|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har just köpt en BMW 320d touring 2011, med klimatautomatik. Men under gårdagen upptäckte jag att det inte går att få något luftflöde ner på golvet. Det var -15 och kylan gjorde sig påmind i fötterna. Jag provade med auto, all luft neråt, full värme, ac på/av, stänga alla manuella luftspjäll, även bak. Men inget gjorde att det kom någon luft neråt, varken varm eller kall luft Vet någon om det kan vara en enskild säkring till just denna funktion / styrdon? Eller om det bara är att lämna in för att byta hela styrdonet? Jag har köpt en Obd-II wi-fi så att jag får kontakt med telefon, och med gratisapp ser jag att det finns felkoder men inte vilka, kan en av felkoderna komma från detta problem?? Och är det då lika bra att köpa den dyra fullversionen av appen? -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- | |
|
Luftfördelningen sköts med hjälp utav ett antal olika stegmotorer som flyttar de olika luftspjällen. Jag föreslår att du börjar med att ladda bilens batteri. Låg systemspänning brukar leda till att vissa funktioner inaktiveras. Defroster kommer att vara prioriterat vid låg spänning för att förhindra framrutan från att imma igen. Koppla även ifrån batteriet en stund för att försöka nollställa så många fel som möjligt. Kan du flytta luften mellan panelmunstycken och defroster? (Alla moteter sitter på samma LIN-bus) Funkar alla effektsteg på fläkten? Är det någon annan funktion i bilen som inte fungerar? Om inte ovanstående löser problemet får du nog boka tid och lämna in bilen. Om klimatstyrenheten registrerar ett fel på någon stegmotor brukar det ofta leda till att den motorn fryses. Att radera ev felkod borde återställa funktionen men om felorsaken inte hittats och åtgärdats kommer felet sannolikt tillbaka igen. Detta kan enbart åtgärdas utav en BMW verkstad då enbart de kan kalibrera om stegmotorn. |
|
|
Allt annat fungerar både ac värme/kyla panelutsläpp defroster. Använde appen för att se spänning. Med motor avstängd 11,7v och motor igång 14,7v. Men jag ska prova att koppla av och på batteriet senare. -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
| Ladda batteriet och låt det vila 1 dygn. Mät sedan med multimeter över batteripolerna, Länk | |
|
Har kollat med voltmätare nu. Jag får bara 11,8 från batteriet när den är avstängd men 15 när den är igång. Men registrerar datorn vilken volt den har tillgång till innan jag har startat motorn? Och då kanske den utgår från det när den ska styra alla motorer? Jag har inte kopplat lös batteriet för att prova att ladda upp det, då det sitter en massa skrot uppe på med extra massa extra kablar... -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Jag är inte så bra på tekniken, men det ska gå att koppla på laddare i motorrummet utan att ta loss batteriet alltså. Gjorde det på min E46:a för några år sedan. |
|
|
Batteriet tar stryk om det går under 12,3V (sulfaterar). Eftersom batteriet antagligen suttit i sedan bilen var ny så kan det vara idé att byta ut det. Du kan dock testa med att ladda upp det i minst 24h. Du måste sedan vänta med att mäta spänningen efter att ha laddat/kört bilen. Ett friskt och fullladdat batteri ska ha 12,7V. Mvh Håkan |
|
|
Ok, jag provar att köpa en ctech, behöver hur som helst äga en egen, och ser om det gör skillnad. Men först ska jag ringa till säljaren och försöka kräva ett nytt batteri, köpte bilen för 3 v sedan. -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Jag har tyvärr inte kommit längre i mina felsökningar. Använder en ctek varje natt nu, och det fungerar för tillfället. Jag vill inte prova någonting själv innan jag uttömt alla möjligheter att få beghandlarn att stå för kalaset, då jag är övertygad om att felet fanns när jag köpte bilen, trots en prickfri varudeklaration. Den köptes alltså på Kamux i Jönköping, och det ska tilläggas att det kan vara så att de inte är skyldiga att åtgärda felet. Däremot har dom gjort sig skyldiga till ett otroligt uselt och nonchalant beteende gentemot en kund som stött på problem med varan de sålt. Jag har försökt nå butikschefen ca 5 ggr utan framgång och när jag kontaktat butik flera ggr har jag fått höra "jag ska säga att han ringer dig" efter att idioten i telefonen frågat om inte någon luftkanal hoppat ur? Jag har förstås börjat befara att dom klapperskallarna gör allt för att slippa ta i problemet som kan gå på bortåt 4-5 tusen, om det är batteribyte och kalibrering av stegmotor vid fläkten som behövs. Nu till det intressanta: en fråga! Om jag lämnar in min bil till en auktoriserad bmw-verkstad för att få en diagnos på felet (som jag redan vet är stegmotor till spjället mot golvet), kan jag då få svar på när detta inträffat. Det lär väl då inte gälla datum, utan vad miltalsmätaren stod på när felen uppstod? Det skulle ju förenkla enormt i ansvarsfrågan! Och en bonusfråga: Varför har jag inte fått några felkoder öht om batteriet? Det har varit nere på 10,7 om jag kommer ihåg rätt, i -27. Vid det tillfället plingade det i bilen 2 ggr och en betterisymbol syntes, men det har aldrig återkommit. Men borde den inte ge felkod på det som sedan borde synas med hjälp av CarlyforBMW?? Tacksam för hjälp / Jack |
