AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
4.611

Foliering av bil

Någon som lämnat in sin bil på foliering?

Vad på bilen går inte att foliera?

Tänker främst på sånt som man dagligen ser när man använder bilen. Som gångjärn, insidan av dörrar, insteg osv. Motorrum och bagage spelar ingen större roll. Hur gör man här?

Om man inte kan foliera detta, är det då något man stör sig på om det är två helt olika färger?

Kan man foliera fälgar med ett gott resultat? Hållbart?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

En normal foliering är endast exteriört, så allt du nämner när man öppnar dörren är i avvikande kulör. Har aldrig sett någon bil varit folierad på insida dörrar osv. Men det kanske går bra att göra om man är bered att ta kostnaden (misstänker att en hellack nästan blir billigare än att försöka foliera allt!)

Anade nästan det, då gäller det att välja en färg som inte skär sig totalt med originalfärgen då.
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Vad kostar det att foliera en bil?? 15 000:- ?

The Sound From A Big M :)
Fått offert på 18500 för en m3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Personligen hade jag inte folierat en bil som används året runt och som en bruksbil. Framförallt inte en ljus kulör. Folien tar en hel del stryk av salt, snö och liknande. Min S4 hade behövt folieras om på en hel del ställen efter en ovanligt hård vinter. Trösklar, hur och eventuellt stötfångaren bak. Bilen var folierad mattvit.

Sen störde jag mig alltid på att så fort man öppnade en dörr, huv bagagelucka osv lös originalfärgen igenom. Men det kanske inte stör alla, men jag kunde aldrig riktigt vänja mig.
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Tapeter är till för väggar inomhus!!Haha!!

Klabbarparn
Acey: Hör lite olika om det där, vissa påstår att den klarar vintern bra, men även hört flera nu som påstår att den inte klarar vårt klimat (rättare sagt den krossade stenen som läggs på våra vägar). Var det nyansskillnader på folien eller var den penetrerad?

Fått offert från wrapzone och enligt dom så ska det inte vara några problem, lite väl partiska kanske men samtidigt så bör det finnas en del erfarenhet.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dd88: Det kan ju ha hänt endel på 4 år, min bil var folierad med den då bästa 3M-folien. Folien hade blivit missfärgad på något ställe, och var blästrad på vissa ställen på trösklarna (på något ställe så pass mycket att den liksom fläkts upp och rivits sönder). Fick tips om att försöka skura bort missfärgningen med diverse medel (bland annat någon typ av glastvätt) utan att lyckas. Vintern sliter hårt. Missfärgningen kom efter en resa på 70 mil, sen var bilen stående ett par dagar och sedan tillbaka 70 mil i saltade, grusade och allmänt jävliga vägar.

Kanske finns behandlingar och bättre folie nu som både håller bättre och kanske mindre benägen att missfärgas. Tittar man på stenskottsfolie så har det ju hänt en hel del, både när det gäller tendenser att gulna samt hållbarhet (och även självläkande egenskaper).

Simon00
Erfarenhet av Wrapzone
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Blä. Då vet man att man inte ska anlita dem i alla fall.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.