AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.706

Vart kan man få tag på M-performance bromsok?

Hej! har en 330i e90 och ska till våren lämna in bilen på service för att byta bromsbeläggen fram. Tänkte då kolla på möjligheten att byta till M-performance bromsoken samt beläggen. Men jag hittar inte dessa någonstans. Ringde till BMW i Malmö men dom har sämsta servicen och sa bara att han inte kunde hitta några som passade överrrens med min bil och att man var tvungen att byta till större skivor osv. Alternativet var att köpa hela detta M-performance kitet: Länk

Men då är det ju med skivor också och jag är ju bara ute efter bromsoken. Någon som vet någon annan sida man kan köpa dessa ifrån eller liknande sport-bromsok?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är väl inte så konstigt att du behöver byta skivorna också. Det är knappast samma storlek på de du har original som i Perf-kitet?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M-performance bromsoken är väl större och passar med större skivor. Det är väl inte identiska ok i storlek med original fast fler kolvar?

Ska du byta får du nog räkna med nya skivor också.

Vad är du beredd att betala?
Nej men jag har sett på flera ställen folk som har M-performance oken utan slitsade eller borrade skivor som det oftast är i sportbromssatser eller som det t.ex. är med i performance-kitet. 330i har ju dessutom större skivor original än t.ex. 320 och 325 så tänkte att det borde gå med de jag har. Dessutom har förra ägaren på min bytt till slitsade skivor fram så mkt möjligt de är större än original men det är ju inget jag vet med säkerhet.

Ett exempel på oken utan borrade skivor är här: Länk.

Jag förstår inte riktigt hur de inte kan passa pga av skivorna heller. Oken är ju inte så pass stora så de är större än skivan. Det borde väl vara tum på fälgen man har som spelar roll ifall oket är så stort så det tar i. Har hört att man minst måste ha 18" för att de ska passa.

Ja prismässigt vet jag inte riktigt men några 16 000:- vill jag ju inte lägga som perforamce kitet kostade men som sagt det var ju med skivor också.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är inte krav på slitsade eller borrade skivor för att ha M-performance bromsar. De kan ta skivorna exempelvis från min bil och använda dem, de är vanliga skivor.

Oken är inte större än skivan, men tillhörande ok kommer ju bromsklossar och om utformningen på dem är gjorda för en större skiva så kan ju delar av klossen hamna utanför en mindre skiva.

Ska du köpa fabriksnya M-sport ok, 2 st och klossar tillhörande så handlar det väl iaf om 10000kr+.

Är det inte enklare att bara byta beläggen fram? Tråkigt men billigt.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
"Dessutom har förra ägaren på min bytt till slitsade skivor fram så mkt möjligt de är större än original men det är ju inget jag vet med säkerhet"

Bara för att en bromsskiva ser ut på ett visst sätt har den inte en större dimension per automatik.

Med större skivor antar jag du menar i diameter och inte tjockleken? (Även om tjockleken också spelar roll) Tänk dig in i situationen att försöka montera storleken på dina bromsskivor på en, låt oss säga, Renault Clio så kanske du förstår vad de övriga försöker förmedla till dig ang storlek på bromsok och bromsbelägg vs bromsskiva och och då menar jag i alla leder (X-Y-Z).

Bromsoket har ju i sig en fixerad plats och kan inte flyttas i bilens längdled. Oket har ju också ett visst djup som du inte kan ändra på. En bromsskiva med större diameter har ju också en bredare slityta (radien) och oket med belägg kommer inte fatta över hela slitytan.

Gör så att du hittar ett reg.nummer från en bil med M-performance bromsok från fabrik, gör en sökning hos AD-bildelar motsvarande och där kan du hitta dimensionen i diameter och tjocklek för bromsskivan. Gör likadant för din bil. Nu bör du se om de har samma storlek på skivorna. Inte bara diameter utan även tjockleken, bultcirkeln, centrumhålet etc måste stämma.

Blocket.se är ju fullt av "sportbromsar" så för att göra det så smidigt som möjligt skulle jag ha handlat där men det kostar nog mer än det smakar.

// Jonas

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Originalskiva fram verkar vara 336x22mm och i Perf-kitet 338x26mm. Offseten på oken bör då vara olika.
Okej, tack för all info hörrni! :). Dock verkar det tyvärr som jag får lägga ner detta projekt. Pratade med en annan BMW firma och de hittade bara performance-kit till lci faceliften och han kunde inte på något sätt få fram om det skulle passa på pre faceliften så de ville inte ta på sig jobbet. Och dessutom så trodde han att skivor, klossar, belägg och givare skulle gå på runt 26000:- plus arbete.

Väldigt märkligt detta kan jag tycka eftersom jag har flera bevis på pre facelift som har dessa bromsar så det måste ju helt enkelt gå på något sätt. Sen kan jag tycka det är lite konstigt att det kostar sån sjuk summa att byta bromsar. T.ex. denna bilen ser ju ut att ha blåa performance bromsar: Länk.

Känns ju sjukt isf om man lägger ca 30 000:- på bromsar för 500 mil sen och säljer bilen för 90 000:-.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alltså, saker och ting går alltid att fixa. Finns en hel del som sätter Porschebromsar på sina banbilar av andra märken.

Men det betyder inte att det är bolt on, eller att det behöver bli billigt. Ofta får man inte heller reda på om det passar med hjälp av BMW. Utan du får själv mäta, testa och modifiera.

Att bromsarna kostar är för att du tittar på nya värre grejer. Spelar ingen roll om du sätter det på en ny bil för 500kkr eller på en äldre för 90kkr. Bromsarna är lika dyra. Därför är det som vanligt alltid onödigt att kosta på sin äldre bil massa uppgraderingar om man inte verkligen vill ha det för sin egen del.

Tar vi bilen i länken och kollar upp den på mekonomen så kostar vanliga bromsar fram till den:
2 Ok: 2x1812kr
2 Belägg: 2x1151kr
2 Skivor: 2x1080kr

~8000kr och då är det inte ens några värre grejer, utan standardprylar från mekonomen.

Klart att performancegrejer från BMW kostar mycket mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.