|
|
Felkod stämplas tillsammans med km i "freeze frame". Dock lite osäker om alla typer av fel loggas på detta sätt (Datum används/användes inte då detta är lättare att manipulera). I min version av " CarlyforBMW" har jag inte lyckats ta fram fullständig info för felkoder (ex freeze frame). Låg batterikapacitet loggas/loggades inte som felkoder då detta inte anses som "fel". Lycka till med reklamationen. Vi håller tummarna för dig. |
|
| Tack för svaret, bara att boka in felsökning hos BMW då | |
|
Inpa loggar kilometertalet när en felkod uppkommer. Har du en felkod på en stegmotor så syns det när den uppkom. Du kan också se när någon senast registrerade ett batteri. Kilometertalet då alltså. Kolla med BMW så de skriver upp ordentligt informatinen runt felkoderna innan de nollar bort dem. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Idag uppkom ett nytt problem! En röd symbol som visar en bil på en lyft och en röd varningsslampa för bromsar började lysa! Både bromsar och ABS fungerar som det ska och inga nya felkoder i CarlyforBMW fanns att finna. Vad kan detta bero på? Belägg är bytt runt om för ca ett år sedan enligt säljaren... |
|
| Ett tips... Byt ut batteriet. | |
| Mycket möjligt batteriet. | |
|
Jo det har jag tänkt göra, men jag har inte tänkt betala för ett fel som jag misstänker uppstod innan jag köpte bilen. De senaste veckorna har jag kört med Ctek så att batteriet har hållt rätt bra med volt |
|
|
Om dom är seriösa som handlare så ska dom ta in bilen och åtgärda felet utan kostnad för dig. Du har ganska gott lagligt stöd som privatperson i ett sådant här fall. Ge inte upp, behöver bara bryta och bända lite så ska dom till slut ge med sig! Kolla med konsumentombudsmannen i din kommun om hur du ska angripa läget. |
|
|
Antagligen slitna belägg???? (Trots att säljaren hävdar bytna belägg?) (iaf om det är ccid 71) Kolla ccid (i check control). Blir ju inga felkoder för dessa meddelanden. Jag tror inte det är batteriet. |
|
|
Ja sånt här drar ju förstås ut på tiden, men men... Ang bromsar så är det en slitagevarnare som gått av. Vad gäller batteri och reklamation av det felet så står det fort farande stilla. Ja, ni kan ju själva bedöma. Köp: 2015-12-12. Miltal 12500. Varudeklaration säger N på samtliga punkter = normalt skick i förhållande till ålder och miltal Fel upptäcks: 2016-01-02. Fryser som fan om fötterna, ingen luft på golvet alls. 2016-01-. Försöker ringa till säljaren ca 5 ggr, inget svar. Provar butiken 2 ggr och får svaret att dom ska återkomma. Det sker aldrig. 2016-03-22. Dröjer lite länge men tillslut blir det ett besök hos BMW-verkstad i Skövde. Dom hittar felkoderna som uppkommit vid ca 10300 mil. Och fixar felet trots att jag bett dom inte göra det... Jaja, dom skriver iaf ner på kvittot "Orsaken kan var att batteriet långsamt tömts" Skickar mail till säljaren med kopior på det hela och får som svar något i stil med: N betyder normalt skick, och batterier behöver normalt sett bytas efter 4 -8 år. Felsökningar betalar vi aldrig. Så nu har jag skickat hela ärendet med bifogade kvitton, varudeklaration och köpeavtal till allmänna reklamationsnämden, så får vi se vad dom säger. Tyvärr så är deras utlåtande inte bindande eller tvingande, utan bara en kraftig rekommendation till företaget. -Jag spenderar 500 h i bil per år, då ska det fan vara trevligt där!- |
|
|
Nu har det gått i stå! Ärendet har skickats fram och åter och Kamux Jönköping medger ej ersättning för felsökning, omprogrammering av klimatanläggning eller batteribyte. Däremot var dom så fräcka att dom påstod sig kunna ersätta omprogrammeringen på "goodwill". Med andra ord så tycker dom sig inte ens vara skyldiga att betala för att klimatanläggningen inte fungerade, vilket jag har klara tydliga bevis för att den inte gjorde! Nu undrar jag om det finns någon på detta forum som känner en batteriexpert??? Jag skickade mail till Ole Törnqvist, på batteriexpressen, men fick inte direkt något utförligt att gå på. Enligt deras sida på nätet, som länkats till ovan, så ska ett batteri med en vilospänning på 12,27 volt motsvara ca 65%. Betyder det att batteriet är kasst till 35%? Alltså att batteriet är dåligt, och procentsatsen berättar hur dåligt? Om någon här känner en kunnig batteriexpert som är villig att uttala sig vore jag riktigt tacksam! Även lite information kring hur en programmering av ett nytt batteri går till? Jag har CarlyforBMW, men efter vad jag läst mig till så kan man bara med Carly programmera in ett likadant batteri, ett batteri med annan Ah kräver omkodning som inte Carly klarar. Stämmer detta? Problemet är att Exide har ersatt det batteri som jag har med en ny modell på 95Ah istället för 90Ah. Riktigt tacksam för svar / Jack |
|
| Ja det verkar som både Varta som brukar sitta original i BMW. Och Tudor/Exide inte längre har AGM 90ah. Det finns däremot andra märken som har 90ah AGM:Länk men då ska ju måtten stämma också. Hoppas det löser sig för dig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.