AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.905

Varför drar min E89a till höger med sommar och vinterhjul?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Har alltid haft problem med att min Z4 drar lite till höger konstant. Måste hålla i ratten för att den inte ska dra av vägen. Samma med vinter och sommarhjul. Hjulinställning gjorde det bättre, men drar fortfarande. Ringtryck och däck är OK. Den drar som sagt inte så mycket, men märkbart. Den drar heller inte så långt. Kanske rattutslag på 5% eller nåt.

Bilen har inte haft några större skador som kan ha gjort den ramsned, men den hadde en skada på vänster sida när jag köpte den som är fixat upp av BMW. Parkeringshus skada där en bil backade in i sidan på den. Kan inte drömma om att detta var så kraftigt att det påverkar detta.

Mycket tacksam för tips!

Mvh
Hosse
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Bilarna är inställda att dra lite till höger utifall föraren somnar, då åker bilen ner i diket istället för i mötande körfält.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Westersund: Ja, det låter ju förnuftigt, men varför skulle detta vara så kraftigt på Z4aen?

Mvh
Hosse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gjordes det en fyrhjulsinställning eller bara framvagnsinställning?

Hur långt har bilen rullat?

Har du kollat så inte någon broms ligger på?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan B: Det blev gjort på alla 4 hjulen ja. Bad dom vara extra noga. Det blev bättre men inte helt bra. Bilen har rullat 9.000 mil. 2.000 mil i min ägo (och har alltid dragit mer eller mindre till höger). Bromsarna ligger inte på. Kollade detta sist när jag bytte hjul. Du snurrar fint.

Mvh
Hosse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fick du något mätprotokoll från hjulinställningen?

Där kan man ju oftast se om bilen inte linjerar ordentligt ("ramsned") både före och efter hjulinställningen.

Mvh
Johan B

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Japp, det fick ja, men fattade inte mycket av den:-) Kan se om jag hittar den, så kanske jag kan dela den här?

Mvh
Hosse
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan B: Här kommer testprotokollet från hjulinställningen. Jag fattar inget av detta... Länk

Mvh
Hosse
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"Bilarna är inställda att dra lite till höger utifall föraren somnar, då åker bilen ner i diket istället för i mötande körfält. "

Va??

Nja, det är väl snarare så att alla vägar lutar utåt för att vattnet skall rinna av och därmed drar sig bilen åt höger också.
Prova att köra över på vänster sida nån gång när det är öde, då drar bilen åt vänster (om den är neutral).
Olika vägar lutar lite olika mycket.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
marin849 har rätt, det är samma som att folk tror att en fotbollsplan är platt :).
Fördjupning i ärendet: Länk

Man ska iofs inte behöva sitta och styra emot, det där låter det lite konstigt. Dags att inspektera bussningar och stag låter det som. Bilen har ju rullat 9000 mil så det är nog hög tid, åtminstone för nya bärarmsbussningar fram.

Resultatet vid hjulinställningen ser bra ut för de egenskaper du är ute efter angående riktningsstabilitet. Kanske skulle den ha lite mindre negativ camber bak.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
@Marin - I det här fallet får jag göra en pudel. Visst är det som du säger vägens lutning som gör att bilen ofta drar åt höger. Det blev en tankevurpa från min sida. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns säkert de som är bättre på att tolka protokollet, men i mina ögon ser det ok ut.

En tanke som slog mig: Vilka fälgar är det du har (inpressningsdjup) och vilka däck?
Har du fälgar som flyttar ut hjulen i hjulhusen (lägre ET än original) blir det oftast väldigt känsligt då du ändrar styrgeometrin och får en större hävstångseffekt på styrningen mm.

Du kan testa att skifta däcken från höger till vänster sida för att se om bilen plötsligt börjar dra åt vänster i stället - enligt en däckgubbe jag pratat med var det inte ovanligt att det var "snedslitage" i däcken som orsakar att bilen drar åt endera hållet.

Mvh
Johan B

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan B:
Det är orginala fälgar på sommar och vinterhjul. 18" sommar och 17" på vinter. Har inte ET värde på dom just nu. Har oxå testat att byta om vinterhjulen, men utan att det hjälper. Som sagt, har samma problem sommar som vinter.

Det kan ju vara några bussningar som Yeddheng säger, men skumt att dom inte såg det på sista service eller hjulinställning då..

Mvh
Hosse
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Du kör väl inte på dom eländiga punkteringsfria däcken för då spårar det och jävlas allmänt.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
En fråga till, har du hackig styrning när det är varmt?
Då har du ett fel på elservot. Det drabbade mig.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hasse Z3: Nej nej, inget punkteringsfritt här:-) Nope, mycket mjuk och fin styrning oavsett temperatur.

Utifrån min hjulinställningsrapport. Kan man där se att bilen inte är ramskev?

Mvh
Hosse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.