|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har en bmw 318i e46 som rullat 15600 mil. Har nu under ett par månaders period haft gult kladd på oljestickan som ökat nu när vädret försämrats. Någon som har bra tips på hur jag löser detta på bästa sätt? hört att det kan vara vevhusventilation som är igentäppt osv. Tacksam för svar! | |
|
Gult kladd = oljeemulsion, i praktiken en blandning av olja och vatten. Vattnet kan komma från kylsystemet, typ otätt topplock, jag tror också från igensatt vevhusventilation, eftersom en del bränsle/luft/ förbränningsprodukter ( CO2 och H2O) trycks ner i vevhuset, och om inte de gaserna får ventilera ut, så bildas oljeemulsioner. Enklast att först kolla ventilationen. Lycka till! em3 |
|
|
Lägg upp en bild! Lite kladd på själva stickan över "mätområdet" är helt naturligt nu på vintern. Är det mycket "majonäs" och/eller själva oljan som är missfärgad är det värre... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är dock inte väldigt kunnig, har endast gjort småfix som bromsar osv, måste nog lämna in den isåntfall. Är det ett svårt jobb att utföra? Hur lägger man upp en bild om jag får fråga |
|
|
Copy/paste en bild av hur oljestickan ser ut först, så kan "expertisen" kanske ge råd, som Johan B sa. En sak i sänder..... em3 |
|
|
Går bilen dåligt? Om ja, kör den inte mer än nödvändigt. Går den som vanligt? Dra då ut på en lång sträcka så att motorn blir ordentligt varm (1 timma+) och sen låt den stå på tomgång ett par minuter och kolla stickan igen, har allt försvunnit är det ingen fara. Snarare standard att det blir lite klegg på vintern, pga vatten som de ovan sagt. Kolla även i oljepåfyllningen om det är samma där. |
|
|
För att lägga upp bild, får du använda dig av en extern bildsida som du sedan länkar till. Kör några långsträckor (typ 5-10 mil) så att motorn och oljan blir rejält varm och täck även för njurarna i fronten med tillklippta bitar av t ex. liggunderlag eller liknande på insidan (går att trycka fast och vill man vara extra noga kan man låsa fast med ett eller två buntband i "ribborna" i njurarna). Då brukar "majonäsen" försvinna eller åtminstone minska radikalt. Kör du mycket kortkörningar? När byttes oljan senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
12482872_10153843059362328_767772663_o.jpg Bilen går bra vad jag vet, den körs dagligen och inga problem jag känt av, bara orolig över oljan. |
|
|
Har ni någon extern sida att rekommendera för att visa bilden? |
|
|
Finns många sidor där du kan ladda upp bilder, t ex: Länk Kör du mycket kortkörningar? När byttes oljan senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Där har vi en bild. Ja. Det är rätt så många korta sträckor till jobbet faktiskt. Men öven längre på 35k |
|
|
När byttes oljan senast? Det såg väl inte så kul ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Oljan byttes väl ca 10 månader sedan så det är dags för nästa byte. Hjälper det överhuvudtaget att byta oljan eller blir det bara samma sak igen med detsamma? | |
|
Lite beroende på vilken olja det är och hur körprofilen ser ut och givetvis hur vevhusventilationen mår, kan oljan binda rätt mycket vatten. Hur långt har du kört på tio månader? Jag skulle nog börja med att täcka för njurarna och sedan köra bilen rejält varm under en längre sträcka där du även varvar ur den ordentligt några gånger och sedan ser hur det ser ut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har väl kört ca 2000 mil det senaste året, mest landsväg då. Hur skulle det hjälpa om jag täckte för njurarna? jag tror det är igentäppt i vevhusventilationen som gör att det bildas kondens och fukt. Alla dessa lösningar känns bara som tillfälliga. Den enda långvara lösning är väl att byta ut hela eller rensa den? | |
|
Poängen med att täppa igen njurarna är att motorn inte ska kylas utav fartvinden. Prova täpp igen njurarna, alternativt så varmkör du motorn normalt, och sen står du på tomgång ett bra tag så att motorn blir genomvarm överallt så ser du sen om klägget är kvar. Dock skulle jag nog börja överväga ett oljebyte iaf med tanke på hur långt du kört. |
|
|
Tanken med att täcka njurarna är som sagt att övre/främre delen av motorn inte skall kylas ner av fartvinden och därmed fälla ut så mycket kondensvatten. Att låta motorn stå på tomgång för att bli varm, är bland det värsta man kan utsätta motorn för mht lågt oljeflöde - kör den varm i stället! Och varva ur den några gånger ordentligt till rödmarkeringen för att blåsa ur vevhusventilationen. Bli inte förvånad om du får ett stort vitt moln bakom bilen då... Longlife-serviceintervallet är inte optimalt för vårt klimat, särskilt inte om du kör mycket kortkörningar. Jag skulle rekommendera att du byter olja och filter ungefär halvvägs in i serviceintervallet - dvs. efter ca 1300 mil eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur kan jag då täcka njurarna på bästa sätt? hur lång bör sträckan vara då jag täpper igen de? | |
| Du kan exempelvis ta två gamla sittunderlag och bara bunta fast dom i grillen. | |
| Kan det inte vara så att motorn överhettas i ett sånt fall? | |
|
Det kommer in kylluft i gallret under stötfångaren och det räcker utan problem under vintern. Du kan ha täckta njurar hela vintersäsongen om du inte kör extremt hårt eller drar tunga släp etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.