AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.247

Bmw e46 2004 gult kladd på oljestickan

Sida 2 av 2
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Okej så det går bra med täckta njurar både korta och långa sträckor?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Väldigt tacksam för svaren! Uppskattas verkligen!

Med vänliga hälsningar
Emanuel
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört med täckta njurar ända upp till +10 grader på min 530.
Glömde dem på en vår. Inga som helst problem, även i långsam Stockholms-trafik.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Okej, tack.
Hon kom tillbaka ifrån verkstaden idag. Dem har rensat och gjort lite sånt skit. Får se om det blivit bättre. Tänker bara att det kanske inte fyller någon fuktion att täcka för de.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Täck njurarna! Jätteviktigt i förebyggande syfte.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Em
59
Emanuel-bmw
Bmw 520d e60 -08
Vilka bilar ska täckas då? Vad är anledningen till det och hur hjälper det om man får fråga.
Tacksam för svar!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har det inte svarats på det tidigare i tråden?
Detta är ett välkänt problem med M54 motorn och varje år när det blir kallt så kommer det några sådana här trådar.
Du täcker för att inte motorn skall kylas ner och med den effekten att vatten fälls ut i oljan. Tillslut så blir det så mycket klet att det fryser till en propp och det blir stopp i vevhusventilationen med resultat att oljan trycks ut via ventilkåpan men man kan också få ett totalhaveri på motorn. Det är nog rätt ovanligt men har hänt. Täcker du njurarna blir det mindre klet och mindre risk att kletet fryser till en propp.

Finns en del att läsa om detta..... Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

To
3
Tony5059
330 M sport Cabrio-02
Gult-klagg=99,9% igensatt vevhusventilation-har själv nyligen bytat på min 330-trångt och jobbigt men det går att fixa själv-resultatet blev inget mer klagg-och viktigast av allt min drog olja innan bytet-nu gör den inte det längre.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Nja, 99,9% skulle jag väl inte vilja påstå. Men absolut, klägg är en finfin grogrund till att täppa igen vevhusvent om man kontinuerligt kör för korta sträckor och aldrig så att säga värmer bort det där. Varför jag motsätter mig just siffran 99,9 är för att vi ska ha i åtanke att trådskaparen har en E46 318i, och då är det väl en N42-maskin vi pratar?

Om jag har rätt i det (N42 alltså) så är min erfarenhet att detta är en konstruktion som är notorisk för klägg på stickan denna säsong. Det är nånting med hur tråget är konstruerat eller om det är att den har någon form av svagare "blås" generellt i hela vevhusventen, jag vet inte, men de får ta mig sjutton alltid lite majonnäs där.

Jag bytte själv vevhusvent på min 330i den led inte av någon igensatt sådan egentligen (möjligen om oljereturen grötat igen), men eftersom den tryckte olja (och också drog lite olja) under ventilkåpspackningen så var det ett givet beslut av mig att ta vevhusvent i den vevan.
När jag sen gjorde byte av vevhusvent på min 316i (N42) så nog var det kläggigt alltid, men inte till den milda grad att jag kunde anse att det var stopp i den. Och då har den bilen gått hälften av miltalet mot 330'n. Dröjde väl nån vecka eller två, så visst var där en udd av majonnäs på stickan igen, trots komplett nybytt vevhusvent (och ny ventilkåpspackning såklart).

Slutsats: Just N42 kan, enligt mig, klägga lite mer än övriga motorer denna fuktiga trista årstid än andra motorer, trots felfri vevhusvent.

Däremot tror jag det är sunt att byta vv vid någon form av högre miltal, om inte annat så i förebyggande syfte. Klen punkt detta.

Kör med sittunderlag i skumplast bakom njurarna på båda mina bilar okt/nov - april. :-)

A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.