|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 750i från 2005 Precis innan nyår när jag skulle starta bilen så vägrade den gå igång, startmotorn gick men motorn startade inte. Bilen gnällde även på dåligt batteri i nyckeln. Fick sedan plötsligt igång den men noterade att den indikerade att i varvräknaren att jag inte skulle varva mer är ca 5700 rpm (som den gör när den innan den blir varm) trots att jag bara hade haft bilen avstängd i ca 10 minuter. bilen gick även något ojämnt på tomgång. Körde sedan till macken för att tanka eftersom det var 5 mil kvar på tanken. Fyllde på till halvtank och sedan var det startproblem igen. Bytte då batteriet i nyckeln och då var startproblemet borta och har inte kommit tillbaka sedan dess. Men bilen når fortfarande aldrig arbetstemperatur. Har kört bilen några gånger sedan dess, kanske drygt 1 mil som längst men borde ändå nå arbetstemperatur, brukar gå ganska fort. Vad kan detta bero på? | |
| Termostaten borde vara första etappen i felsökningen. | |
| Bra, det var min spontana tanke också. Kan man se på den om den är trasig? | |
|
Du kan inte se på termostaten om den är trasig eller inte utan det är bara till att byta till en ny och se om felet försvinner. Misstänker det inte är helt lätt att byta på en e65.... Niklas Fransosen |
|
|
Okej Jag har en rätt god vän som är mekaniker som hjälper mig nästa vecka eller nästa helg så jag ger mig inte på det själv ;) Får se om det försvinner. Vad kan det vara annars? |
|
|
Finns nog inte mycket annat det kan vara än just termostaten. Dock beroende på vad för termostat det är kan det ju vara lite olika orsaker. Många termostater idag har ju även en givare som ger signal för öppna/stäng. På min gamla 540iA E39 var den helt "analog" och öppnar sig själv först när bilen når temp. Så frågan är väl då vilken teknik som ligger bakom termostaten på just 750i =) Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.