|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Nu är de så att jag har köpt en gammal e34 m5 -92 men jag blir inte riktigt klok då den är reglad som en m5 men de sitter en v8 spis i den. jag har läst mig fram till att det är v8 spis i kanadickernas M5. Nu lyder frågan.. kan jag på någon vis med hjälp av chassis nummer el liknande kolla upp om motorn är utbytt och vad det har setat i från grunden? 3,6 el 3,8 ? | |
| Ring Transportstyrelsen, dem har säkerligen papper/nummer från när bilen reggades in. | |
|
Länk Knappa in sista sju symbolerna i chassinummer, så får du upp listor på utförande på motor, växellåda etc. plus fabriksmonterad extrautrustning mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är det inte en M540 där 40 ej vart med vid registreringen? Länk | |
|
Har för mig jag har läst om den bilen på M5portal.com ,motorn är bytt till en V8 isf. Är det samma bil? Länk |
|
|
Såg den bilen (Avusblau-92) i Bromma för nästan 10år sedan, innan import till Sverige har någon bytt motor och även instrumentbrädan. Märkligt nog är den reggad med 4liters V8 i de svenska pappren. Stephan |
|
|
enligt transportstyrelsen så står det att motorn är utbytt. de konstiga är att alla M5 emblem och "fotstöd" är borttagna och ersatts av vanliga BMW emblem.. förstår inte varför men gör så mot en sådan maskin. vad jag kan se så verkar det vara ett M5 chassie. förstår inte bara om de nu är så att det har setat en 6:a i. varför man skulle vilja ta bort den och ersätta med en v8 och ta bort allt som har med M5 att göra så som instrumentbräda osv... OM de nu inte är så att det har setat en v8 i från början. men jag ska kolla upp med VIN Decodes senare idag. Stephan du verkar ha en jäkligt bra minne ;) kanske har du ägt bilen själv en gång i tiden ? |
|
|
Den har med allra största sannolikhet varit stulen i Tyskland och tjuvarna stal allt som hade med M5 att göra och i det läget valde ägaren/försäkringsbolaget att ersätta med 540idelar. Samma historia finns på det som var världens mest unika Alpina B10 E34. En Cosmosschwarz-96 B10 4,6 6vxl Touring som hade M-technic spoilerpaket, buffelläder, läderklädd bräda, nubuk innertak och mycket mer. Efter stölden ersattes delarna av standard stötfångare och standard inredning. Tråkigt men inte helt förvånande. Jo minnet är bra:), men jag har inte ägt den. Stephan |
|
|
Tragiskt.. jaja får väl försöka leta reda på en s38.. verkar inte helt lätt.. lättare med inredning känns de som. om jag nu inte behåller v8? nja jag ve inte.. de e ju ändå en manuell v8.. men de e ju inte riktigt samma sak som 6a =) tackar för alla svar ! |
|
|
Tragiskt.. jaja får väl försöka leta reda på en s38.. verkar inte helt lätt.. lättare med inredning känns de som. om jag nu inte behåller v8? nja jag ve inte.. de e ju ändå en manuell v8.. men de e ju inte riktigt samma sak som 6a =) tackar för alla svar ! |
|
|
känns som ett bra objekt att lura ner en S62 (M5 E39 motor) "lagligt" i :-) säg till om du vill sälja. Kanada M5'an du hänvisar till var väl en //M540i - en 540 med annan utväxling och LSD, M5 bromsar mm. - var nåt liknande trams med E36 vill jag minnas detta pga. avgasreglerna over there |
|
|
är de någon som vet var man kan få tag i dessa motorer.. både s38 eller s62 ? verkar ju inte finnas på hög direkt. |
|
| Tänk på att du måste bygga om lådan eller byta den om du monterar S38. Det jag hade frågat mig är: Är bilen värd en sådan investering? | |
|
Ja alltså den var inte direkt dyr i inköp. Men kostar det upp mot 60k nja då får de sitta kvar.. Kanske kan skrämma liv i en gammal 4,0 på nå vis istället 😂 |
|
| Kompressorkitt finns ju till 540 E34, bl.a från ESS. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vad jag har läst är kammarna på M60B40 rätt vassa original men snällt ställda, om dom vrids en aning går det är få ur ca 300 hk ur motorn. Om du sedan lägger till bättre grenrör, avgassystem och en mappning lär du hamna nära effekten som finns i en M5:a. |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skulle det dyka upp en fungerande S38 med låda, får du räkna med en inköpskostnad på minst mellan 35-45k beroende på skick. Därefter kostnader för instrument och övrig utrustning.....samt arbete. Köp en komplett iställlet,blir nog billigare. Mvh Patrik |
| Svårt att få plats med riktigt bra grenrör i E34 med V8'an - men det vore onekligen kul med en maxxad sugisr M60 i den. jag tänker på sången vid 8500rpm | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.