|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Carly kan inte byta Ah. Du behöver ett Inpa/Ediabas kit och där använda dig av NCS expert. Men jag tror inte det finns 95ah som val där då som jag förstår det att BMW inte har ett eget 95Ah batteri. Jag tror 92Ah är närmaste steget. Men om batteriet är 95Ah och kodningen 90Ah så tror jag det är ok. Det är när det är större steg som det gör skillnad. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Vilospänningen? Finns nåt som brukar kallas SoC (State of Charge), antar att du syftar på det. Det kan dock bara mätas efter ca 24h konstant obelastat och ur den spänningen räkna om till batteriets laddningsstatus. Gäller dock endast vid en specificerad temperatur, oftast 20 grader. Så frågan är vad/när du mätt. Generellt kan man inte direkt säga så mycket utav din mätning när man inte vet förutsättningen, tyvärr. En metod är att ladda batteriet fullt, därefter låta det vila minst under natten helst oinkopplat till bilen (larm o ibs drar lite ström) och därefter mäta SoC. Vid 20 grader bör ett AGM ligga på ca 12.8 V om det är i nyskick. Några år gammalt/slitet typ 12.6V. Ett belastningstest krävs för att kunna avgöra om det ska dömmas ut eller ej. | |
|
Det ser ut som att det ska gå med Carly... Länk Länk Men inte provat, bara bytt batteri (likadant). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Tack för det svaret | |
|
Förresten går det att göra betteriregistrering med den OBD wi-fi jag har idag, en från kjell&company? Jag kunde iaf inte köra dieselpartikel-kollen med den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.