåten.
Inte domkraften. Det "brummar" rejält i kanske 15 sekunder. Höger sida bak.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Min kompressor låter mer ibland när det är kallt. Oftast hör jag den knappt.
Ok, hör du den även när du kör ibland? Låter som en 12v kylväska typ?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Har aldrig lyssnat på en kylväska.

Typiskt pump/kompressorljud skulle jag säga.
Varit tyst ett par dagar för mig, men idag drog det igång igen. Inte f--n ska det väl låta som att man pumpar höger backdäck då och då bara för att det är 5-6 minus?
Hej,

Lyfter denna tråd.

Någon som kan svara vad ljudet kom ifrån, har ett liknande på min.
Tycker det kommer när det är kallare ute och när man startar upp bilen,
Låter lite som en lös ljuddämpare som vibrerar mot något... tystnar när man gasar / åker iväg.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Gjorde en tråd för några veckor sen. Mitt brummande eller durrande kom oftast när jag öppnade en dörr. De visade sig att isoleringen i plastkåpan över kompressorn lossnat å hade knölat ihop sig i botten. Då legade kompressorn direkt mot lådan och skapade världens resonans i hela bilen. Jag satt tillbaka isoleringen och fäste den med nån självborrande skruv så den skulle hållas på plats. Den hade blivit aningen deformerad. Förmodligen har den inte satts tillbaka korrekt sätt nångång å blivit deformerad.

Vart iallafall knäpptyst efter de! Man får gå riktigt nära för att höra kompressorn.

Inte säkert de är så i ditt fall, men värt att kolla upp
Ma
1
Magnus340
520d, 2011
Hallå där, är det någon som sitter på lösningen till detta fenomen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.